Ni som kör med ersättning, behöver tips!!
Jag behöver lite tips och råd hur ni tar med ersättningen när ni ska iväg, hur förbereder ni med vattnet osv? tycker det är så krångligt och bökigt.. :(
Jag behöver lite tips och råd hur ni tar med ersättningen när ni ska iväg, hur förbereder ni med vattnet osv? tycker det är så krångligt och bökigt.. :(
Jag har med mig en flaska med kokt vatten. vart man än befinner sig så brukar det finnas tillgång till micro.
Iaf jag matar inte lillan utomhus, hon tycker inte om det så blir hon hungrig när vi är ute så brukar vi gå och fika eller något.
Jag brukar micra vattnet i flaskan och sen tillsätta ersättningen. vi har en vällingdoserare och efter jag köpte den tycker jag allt går smidigare och enklare.
Vi har med bra vatten, men kokade ändå vattnet i ganska många månader och började inte micra förrän han började med välling.
Det var inga problem att få i pulvret från vår doserare till flaskan.
I början hade vi "vanliga" smala flaskor, men gick sen över till "kolik" flaskor med större hål...
Vi har köpt en väldigt smidig lite burk där man doserar ersättningspulvret. Sedan tar vi med kokat vatten i en flaska/termos (beroende på om det finns möjlighet att värma eller ej). Sedan blandas bara vatten och pulver i nappflaskan.
Att bero på koka vatten eller ej, så är jag glad att vi valde att göra det. Vet inte om ni har sett på nyheterna, men i Jämtlandsområdet finns ju just nu en parasit i vattnet, vilket inte hade varit så roligt att få i en liten bebis. Så även om vi har ett rent vatten som är bland de bästa i världen, så tycker iallafall jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
Håller med! Jag kokade vatten till sonen tills han var nästan 1år (lite i överkurs kanske) och jag kokar fortfarande vattnet till min dotter som är 5månader. Kommer fortsätta med det ett bra tag till. tycker inte det är jobbigt att koka vatten så varför inte göra det? Som WoWi skriver.. bättre ta det säkra före det osäkra.
Antingen har jag med en terta eller kall färdigblandad i flaska. Oftast finns det nåt ställe där man kan värma, kaféer etc. Vårt närmsta köpcentrum har tom. en micro framme utanför skötrummen så man kan värma själv, jättesmidigt!
Vår tjej gillade inte rumstempad ersättning annars hade det varit smidigt med tetra.. Även om det inte går åt 200ml så är det ju okej om det bara gäller någon gång då och då så testa det verkligen. Den är ju inte kall så det är inget farligt.
Nu när vi har mjölkfri ersättning så måste den blandas färsk.. har med mig en termos med kokande vatten + en flaska med kallt vatten (ifall man inte kommer åt en kran) och blandar i flaskan.. kan låta meckigt men när man väl får igång tekniken går det fort som tusan. När lillan var mindre hade vi bara 1 termos med vatten som var liiite varmare än flasktempen.
Jag har med mig varmt vatten i termos eller så använder jag färdigblandat i tetra som serveras rumstempererat.
Jag har en skötväska med ett fack i för flaska som håller värmen. Så jag värmer kokt vatten ganska varm, häller i ersättningen och lägger extra med folie runt. Sen håller det sig varm i ca 2 timmar. Perfekt!
Ang att koka vatten så har jag vattenkokare. Helt suveränt!