• Lee78

När föddes din bebis?

När föddes din bebis och hur har det gått för er med prematurbarn?

Hur var det när han/hon kom ut? Hur mådde han/hon? Varför startade förlossningen? Vanlig förlossning eller snitt?

Hur gammal är han/hon nu och hur har det gått?

/Lee

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 16:45
    PS. Frågorna ovan är alltså till de med för tidigt födda - omrösningen är för alla!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När föddes din bebis?
  • Mammatillmini2008
    Lee78 skrev 2010-12-06 17:19:30 följande:
    Det är ju HELT fantastiskt!!! Så tidigt född och att allt gått så bra!!

Vad hade han för "problem" när han kom? Eller gick det som på räls redan från början?
    Hur länge räknar man en så liten som prematur? Fortfarande? Än är han väl inte i kapp sina jämnåriga när det gäller den generella utvecklingen...eller?
    Han låg i resperator i 3 dagar och sen CPAP i några veckor som sen övergick till syrgasgrimma... Syrgasen försvann helt när vi hade varit hemma i ca 2 veckor
    Innan han föddes så kom det en sköterska från NEO och berättade om hur tiden med ett så litet barn skulle bli och då sa hon att det kommer vara som en berg-o-dal bana med infektioner och allt som hör till... Edvin fick bara EN infektion och den fick han 10 dagar gammal och sen tuffade allt bara på!

Han är ikapp i allt förutom vikten, fick klartecken från BVC om detta i somras när vi var där på 2 årskontrollen... Han blev 2 i augusti men skulle egentligen ha blivit det nu den 4 december!
  • 2barnochenängel

Födde med akut snitt i v31+2 pga av en död tvilling. Sonen vägde 1600g och var 41 cm.
    Idag är han nästan 13månader och är den vildaste lilla killen på 10kg och 75cm :)

Inga men alls..  

Han hade kuvös i 1,5 vecka cpap i 4dagar sen hade han övervakning i 3 veckor

han är född 16/11 och vi fick ta med honom hem på permis den 18/12
    så vi fick ta hem honom väldigt tidigt :D 

gladjeochsorg.blogg.se Freddy091116, +Haley091116, Pyret BF110208
  • gosnosens mamma

Vår lille kille föddes vecka 26+5 den 16 mars 2009. Han var en stor liten kille på 1116 gram och 38 cm! Han mådde förhållandevis bra när han föddes. Han fick ligga i resperator första dygnet. Därefter cpap med syrgas. När han var 9 dygn blev han allvarligt sjuk och fick läggas tillbaka i resperatorn! Han behövde tack och lov inte ligga merän ett drygt dygn i resperatorn! Efter det hade han cpap följt av grimma. Han hade syrgas i drygt 50 dagar. J hade problem att bilda eget blod och fick därför x antal blodtransfusioner, samt trombocyter (blodplättar-hjälper till att bilda blod). Han hade en öppen ductus som slöt sig med hjälp av medeciner. Blåsljud på hjärtat samt en förträgning på lungartären. Blåsljudet och förträgningen är efter flera efterkotroller nu ett minneblott :) J operarerades också för ett ljumskbråck när han var 4 månader ( kor 1 månad)! Vi låg på neo i 11 veckor!

Idag är han världens mest fantastiska kille på lite drygt 20 månader (kor 17)! Han följer sin korrigerade kurva på längd och vikt. Väger nu 11,5 kg! :) Han lärde sig krypa strax innan han fyllde 1 år och lärde sig gå strax efter sin korrigerade 1 årsdag! :) Han har en fantastisk ordförståelse och säger en del ord, han är glad, vetgirig och charmar alla i sin omgivning!

J har astma som vi behandlar dagligen och som vid förkylningar blir extra besvärlig! Vi ha flera mediciner här hemma som inte alltid gör sitt. Så nu i onsdags fick vi fara till barnmottagningen så han fick andas adrenalin och få kortison (betapred)!

Han föddes förtidigt pga att jag hade em myom på livmodern samt en infektion!

Han är vårt livslevade lilla mirakel! <3

• Lee78

Vilka härliga kämpar man får läsa om här....Mirakel!

Kram

• Mirakel händer

Det är verkligen intressant att läsa om era pyte bebisar...

Jag känner en kille på 7 år som är född i vecka 24 och han har det inte gått lika bra som era små.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • knäppisen

barn 1 född v 33+5, pga spontan vattenavgång. Vaginal förlossning. Har inga men av sin tidiga födsel.
    barn 2, föd v 29+0, pga spontan vattenavgång. Vaginal förlossning. Har en cp-skada till följd av sin tidiga födsel. 

• Cocco

V33+2 urakut snitt pga sviktande hjärtljud. Var på en kontroll för havandeskapsförgiftning.

• I have a kid

Dotter född vecka 29+4

Jag upplevde att jag hade väldigt mkt SD under graviditeten

Var in flera ggr på f-lossningen där det gjordes ctg å ngn ul å allt var bra!

Vecka 29+3 (kvällen)
     så for jag in till förlossningen igen.
    Kändes inte rätt i magen att ha så mkt SD dock inte onda.
     Väl där blev jag uppkopplad på ctg å den reggade inte nå direkt ``värkar`` eller SD
     blev lite fundersam eftersom att det var så pass lungt  med mina SD, bad att få ligga kvar ett tag
     det fick jag ca 1-2 timmar efter jag legat uppkopplad på ctg så sjunker pulsen/hjärtslagen men stiger sen.
     Dr kommer in och vill att jag stannar på förlossningen i 4 timmar.
     Vill bara hem men bestämmer mig för att stanna!
     Det skulle göras ett ctg 1 gång varje timme. Första,andra, och trejde timmen var allt bara bra med bebis, jag börjar fundera över hur jag ska ta mig hem taxi/ringa mamma/ ta bussen.
     fjärde och sissta timmen så sätter bm på ctg på magen, DÅ händer det igen!  Pulsen/hjärslagen sjunker hon går fort ut ur rummet. In kommer en dr å säger att jag snart snart ska bli mamma. Fort går det av med mina kläder å in på operation blir ett akutsnitt.
     ut kommer min bebis med navelsträngen hårt runt halsen flera varv  skriker gör hon iaf!
    1480g 40 cm lång.

På neonatalen i nästan 3 månader.  Endast kuvös / värmebädd/ vanlig BB säng. Inte behövt ligga i respirator
     andats själv nästan bara haft CPAP.

Blev utskriva  2 veckor innan hon skulle vara född.

Hon är nu 2.5 år ( följer utvecklingen, ligger före den korrigerade åldern  i tal/förståelse

viktmässigt väger ca 12kg ( följer dock sin kurva)

Lärde sig gå före hon fyllde 1 år ( korrigerat)

• Proletariatet

Min dotter föddes med ett akut kejsarsnitt i v.24+1. Hon låg i respirator i 7,5 vecka, CPAP i ca 5 veckor och efter det klarade hon av att syresätta sig med enbart syrgas som hjälpmedel. Hon opererade ductus vid två veckors ålder och genomgick laseroperationer på båda ögonen efter femton veckor. Hon kom snabbt ifatt med det kognitiva, talet och finmotoriken. Grovmotoriken var sämre, hon gick vid 22 månaders ålder. Vid en psykologbedömning i Uppsala när hon var 3 år bedömdes hon ligga 12-14 månader före jämnåriga med finmotoriken.
    Hon har än idag som fyraåring problem med sina lungor, vid förkylningar och nu när det är så kallt ute märks det. Vid förkylningar måste hon medicineras mycket och ibland ligga på sjukhus med syrgas och starkare mediciner för att klara syresättningen. Hon leker helst inte med andra barn, pyssla tillsammans är ok men just leken har hon lite svårt för. Lillebrorsan och några få vänner går bra men på förskolan drar hon sig undan.

När jag var gravid med hennes lillebror satte förlossningen igång i v.22+2. Tack vare mediciner och strikt sängläge på sjukhus lyckades jag dock behålla honom i magen ända fram till v.35+1, något ingen trodde var möjligt.

Anledningen till varför jag föder mina barn för tidigt är läkarna oense om. Det kan antingen bero på ett hormonellt problem eller en försvagning av livmoderhalsen (cervixinsufficiens).

• yodi

hon föddes den 20/1 i v 32+6

Hur var det när han/hon kom ut? Hur mådde han/hon? Varför startade förlossningen? Vanlig förlossning eller snitt?
    hon mådde bra och inga komplikationer, efter 2 veckor fick vi åka hem. hon förlöstes med lite halv akut snitt då jag blev väldigt dålig i havandeskaps förgiftning.

hon är nu 9 månader (sju korigerat) och mår hur bra som helst och hon hänger med fint i utveklingen.

• Gsaurie

Grabben född 33+2.
    Startade med vattenavgång. Vanlig förlossning som gick suveränt bra! Lillkillen "opåverkad" och född med full pott på apgar.

Behövde hjälp med värme, mat och solning. 10 dygn gammal åkte vi hem på permission och redan då helammades han. Någon för-säkerhetsskull-kontroll och sen utskriven 14 dagar gammal. Ingen hemsjukvård har behövts.

Idag 2½ månad gammal och alldeles underbar!
    2145g, 45cm vid födseln. Förra måndagen 4705g fördelat på 55cm! =)

• Miracle85

Han føddes den 11/3-2010 i vecka 32+0 och vægde 1600gr och var 41 cm

Han mådde bra fast han var vældigt hungrig då han var tillvæxthæmmad,  førlossningen startade pga av dålig variablitet på ctg, samt infektion i moderkakan, han føddes då med akutsnitt, efter 3 veckor fick vi komma hem, då var han fri från allt, vi hade heller ingen hemsjukvård då dom ansåg att det inte behøvdes.

Han behøvde hjælp med værme, mat samt lite solning inne på neo.. han andades helt sjælv fast jag inte fått några kortison sprutor.

Idag ær han 9 månader korrigerat 7 månader, Han føljer med fint utvecklingsmæssigt och væger idag 8500gr och ær 74cm lång. HAN MÅR SUPERBRA!

• Frila2

Dottern föddes för snart två år sedan i v 28+4, vägde 930 g och var 37 cm lång. Tillväxthämmad. Jag hade drabbats av havandeskapsförgiftning och blev snabbt försämrad och ut kom lilltjejen med akutsnitt.
    Apgar 8, 9, 10 :) Efter ett halvt dygn fick hon infant respiratory distress syndrome och lades i respirator. Hon låg i respirator i tre dygn, hade därefter CPAP i fem veckor och efter det syrgas i ytterligare två veckor. Hon var på sjukhus i exakt 9 veckor och kom hem i v 37+4.
    Hon har klarat sig fantastiskt bra. Inga problem med synen, inga problem med hörseln, inga hjärnblödningar. Hon har förkylningsastma och får inhalera när hon är sjuk och blir oftare sjuk än jämnåriga. Började gå när hon var 13 månader korrigerat.

Hon är snart 2 år eller faktiskt idag 21 månader korrigerat och väl med i sin korrigerade ålder. Är 85 cm lång nu och väger ca 11,2 kg.

• Yrvind

Sonen är född v33+5 efter spontan vattenavgång. Han var 46 lång och vägde 2150 g. Första 12 timmarna behövde han CPAP. Därefter behövde han sola i omgångar, få hjälp att hålla sig varm och han åt med sond i 6veckor. När han efter 6 veckor kunde sugaa själv blev vi utskrivna. Han är idag snart 11 månader och har tokvuxit, så nu väger han lite över normalkurvan . Han är glad, harmonisk och har sagt sina första ord men varken kryper eller står så jag tror han är dom de flesta barn, lite tidig med vissa saker och senare med andra.

längtar,hoppas,drömmer
  • Sunkiissed

Mina tvillingar föddes vaginalt i v 24+4.
    Låg på sjukhus tills de var i v 36+4, 12 veckor alltså.
    3 på Östra i Göteborg och 9 veckor på Näl i Trollhättan.
    Vi kom hem utan sond eller syrgas.

Nu på julafton är de 16 månader gamla, William & Filippa :)

Vet inte varför de kom så tidigt. Antagligen var det tappen som gick sakta men säkert.
    Förlossningen tog 22 timmar.  

Inga men av den tidiga födseln heller, kanske vikten då, att de ligger under även den korrigerade kurvan. 

• Lee78
    SandraLindholm skrev 2010-12-23 00:18:38 följande:
    Mina tvillingar föddes vaginalt i v 24+4.
    Låg på sjukhus tills de var i v 36+4, 12 veckor alltså.
    3 på Östra i Göteborg och 9 veckor på Näl i Trollhättan.
    Vi kom hem utan sond eller syrgas.

Nu på julafton är de 16 månader gamla, William & Filippa :)

Vet inte varför de kom så tidigt. Antagligen var det tappen som gick sakta men säkert.
    Förlossningen tog 22 timmar.  

Inga men av den tidiga födseln heller, kanske vikten då, att de ligger under även den korrigerade kurvan. 
    Oj! Att de kan klara sig när det föds naturlig väg när de är så små! Fina!
  • MySweetBaby

Födde min lilla kille i vecka 32+2. Han vägde då 1670g och 41 lång.
    Han var väldigt pigg när han kom ut och jag fick ha honom hos mej på bb en stund innan dom från neo kom
    och hämtade honom.
    Han behövde aldrig cpap eller liknande, utan endast värmedyna och sondning.
    Vi blev kvar på sjukhuset ganska precis en månad.

Nu är han 8 månader (korrigerat 6 månader) och har precis lärt sej att krypa.
    Han är fortfarande lite liten till storleken även för korrigerad ålder.
    Men han är pigg och glad och de är full fart hela tiden. Glad

• Mrs girl

Liten tjej född i v 34+5. förlossningen startade av sig själv med värkar, men avslutades med akut snitt efter 12 timmar då man tappade hjärtljuden ofta. När hon kom ut andades hon inte de första 7 minuterna och var påverkad av förlossningen. låg sedan på neo i 21 dagar med värmedyna och monitorer för att registrera div. blev sondmatad första 2 veckorna men tog sen flaska(kunde ej amma pga en sjukdom). efter det har hon vart en pigg tjej, har inte märkt något av hennes prematur.
    hon va 44 cm lång och vägde 2,9 kg. nu är hon 1½ och är ca 80 cm och 10 kg.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
Svar på tråden När föddes din bebis?