stort huvudomfång ?
Vad har era 7 månaders för huvudomfång ?
Är lite orolig då min har 49cm. Ingene har kommenterat det och han är stor i övrigt oxå men oron ligger i ändå.
Vad har era 7 månaders för huvudomfång ?
Är lite orolig då min har 49cm. Ingene har kommenterat det och han är stor i övrigt oxå men oron ligger i ändå.
Min son hade huvudomfång 48,5 när han var 6½ månad, så det är rätt likt din. I sonens fall är det så att han har en godartad variant av vattenskalle som han blivit undersökt för kontinuerligt sedan han var 6 veckor. Det som de tittar efter på BVC är om kurvorna avviker plötsligt (det gjorde det för min son), annars brukar det inte vara någon fara. Tror inte att det är något konstigt alls med din son! Men är du väldigt orolig kan du ju alltid kontakta läkare för mer grundliga undersökningar.
norrlandstös : Hur märkte dom att han hade det då ? min son har ju legat på samma sträck hela tiden . alltså jämn kurva. sen nu har jag mätt senaste månaden och huvudet har växt mindre än vanligt bara ca 3 mm på över en månad så verkar ju stannat av lite.
men jag och min sambo har ju inte små huvuden själva heller tror jag så kanske bara är genetiskt. jag har 58 cm och min sambo 60 cm . Har du och din kille lite stärre mått oxå eller ?
var ju på ultraljud av hjärna för en veckor sen och läkaren sa att allt såg bra ut kan man lita på det ?
Jag har två pojkar som bägge haft stort huvudomfång. Den store killen låg på toppkurvor också på längd och vikt, den lille bara på huvudomfång. Min man har stort huvud och blev också grundligt undersökt som liten. Vår lille kille har gjort upprepade ultraljud, där man bara sett stora ventriklar men inget annat. I vår familj verkar det helt enkelt vara genetiskt. Om inte det andra ul visar något tycker jag inte du ska oroa dig mer. Lycka till!
fija m 2 pojkar: tack okej hade dom liknande som min pojke i huvudomfång ? har dina större mått nu oxå ? Läkaren sa ju att allt såg normalt och bra ut på ultraljudet så hopppas det är bra. varför fick ni åka på fler ultraljud ?
Har inte varit inne på ett tag så jag såg dina frågor först nu...
Min store hade 47,9 vid åtta månader (som nyfödd 37 cm, fick inte på honom den söta hjälmmössa som låg i babybagen...), 49 vid tio månader, men var som sagt stor hela han (vid åtta månader: 11,2 kg, 74,5 cm).
Den lille hade vid 8 månader 47 cm i huvudomfång, men vägde 8,3 och var 69 cm.
Den store har nu, vid 6 års ålder fortfarande stort huvud men det sticker inte ut (det har det väl egentligen aldrig gjort eftersom hela han har varit lång, babyfettet har för länge sedan försvunnit och han är smal som en sticka).
Den lille har vid 2,5 års ålder fortfarande anmärkningsvärt stort huvud, nu senast 54 cm. Vi är under utredning av andra orsaker (motorisk försening) och läkaren på habiliteringen ville utesluta möjliga sjukdomar, där vattenskalle var en. Därför gjorde vi två ultraljud. Sedan har vi också gjort magnetröntgen av hjärnan som inte visade något. Hans motoriska försening var synlig redan vid 6 månader, så det visste vi när vi gjorde ul, liksom min man blev utredd för samma när han var liten. Stort huvudomfång är alltså genetiskt hos mina barn.
föresten din pojk som är 2.5 år hur lång är han och hur mycket väger han nu då? min sambos pojk med typ samma ålder och trorlek på huvud är 105 cm och väger 16 kg
Min 2,5 åring är liten till växten och är nu 85 cm och väger 12 kg.
De enda som kommenterat hans huvudstorlek är läkare och BVC. Alla våra vänner känner ju oss båda och vet att pappan har stort huvud så det enda vi fått höra är att de båda är så lika sin pappa :)
God jul!
filja med två pojkar : vad har ni som föräldrar för mått på huvudena då?
Men med din lilla då det har inte visat sig vara nå fel när ni gjort undersökningar å så
god jul och gott nyttt år
Jag har 56 och min man har 60 cm.
Vi gör ständigt nya undersökningar för att utreda hans motoriska utvecklingsförsening. Senaste idén är att det rör sig om en ämnesomsättningsstörning. Jag tror inte att det beror på hans huvudomfång, utan möjligen någon medfödd brist.
Hoppas ni har en god jul!
filja med två pojkar : okej då hade vi ungeäfr lika i mått som föräldrar då . men har fått för mig att tjejer ligger i genomsnitt på 56 cm och killar 60 cm så egentligen borde vel inte 60 cm vara stort huvud när man kollar på våra sambos ? jag istället som har 57-58 har ju lite större för att vara tjej .min sons huvudomfång är det vel någon som påpekat. som tex familj och så
Ts: såg att detta var en gammal tråd, men hoppas på svar i alla fall. Hur har det gått? Hur har sonens huvud utvecklats? Jag har nämligen också en son på drygt sju månader som har ett huvudomfång på 49,7. Vi har gjort två UL och en röntgen där de kollade suturerna och inget visade ngt fel. Men ändå fortsätter det växa lite fortare och följer ingen kurva utan stiger lite hela tiden. Det gjorde ett stort hopp mellan två o tre månader, sen har det vuxit lite för fort hela tiden efter det (elr det har gjort småhopp). Är så orolig :(
Hej mammave ! Min sons huvud växte också mer än resten av kroppen. Han gjorde MR som inte visade något avvikande annat än stora hålrum. Men inget vatten som tryckte på och ingen tumör. Han är en välmående skolpojke idag som håller på att växa i sitt stora huvud.
Hur stort huvud hade din son a no nym? Har du några siffror kvar? När började det plana ut el hur såg hans kurva ut?