• Finesse

Havandeskapspenning?

Hur kan man få havandeskapspenning?

Enligt fk står det så här: Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel.

Har man ett fysiskt påfrestande jobb och är sjukskriven på 50% har man rätt till hp då eller är det ändå fk som ska bestämma hur tungt och fysiskt jobb man har?

Ebba 071228, bebis bf 110216
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 11:33
    Fattar absolut ingenting.. kundtjänsten sa igår att jag inte fick det beviljat.. handläggaren ringde idag och sa att jag fick 100% beviljat.. hoppas verkligen på det
  • Svar på tråden Havandeskapspenning?
  • Bollen82
    Finesse skrev 2010-12-07 10:35:01 följande:
    Jo det funkar visst så på ICA.. min sambo jobbar där så han vet.. och min kompis jobbade där med.. hon fick kassatjänst å slapp lyfta grejer.. och dom har RÄTT till rast där.. kanske olika från ica till ica.. men här är det så iaf..
     Klart man får rast, men det e inte mycket, och man kanske inte alltid kan bli avlöst.. Det jag syftade på där var att, får man HP när man sitter i kassan så e det konstigt att inte du får HP som jobbar kassa (stående) och har ensamt ansvar utan möjlighet till avlösning. 
    Jag skriver otydligt och konstigt ibland, så min poäng kommer inte alltid fram.  

• Bollen82
    Finesse skrev 2010-12-07 10:34:00 följande:
    Nej jag har inte fått veta nån orsak.. hon jag pratade med på fk sa att hon inte fick säga nåt men sa att en handläggare skulle ringa mig.. dock tog hon inget telefonnummer.. märkligt nog.. det brukar dom alltid göra.. hon lät bara otrevlig å la på luren i örat på mig sen.

Jag är inte sjukskriven på heltid men måste väl bli det isf senare.. dock vet jag ju inte om det godkänns på heltid nu har jag beviljat 25% men det är för att jag jobbade för mkt.. Trodde att jag fick jobb max 20 timmar när jag blev sjukskriven på 50% men min SGI är uppenbarligen bara 32,5 timmar i veckan.. Jag får max jobba 16 timmar i veckan.. (jobbar extra på statoil så min anställning är 26,8% men vissa veckor jobbar jag 52 timmar.. andra 30 timmar.. osv) jag jobbade 17 timmar vissa veckor så jag blev beviljad 25%.. men det är ju ändå 1 fjärde del.. eller?

Om jag blir sjukskriven på heltid kanske jag bara får ut 25% så då måste jag leva på 1500:- per månad eller börja ta fp.. men det känns orättvist då jag har ett tungt jobb.. skulle jag sitta ner nån gång å få vila lite så skulle jag orka jobba..
    Fan va trist att du blir bemött så på FK!! 
    Du e alltså schemalagd 32,5 timmar i veckan? Då ska du jobba 16 timmar vid 50 procents sjukskrivning.. tror jag. Men varför får du inte mer timmar schemalagt om du ändå jobbar så mycket?? Det e väl bara det schemalagda som SGI:n beräknas på?

• Finesse
    Bollen82 skrev 2010-12-07 10:44:52 följande:
    Fan va trist att du blir bemött så på FK!! 
    Du e alltså schemalagd 32,5 timmar i veckan? Då ska du jobba 16 timmar vid 50 procents sjukskrivning.. tror jag. Men varför får du inte mer timmar schemalagt om du ändå jobbar så mycket?? Det e väl bara det schemalagda som SGI:n beräknas på?
    Nej jag är schemlagt på 26,8% vilket blir ungefär 10,5 timmar i veckan..  Resten jobbar jag mer tid. SGIn är uträknad på ett snitt hur jag jobbade april-september. Sen i oktober har jag varit 50% sjukskriven.. det tog 36 dagar för fk att godkänna 25%.. så jag visste inte om det förrän 30 november när sjukskrivningen tog slut att jag inte fick jobba mer än 16 timmar i veckan.

Jag tar på mig alla extra pass som finns, innan jag blev sjukskriven.. skulle jag inte vara gravid och ha ett snett bäcken, problem med ischias och foglossning så skulle jag jobba mer än 32,5 timme i veckan för vi har så kort om folk just nu. Jag är den ENDA deltidarna på jobbet, dom andra 3 tjänsterna är inte tillsatta.. min chef har varit tvungen att hitta tre nya extra anställd för att få det att gå runt varje vecka.. plus en på natten.. jag nekade natt jobb för att jag kan inte stå upp 11,5 timme själv (ja man jobbar helt själv på natten).

Jag antog att jag kunde söka hp eftersom dom på fk sa att jag fick räkna in allt jag jobbade extra..  men jag vet ju inte om jag blivit nekad för att jag inte jobbar tillräckligt mkt men då tycker jag att dom borde godkänt det på mindre % än 100..
  • MammanNee
    Finesse skrev 2010-12-07 10:36:31 följande:
    Jag skrev den väldigt noga och skickade in 2 data skrivna sidor om min arbetsdag... Jag skrev precis allt som var jobbigt och farligt.. Kan inte vara mer noga... men jag får väl försöka.. det är bara jobbigt att ens knyta skorna..
    Fy vad tråkigt att det ibland bara verkar som man får "fel" handläggare på FK...
    De måste ju utreda varje arbetsplats för sig och se till varje enskillt fall....  Kan ju vara enorm skillnad att arbeta på en större bensinstaion än en mindre tex...  Tråkigt, men hoppas det löser sig till det allra bästa för dig!
  • Finesse

Fattar absolut ingenting.. kundtjänsten sa igår att jag inte fick det beviljat.. handläggaren ringde idag och sa att jag fick 100% beviljat.. hoppas verkligen på det

• Bollen82
    Finesse skrev 2010-12-08 11:33:11 följande:
    Ja, hoppas!!!! Kan du inte se det på dina sidor på FK?
  • Bjornis

Jag fick full hp beviljat. Allt gick på 5 dar typ (från inskickad lapp) och inget tjafs. Jag jobbar på IKEA, som avd chef så jag har lite adm tid även om jag inte KAN gå och sätta mig när jag vill utan måste va i drift om det behövs, plus att jag har jourer och en del tunga lyft som jag inte kan lämna över.
    Iaf, så ringde hon från FK upp mig för att kolla hur mkt adm tid jag hade/dag osv. och så ville hon även säga att jag ju inte sökt från och med då jag kunde och uppmuntrade mig till att söka från 60 dar innan bf (hade sökt från 50 dar innan bf) så jag kunde gå ner i tid då om jag ville. Haha.
    Den servicen jag fått från FK är galet bra. När jag sen skickade in för att få hp utbet så skickade jag in lappen på söndagen (med b-post) och på onsdagen hade jag pengarna på kontot!? Snacka om att ha hamnat hos rätt person.
    Finesse: Det låter ju lovande att du fått det beviljat! Härligt.

• Finesse
    Bollen82 skrev 2010-12-08 12:33:29 följande:
    Ja, hoppas!!!! Kan du inte se det på dina sidor på FK?
    Nej det kan jag inte.. har inte fått nåt med posten idag heller så.. Men handläggaren sa att jag skulle få ett brev hem sen.
  • Bollen82
    Finesse skrev 2010-12-08 12:56:06 följande:
    Nej det kan jag inte.. har inte fått nåt med posten idag heller så.. Men handläggaren sa att jag skulle få ett brev hem sen.
    Ok, jag var inne och kollade på min sida idag, har inte ens en bekräftelse där på att dom har börjat behandla ärendet.
    Men vad skönt för dig att det blev beviljat! När börjar din HP? 
  • Finesse
    Bollen82 skrev 2010-12-08 13:06:55 följande:
    Ok, jag var inne och kollade på min sida idag, har inte ens en bekräftelse där på att dom har börjat behandla ärendet.
    Men vad skönt för dig att det blev beviljat! När börjar din HP? 
    posten var lite sen idag.. så jag fick just ett brev där det oxå stod beviljat Varför i hela friden säger kärringen igår att det inte var det? Jag var sååå arg..

Nej det stod ingenting på fk alls om hp.. ingenting om att jag skickat in uppgifter heller.. den 19 november kom dom in till dom enligt kundtjänst.. ja jag har ringt var och varannan dag

Jag jobbar sista dagen den 17:e så från 18:e december får jag hp.. jobbar bara 4 dagar till!
  • Bollen82
    Finesse skrev 2010-12-08 13:14:30 följande:
    posten var lite sen idag.. så jag fick just ett brev där det oxå stod beviljat Varför i hela friden säger kärringen igår att det inte var det? Jag var sååå arg..

Nej det stod ingenting på fk alls om hp.. ingenting om att jag skickat in uppgifter heller.. den 19 november kom dom in till dom enligt kundtjänst.. ja jag har ringt var och varannan dag

Jag jobbar sista dagen den 17:e så från 18:e december får jag hp.. jobbar bara 4 dagar till!
    Vad gött för dig!! Härligt att du kan slappna av nu när du har det skriftligt oxå!  
Svar på tråden Havandeskapspenning?