Tummelisa skrev 2010-12-09 14:17:07 följande:
Här har vi nog lite olika synsätt. Du skriver att barnet inte vill göra livet surt för sina föräldrar, att de bara inte lärt sig hantera situationer osv. Jag tror absolut att även ganska unga barn kan lära sig manipulera situationer så att det blir som de vill. Att de snabbt kan lista ut att skriker jag i affären får jag det jag ber om för då vågar/vill inte mamma säga ifrån osv. Så även om du har andra ord på det hela så handlar det i mina ögon om att som förälder "vinna det slaget", alltså att visa vart ens gränser går och hålla sig fast till dem.
Men som du säger i matsituationen så är det ju enklast om man kan lösa det så att "du får sitta här och äta eller så får du sitta på golvet och vara utan mat". Det är ju en tydlig konsekvens av sitt handlande.
Däremot håller jag inte med om i fallet hunden att barnet bara inte kan hantera situationen. Jag tycker du säger emot dig själv när du säger att barnet har dålig impulskontroll och att om barnet inte kan ta ansvar för att det gör illa ett djur, måste man som förälder göra det. Att barnet pga den dåliga impulskontrollen inte KAN ändra sitt beteende. I nästa mening säger du att de isf bara ändrar sitt beteende för att de är rädda för ett straff.
Om man gör grejer på ren impuls betyder det ju att man inte tänker alls före. Då spelar det ju ingen roll om man vet att man kan bli av med leksak om man slår hunden igen eller om man bara blir tagen därifrån och satt att skära gurka i köket. Antingen är det en kontrollerad handling eller inte.
Och jag tror absolut att det i fallet med hunden var en medveten grej från sonen (att han tänkte, "detta får jag inte göra, men det struntar jag i") och att han hade kunnat avstå om han hade fått förklarat att han tex "inte skulle få leka med sin favoritbil" då. Min erfarenhet är att barn inte är så dumma som många tror även om de i många fall som du säger har sämre impulskontroll än vuxna (kanske springen efter boll som åker ut på vägen utan att kolla efter bilar osv).
Alltså min poäng är att man absolut ska diskutera med barn ibland och höra deras åsikter och försöka ta reda på varför de gör som de gör. Men i fallet med hunden tycker jag det klart och tydligt ska vara "lämna hunden i fred - PUNKT" och det ska man inte behöva stå och dividera om, eller hacka gurka i köket för, utan det bör en 3.5 åring kunna förstå. Och att gör de inte det blir det en konsekvens.
Ja, vi har absolut olika syn. Ja, jag tror att barn kan lära sig saker

. Jag tror absolut att de märker att de exempelvis får en kaka varje gång om de skriker och vrålar, men det handlar i mina ögon inte om att manipulera utan att se och agera utifrån hur de faktiskt upplever att världen fungerar. "Jag får en kaka om jag skriker. Kakor är gott. Slutsats: Jag skriker." Barnet agerar och handlar utifrån sin verklighet. Det är väl inget problem att som vuxen ge barnet en annan verklighet: "Ja, det är gott med kakor, men vi ska snart äta middag så du får ingen kaka nu". Punkt. Sedan är det fritt fram att vara hur arg som helst och tycka att jag är världens dummaste mamma. Jag straffar inte mitt barn för att det känner och tycker något.....men en kaka får han i det läget inte.
Vad jag menar med dålig impulskontroll är att ett barn där känslorna stormar har svårt att säga nej till något eller låta bli något trots att det vet att det är dumt alternativ. För inte så länge sedan såg jag ett experiment där de lät barn få två alternativ (även rätt stora barn) angående godis. De lämnades ensamma i ett rum. I rummet fanns ett bord med barnets favoritgodis (en). De fick innan veta att de om de inte åt godisbiten i rummet så skulle de få 5 godisbitar när de fick komma ut 5 minuter senare. Alla barnen var innan de gick (ett i taget givetvis) helt på det klara med att det var bättre med 5 och att de inte skulle äta godisbiten i rummet........lustigt nog så klarade nästan inget av barnen det. Inte ens dem som var en bra bit över 3 år.....och det handlade om 5 minuter. Det var en programserie som handlade om hjärnans utveckling förresten.
I hundsituationen handlar det inte om hunden alls. Det han inte kan motstå är ju att undersöka sina föräldrar, och de öppnar ju verkligen för det som händer med sitt agerande. Jag tror inte hans mål var att vara elak mot hunden. Nej, jag tror absolut inte han tänkte "Detta får jag inte göra, men det struntar jag i". Det du säger då är ju faktiskt att han är så elak att han medvetet gör hunden illa för att han tycker det är roligt. Jag tror han snarare tänkte. "Oj, det här var spännande......de reagerar.....och inte lite heller.....vad händer om jag gör så här?" Så ser jag på saken och min lösning är att helt enkelt svara barnet på det han frågar = visar hur jag agerar när han gör så = tar bort honom från hunden. Jag straffar inte barnen för att de undersöker mig

= jag tar inte bort någon leksak, struntar i att läsa saga på kvällen eller något annat som inte har det minsta med händelsen att göra bara för att straffa. Jag jobbar som sagt som lärare när jag inte är föräldraledig och straff och auktoritära metoder har jag aldrig sett något direkt gott komma ur.
Och nej, gör man saker på impuls så kan man inte hejda sig och jo, det spelar en väldig roll om man blir hjälpt bort från situationen eller straffad. Ja, kan barnet inte låta bli hunden (medvetet eller inte) så blir det en konsekvens....han/hon får inte vara med hunden. Däremot ska inte en 3½-åring bli straffad. Det är en himmelsvid skillnad. Och nej, barn är inte dumma.....att tro att man behöver straffa barn för att de ska bli civiliserade tycker jag är att förminska dem.