• Vissla

Lämnar du ett barn hos en föräldern som misshandlar? Del 2

Du har ett barn
    Du har en misstanke om att den andra föräldern slår barnet
    Du har inga bevis

Lämnar du dem ensamma?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-07 20:33
    finns det några yttre omständigheter som påverkar ditt val tex boende vårdad osv klicka då i Annat och ange gärna vad
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämnar du ett barn hos en föräldern som misshandlar? Del 2
  • tahira

Menar du om man bor med föräldern eller om man är separerade och har delad vårdnad?

(Om man är separerade så beror det ju på vad man har för överenskommelse. Om man hindrar den andra föräldern att träffa barnet så riskerar man ju betydligt mer då det ju kan användas emot en vid senare tillfälle)

Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Jennie med ie

Är vi separerade? Är det det andre förälders dag/tid att tand om barnet enligt boendeöverenskommelse, umgöngesavtal eller liknande? Ja då lämnar jag. Att förhindra umgänget kan få stora negativa konsekvenser.

• Vissla

Hade boendet varit relevant i frågan så hade jag tagit upp boendet, jag vill veta hur många som lämnar sina barn hos någon dom tror slår ungen oavsett yttre omständigheter.

• Jennie med ie
    Vissla skrev 2010-12-07 20:16:29 följande:
    Hade boendet varit relevant i frågan så hade jag tagit upp boendet, jag vill veta hur många som lämnar sina barn hos någon dom tror slår ungen oavsett yttre omständigheter.
    Grejen är att yttre omständigheter styr om jag gjort det eller ej. Om det liksom bara var som barnvakt eller så hade jag valt nån annan, om vi lever ihop eller om det varit frågan om umgöngesavtal eller liknande hade jag lämnat eftersom jag inte haft nån rätt att neka dem att vara tillsammans.
  • Vissla
    Jennie med ie skrev 2010-12-07 20:19:05 följande:
    Grejen är att yttre omständigheter styr om jag gjort det eller ej. Om det liksom bara var som barnvakt eller så hade jag valt nån annan, om vi lever ihop eller om det varit frågan om umgöngesavtal eller liknande hade jag lämnat eftersom jag inte haft nån rätt att neka dem att vara tillsammans.
    Annat alltså
  • ellasmamma89

klart som fan att jag Inte skulle lämna mina barn hos sin pappa om mina barn kommer hem och säger att pappa slår dom plus visar blåmärken! sen skiter jag blanka f*n i regler om boende, umgängesrätt mm. mina barns säkerhet går först!

• Jennie med ie
    ellasmamma89 skrev 2010-12-07 20:22:59 följande:
    klart som fan att jag Inte skulle lämna mina barn hos sin pappa om mina barn kommer hem och säger att pappa slår dom plus visar blåmärken! sen skiter jag blanka f*n i regler om boende, umgängesrätt mm. mina barns säkerhet går först!
    Och hur ska du kunna värna om deras säkerhet om du får mindre umgänge och pappan mer p g a att du begått umgängessabotage t ex?
  • MammaBecca
    Vissla skrev 2010-12-07 20:16:29 följande:

Boendet blir relevant i frågan eftersom det kan bli många fler konsekvenser om man nekar den andre partern sin tid med barnet. Då kan man riskera att förlora den delade vårdnaden med barnet.

I det läget är det då bättre att istället ta upp det med Socialen eller dyl.

Hade man bott tillsammans hade jag nog gjort smygvisiter och smygtittat när han inte trodde att jag såg. Skulle jag då märka sådana tendenser hade jag skiljt mig, kontaktat socialnämnden och hoppats på egen vårdnad.

• Vissla
    ellasmamma89 skrev 2010-12-07 20:22:59 följande:
    Du har en misstanke skrev jag, inte bevis
  • Vissla
    MammaBecca skrev 2010-12-07 20:25:30 följande:

Boendet blir relevant i frågan eftersom det kan bli många fler konsekvenser om man nekar den andre partern sin tid med barnet. Då kan man riskera att förlora den delade vårdnaden med barnet.

I det läget är det då bättre att istället ta upp det med Socialen eller dyl.

Hade man bott tillsammans hade jag nog gjort smygvisiter och smygtittat när han inte trodde att jag såg. Skulle jag då märka sådana tendenser hade jag skiljt mig, kontaktat socialnämnden och hoppats på egen vårdnad.

annat alltså
  • ellasmamma89

ja, minsstanke är gott nog! som sagt, mina barn häsa försrt. jag kommer ta mina barn ord på allvar och kolla upp sdaken först prata med pappan och ev anmäla om det visar sig vara i sin befogenhet.,

• tahira

TS -  skriv det i trådstarten, att om det beror på boende så skall man klicka "annat", annars så säger ju inte omröstningen så mycket eftersom det uppenbarligen är en del som tycker så men som inte vet var de skall rösta.

Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Jennie med ie
    ellasmamma89 skrev 2010-12-07 20:28:00 följande:
    ja, minsstanke är gott nog! som sagt, mina barn häsa försrt. jag kommer ta mina barn ord på allvar och kolla upp sdaken först prata med pappan och ev anmäla om det visar sig vara i sin befogenhet.,
    Ta på allvar ska man absolut göra, anmäla också om det känns befogat. Men att som sagt på egen hand gå emot eventuella avtal och överenskommelser kan få precis motsatt effekt mot vad man vill åstadkomma.
  • Rödnäbba

Ja, jag är tvungen eftersom det annars är stor risk att jag förlorar vårdnaden pga umgängessabotage. Sjukt, tycker jag!

• Vissla
    tahira skrev 2010-12-07 20:30:26 följande:
    TS -  skriv det i trådstarten, att om det beror på boende så skall man klicka "annat", annars så säger ju inte omröstningen så mycket eftersom det uppenbarligen är en del som tycker så men som inte vet var de skall rösta.
    Fixat :)
  • Sadness

Ja, eftersom tingsrätten har dömt till umgänge och jag inte har tillräckliga bevis.
    Umgängessabotage kan ge hela vårdnaden till just föräldern som misshandlar ifall man inte har bevis att komma med-

(Det är en personlig fråga för mig, dock slår inte pappan barnet, men är oerhört oaktsam)

Systemet är ren skit! Rynkar på näsan

• Jennie med ie
    Sadness skrev 2010-12-07 22:58:42 följande:
    Ja, eftersom tingsrätten har dömt till umgänge och jag inte har tillräckliga bevis.
    Umgängessabotage kan ge hela vårdnaden till just föräldern som misshandlar ifall man inte har bevis att komma med-

(Det är en personlig fråga för mig, dock slår inte pappan barnet, men är oerhört oaktsam)

Systemet är ren skit! Rynkar på näsan
    Hur borde det vara då? Borde det vara tillåtet att umgängessabotera och vägra lämna ut barnet för att man säger att man misstänker t ex misshandel? Ska detta räcka? Och om andra föräldern säger detsamma, ska då ingen få ha hand om barnet?
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-12-07 23:00:37 följande:
    Hur borde det vara då? Borde det vara tillåtet att umgängessabotera och vägra lämna ut barnet för att man säger att man misstänker t ex misshandel? Ska detta räcka? Och om andra föräldern säger detsamma, ska då ingen få ha hand om barnet?
    Alltså jag förstår frustrationen och ilskan över att ens barn måste vara med nån man är övertygad om behandlar henne/honom illa, men jag ser inte hur systemet skulle kunna bli bulletproof liksom...
  • Sadness
    Jennie med ie skrev 2010-12-07 23:00:37 följande:
    Jag vet inte hur jag ska ställa mig i den frågan..
    När mitt barn råkade illa ut hos sin pappa visste jag varken ut eller in, jag ringde överallt och frågade.

Mitt ombud sade åt mig att fortsätta lämna barnet ensam med pappan för umgänge.
    Hon rekommenderade att jag skulle "oros-anmäla" hos socialtjänsten.

Sagt och gjort.

Mottagningsteamet säger åt mig att jag inte kan anmäla en oro över hur umgängesföräldern hanterar barnet som vårdnadshavare - De sade åt mig att hålla barnet hemma, tills jag får rätt/fel i domstol.

Jag höll barnet hemma i över 1 månad, tills jag fick fel i domstol. (

Gäller endast umgängessabotage då tingsrätten dömt till umgänge/boende?
Svar på tråden Lämnar du ett barn hos en föräldern som misshandlar? Del 2