• krammm

ni som fick en månad förtidigt

Hurbörjade eran förlossing ? Hur länge var ni på sjukhus ? Fanns det någon anledning  till att bebisen kom en månad tidigare ?

• Svar på tråden ni som fick en månad förtidigt
  • krammm

Omaniahope: jag vet att jag borde inta platt läge och äta praliner hela dagarna men med en 3 och 3 åring är det allt annat än lätt så här i jultid. Men självklart skulle det vara jobbigt att hamna på neo när man har två småkillar hemma, jag ska skärpa mig och lyssna på kroppen!

• julklappen

Fick planerat snitt i vecka 36+4 med tvillingarna då båda låg i säte/tvärläge. Varför det blev så tidigt har jag inte riktigt fått någon förklaring till men de ville kanske inte vänta på att förlossningen skulle sätta igång själv, i genomsnitt föds tvillingar i vecka 37. Enl ultraljuden skulle de vara normalstora för tiden och väga 2300 och 2500 g 2 veckor innan förlossningen men när de kom ut var tvilling 1 liten för tiden och vägde 2050 och var 45 cm lång. Tvilling 2 fick lite andningssvårigheter vid förlossningen så de tog först henne till neo och la henne i cpap med syrgas och började sondmata sedan fick tvilling 1 också komma till neo och sondmatas och få glukosdropp eftersom blodsockret var lågt. De låg på neo en vecka med sondmatning, sedan fick vi komma hem med hemsjukvård. Vi sondmatade hemma en vecka efter att vi kommit hem och sedan kompletterade vi amningen med flaska istället för med sond. Nu är de 1 år och båda ligger över genomsnittskurvan på BVC i både längd och vikt.

• gnuttenn

Fick 7 veckor för tidigt, och det startade med värkar två veckor innan hon kom till värden.. Fick ligga på sjukhus under den tiden och fick dropp, sprutor & tabletter som skulle stoppa sammandragningar. Men till slut så hjälpte det inget längre och hon fick komma till världen.. Hon va 43 cm lång och vägde 2260 gram... De har ingen aning om varför värkarna startade så tidigt..

• frupoulsen

vatten avgång i v 36+4 , normal men lång förlossning , fick stanna 4 dagar , min dotter hade inga problem med nåt , men jag fick inte igång ammnngen därför fick jag stanna , annars hade vi fårr åkt hem dagen efter.
    ingen vet varför förlossningen satte igång , men jag har mina aningar , min mamma dog nämligen 16 dagar efter min dotter föddes ( hon dog i cancer) och hade jag gått tiden ut hade hon inte fått sett sitt barnbarn ..tro kan man ju alltid =)

• Mysna

Min dotter föddes i vecka 36 +1, fick vattenavgång och hade en normal förlossning på 9,5 timmar. Hon var 45 cm lång och vägde 2825 gr. Mådde bra men var väldigt trött första två veckorna. Det tog tid innan amningen kom igång så vi var kvar på bb i 4 dagar, sen var det hemvård i 3 dagar till. Hon fick sola en natt. Nu är hon 4 veckor och mår hur bra som helst
    Veckan var i total kaos med flytt till annan ort, köp av lägenhet samt förlossning. Även om vi lejt bort all flytt och städning så tror jag att det var stress som utlöste att hon kom för tidigt.

• Pyris

Jag har en 35+3 och två 36+3. 
    Med en av mina pojkar som kom 36+3, så fick vi vara på sjukhuset i 5 dagar, för att dom av någon anledning, som jag inte vet än idag, la honom på neo.
    Dom andra har jag stannat med i 3 dagar och sen åkt hem.

Förlossningarna startade på vanligt vis. Värkar eller vattenavgång.
    Har inte den blekaste aning om varför dom inte vill vara kvar i magen. Men jag har under alla graviditeter haft stora problem med för tidiga värkar från vecka 20 ungefär. 

• toksnippa

Pga tidig vattenavgång blev vi igångsatta och lillkillen kom ut i v. 34+5. Övervakning, ljusbehandling, sond och värmedyna behövdes första tiden. Låg inne på sjukhus i 7 dagar och är nu hemma med tidig hemgång.
    Hade högt blodtryck under graviditeten men det finns inga tecken på någon orsak varför vattenavgången.

Har liknande scenario som frupoulsen, min mamma låg på dödsbädd när Mileon kom till världen (också cancer). Fyra dagar efter så somnade hon in.

underbargava.blogg.se - Mileon 3/12-10
  • FamÅsling

Födde min son i vecka 36+4, då vattnet gick i 36+3 och sen kom det igån direkt av sig själv. Ingen aning varför, hade inte haft en förvärk eller sammandragning under hela graviditeten. Sonen vägde 2660g och va 46 cm lång. Låg på Neo i 13 dagar, han behövde sola och värmehjälp, samt tillmatas

Markus 081219
  • Kaxelsson
    krammm skrev 2010-12-09 09:40:17 följande:
    Hurbörjade eran förlossing ? Hur länge var ni på sjukhus ? Fanns det någon anledning  till att bebisen kom en månad tidigare ?
    Blev inlag på BB pga minskade fosterrörelser i vecka 36+2 tror jag det var.
    CTG-kurvan var inte bra då hans hjärtljud sjönk vid sammandragningar (som inte alls var kraftiga) samt efter koll på UL rörde han inte på sig tillräckligt.
    Blev igångsatt i vecka 36+4 med gel och sonen föddes sent i vecka 36+6, vaginalt men med tång.
    Han vägde 2630 när han kom ut och var alldeles perfekt :))

Låg 4 dagar innan och fick ligga 4 dagar efter då han inte var så "skrikig" och aktiv som dom ville :P
    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Minuit

Min kille är född i 35+6 med värkar som satte igång förlossningen. Blev kvar på BB i 6 dar eftersom han var kall och ovillig att äta men för "frisk" för neo. Vårdades hud-mot-hud. Efter hemgång fick vi komma tillbaka i fem dar och ta vikt och temp.

Amningen har aldrig fungerat för oss, han föredrog flaskan framför bröstet och blev hysterisk när jag försökte amma. Han var ovillig att äta överhuvudtaget fram till ca 3 mån + magproblem.

Nu är han 6 månader och är en frisk och rejäl kille på nästan 9 kg (han vägde 2680g och var 46cm lång vid förlossning)!

I efterhand har en dietist sagt till mig att hans förtidiga födsel kan bero på B-vitaminbrist då jag blev glutenintolerant under graviditen (fick veta detta vid v25). Svårt att veta dok då inga prover på ev vitamin och mineralbrist togs under graviditeten.

• tosse9

Min gosse föddes 35+0, började dock strula i v 28 (livmodertapp påverkad) så efter det var det vila. När förlossningen väl satte igång var det med buller och bång, vattenavgång och efter 1,5 timme på förlossningen var han född. Mådde bra, inga komplikationer alls. Var inte ens på Neo. Åkte hem efter fem dagar men kunde åkt tidigare om vi velat.

• eragylf

Hej! Min son föddes i v.35+6. Jag hade haft jobbiga sammandragningar i några veckor, och på natten gick vattnet. Ringde förlossningen direkt och dom bad mig komma in trots att jag ännu inte hade några värkar. Dom kom dock igång i bilen och när vi kom in var jag öppen 4 cm. Då blev vi kvar :) 7 timmar efter att vi kom in var jag fortfarande bara öppen 4 cm. Första barnmorskan sa att om inget hänt efter 2 dygn skulle jag få värkstimulerande dropp. Men nästa barnmorska tyckte att det var lika bra att köra på! Så efter prat med läkare fick jag mitt dropp och 2 timmar senare var lillkillen ute! Blev väldigt intensivt på slutet, och ingen ryggbedövning hanns med. Men det gick bra ändå! Han var 48 cm lång och vägde 2520 gram.

Vi blev kvar på BB i 6 dygn, och det berodde på att han var lite för gul... Dock inte tillräckligt för att få sola, utan låg på gränsen. Vi fick stanna tills dom såg att hans kurva (över gulheten) hade planat ut och sett att vikten ökade. Efter lite tjat fick vi dock åka hem, men var tillbaka efter några dagar för koll. Och då såg det strålande ut :)

Hittills har allt gått bra! Självklart är han mindre än andra i samma "ålder", men utvecklas bra. Ett problem vi haft är amningen, han var slö i början och sen har han haft svårt med rätt tag om bröstet. Men vi kämpar på! Här fann heller ingen anledning till den tidiga vattenavgången. Han mådde bra, men ville ut helt enkelt :)

Svar på tråden ni som fick en månad förtidigt