• Maria3

Bärsele till prematur?

Hej. Har en prematurtjej född i v 30 men som nu i v 36 väger 2,8 kg. Har kollat runt lite ang. vikt och bärsele men de kan inte användas förrens efter 3,5kg. Någon som vet om de ändå kan användas eller om det finns bärsele för lättare barn? Eller måste jag vänta? Har en ettåring som jag måste "springa" efter så det skulle underlätta så mkt med en bärsele till minstingen.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Bärsele till prematur?
  • peggyL

Det absolut bästa både för din ergonomi och för bebisen, är en trikåsjal.

• Kazeer

Kan du tänka dig att pröva sjal?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lindreas

Håller med föregående talare, satsa på en sjal i stället. Skönare att använda, både för dig och bebisen!

• annat82

Sjal tycker jag är ett bra tips och är väl rekommenderat till tidigt födda också, vad jag hört.
    Om inte annat så de butiker som säljer bärsjallar och ergonomiska bärselar brukar sitta på mycket bra kunskap och tips och skulle kanske kunna hjälpa dig

• Trollet Ludenben

min son är född v 31. jag gick runt med en kängrutopp. Samma funktion ungefär som en trikåsjal.

Älskade ungar
  • vittra

Absolut bärsjal, de kan man använda oavsett hur små bebisar man har!
    Eller en sån kängurutopp är ju också ett alternativ såklart. Hur har du burit henne hittills?

• Maria3
    vittra skrev 2010-12-10 20:43:08 följande:
    Absolut bärsjal, de kan man använda oavsett hur små bebisar man har!
    Eller en sån kängurutopp är ju också ett alternativ såklart. Hur har du burit henne hittills?
    Jag har haft henne i famnen, ibland inanför ett linne när jag halvlegat i soffan.
    Ska kika på bärsjal, det verkar vara ett bra alternativ. Tack.
  • vittra

Båda våra är snudd på prematurer, födda i v 37+1. Första var liten, mager och slö och vi hade henne mycket hud mot hud första tiden och sydde ganska omgående en trikåsjal att bära henne i. Hon vägde 2600 g men gick ner mycket, så det hade aldrig fungerat med en sele så tidigt för oss. Andra vägde däremot drygt 3,5 kg och har alltid varit pigg och stadig redan från början, men det är ju ändå mycket mysigare med sjal liksom
    Vill du så kan du ju enkelt sy en också i något trikåtyg som du gillar!

Lycka till!

• Nanook

Skulle också rekommendera sjal. Har två prematurer själv och använt sjal till båda. Här är en bild på minstingen när hon var ca 3 veckor/i v. 34 och vägde ca 1800g.

Mamma till fyra busfrön, o2, o3, o5 och o8 + en på väg bf 11/04
  • Lindreas
    Nanook skrev 2010-12-11 17:03:44 följande:
    Skulle också rekommendera sjal. Har två prematurer själv och använt sjal till båda. Här är en bild på minstingen när hon var ca 3 veckor/i v. 34 och vägde ca 1800g.

Men vilken liten skrutt!

Idag bar jag min grabb innanför min jacka bara, vi var ute på stan, han började kinka och ville inte ligga kvar i vagnen och jag hade såklart inte sjalen med mig. Hade bara tänkt bära honom i famnen egentligen, men när jag stängde jackan om honom upptäckte jag att han satt hur bra som helst. Dock kan jag inte gå ner något i vikt eller byta jacka, då funkar det nog inte längre.
  • vittra

Nämen guuud vad mysigt!!!
  • Maria3

Oh så mysigt =)
  • yodi

bärsjal är verkligen mysigt, jag skaffade en till våran minsting just för att bärselarna var för större bebisar och hon älskar den.

det händer rätt ofta fortfarande att jag har henne i den, hon är nu snart 10 månader (8) och väger strax under sju kg. tar jag fram sjalen så lyser hon upp och sprattlar förväntans fullt  

Svar på tråden Bärsele till prematur?