• Gaytjej

Något (stort eller litet) ni ångrar när det gäller ert barns 'uppfostran' el rutiner?

Har ni lust att dela med er av något som ni känner har varit mindre lyckat gällande ert barns uppfostran eller rutiner?

Som t ex: Min mamma har sagt att hon ångrat att hon vande mig vid att hon skulle ligga kvar jämte mig i sängen tills dess att jag hade somnat. Det gjorde att hon kunde få ligga där i timtal vissa kvällar och detta långt upp i åldern på mig... Lillasyster fick andra läggningsrutiner kan jag säga =)

Tänkte att jag i alla fall kanske kunde undvika att upprepa andras misstag nu när jag har en en så länge ganska "oförstörd" knodd på knappt 10 månader!

• Svar på tråden Något (stort eller litet) ni ångrar när det gäller ert barns 'uppfostran' el rutiner?
  • Bonanza

Jag ångrar att vi började släppa på den strikta tv-kontrollen. Det gäller egentligen allting; släpp inte efter om du inte vill ha det så sedan. Det är nämligen omöjligt att gå tillbaka till "inget lördagsgodis" eller "ingen tv" efter man väl har tillåtit det.

• Kakans

Skulle nog ha försökt längre utan nappen, då vi ändå körde utan tills hon var ca 2½-3 månader.

• Maria222

Ibland ångrar jag att jag lärde honom hur datorn funkar...

pojke 0706 och pojke 1008.
  • lövet2

Med äldsta barnet ångrar jag rätt mycket. Vi var alldeles för hårda och ställde för höga krav på henne. Jag ångrar bl a att vi använde en sömnmetod på henne bara för att BVC och kompisar påstod att det var nödvändigt.

Med övriga barn kommer jag inte på att vi direkt gjort något väldigt galet. Jo, att de äldsta barnen fick napp. Den ställde bara till trassel!

• Fenna

Jag ångrar att jag inte styrde upp nattamningen tidigare, men jag var för påverkad av alla som förespråkar fri amning. När sonen var runt ett år kunde han vakna upp till åtta gånger på en natt, men när jag började dra ner på tillfällena ett efter ett protesterade han knappt och jag blev mycket piggare på dagarna.

• Jennywise

Jag ångrar att jag tyckte det var så mysigt med små bebisar i sängen, för nu när de är 6 och 3 år gamla är det visserligen fortfarande mysigt- men jääävligt trångt!:)

• cicci85

När jag väntade tvåan var det vissa saker jag ville göra annorlunda under bebistiden. Jag följde bebisens tider istället för att lägga honom när klockan visade att det var läggdags, funkade mycket bättre! Jag la honom inte i egen säng eftersom jag inte orkade gå upp på natten. Ettan ville bara sova i sin säng men ville amma flera gånger varje natt...
    En annan grej när de blivit äldre är att jag inte tillåter tvåan att ha massa egenpåhittade ritualer som ettan hade, blev något fel hade han timslånga utbrott!

• lammet

Trugade med maten! Skulle ha lyssnat mer på henne istället för att förstöra hennes matglädje:(

• Attis54

Ångrar att när barnen inte tyckte om maten gjorde jag annan mat ibland (man vill ju inte att de ska vara hungriga). Detta har resulterat i att mina två tonåringar är mycket petiga med maten, typ "Det har jag aldrig ätit, det tycker jag inte om" (lite överdrivet).

Svar på tråden Något (stort eller litet) ni ångrar när det gäller ert barns 'uppfostran' el rutiner?