• Fridolino

Ni med smala barn, hur mycket väger din 1,5 åring?

Min pojke är 16 månader snart och väger kring 9900kg, runt 83cm lång och har ett huvudomfång på 47,5. Nu har han iofs magsjuka så stackarn lär ha tappat i vikt det lilla han lyckats gå upp. Hur mycket väger era sötnosar och hur lång är de? Skriv gärna med huvudomfång samt födselvikt också :)

• Svar på tråden Ni med smala barn, hur mycket väger din 1,5 åring?
  • CharliesMamma10

Min dotter 15 månader. ca 9 kg!

• xxxo

Får jag fråga vad era små vägde vid 14 mån? Vägde min plutt nyligen och han vägde då 9,88 kg är ca 77 cm lång, huvud ca 47-48 cm. Vi tycker att han känns så smal, men det verkar inte gå att göra ngt via kosten. Han får olja och feta produkter, mkt kolhydrater m.m.

• xxxo
    xxxo skrev 2011-12-30 12:11:56 följande:
    Får jag fråga vad era små vägde vid 14 mån? Vägde min plutt nyligen och han vägde då 9,88 kg är ca 77 cm lång, huvud ca 47-48 cm. Vi tycker att han känns så smal, men det verkar inte gå att göra ngt via kosten. Han får olja och feta produkter, mkt kolhydrater m.m.
    Födelsevikt 4,7 kg 52 cm lång :)
  • xxxo
    xxxxo skrev 2011-12-30 12:13:00 följande:
    Födelsevikt 4,7 kg 52 cm lång :)
    Gaaahhh 3,7 kg förstås!
  • Zixi

Nyfödd: 3040g, 50cm lång, 35cm huvudmått
    17 mån: 9100g, 80,5cm lång, 48cm huvudmått

Har inte varit på 18 mån kontroll än, skriver igen då. Var på en extra vägning då min dotter gått ner i vikt efter magsjuka vilket var lite oroande då hon redan vägde lite.

2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Min dotter gillar inte smör på mackor, tycker inte om grädde eller fet yoghurt. Välling och gröt vägrar hon helt. Vatten, gurka, äpple, citrusfrukter och torrt bröd gillar hon dock. Inte konstigt att det är svårt att få henne att gå upp i vikt...

2010-07-20 3040/50
  • Baby Doll

Jag har en smalis också (en av tvillingarna) vi ska till BVC nästa vecka, undrar vad dom kommer att säga ... tycker att det är jobbigt när dem drar upp om vikten när man själv kämpar med att få i dem mat... fast han äter ju, men går inte upp i vikt som sin tvillingbror :) Vad säger de på BVC till er? www.mybabydolls.blogg.se

4 barn på 2 år, kom och kika in hos oss!
  • BVP

Vår lilla flicka var 73 lång och vägde 7,4 kg på sista BVC besöket (då hon nyss blivit 15 månader). Vi har fått tips av en dietist att alltid tillsätta fett i hennes mat + rapsolja i vällingen

• ModestyEva
    Zixi skrev 2012-01-03 18:52:22 följande:
    Min dotter gillar inte smör på mackor, tycker inte om grädde eller fet yoghurt. Välling och gröt vägrar hon helt. Vatten, gurka, äpple, citrusfrukter och torrt bröd gillar hon dock. Inte konstigt att det är svårt att få henne att gå upp i vikt...
    Samma problem här......frukt och grönsaker är melodin.... Lätt att "fetta upp" det eeeeeeeeeh nä va :)
  • mammatill2rara

Min flicka var på 18 månaderns nu förra veckan, Vkt 9490g, längd 78 cm

Kan nämna att då sonen var lika gamal vägde han 8600g och var 76 lång. (fast 1 månad innan vägde han 88200, men han hade varit sjuk 1 vecka..) 

• vargaa

Nyfödd: 51cm 3470gram minns inte huvudomfånget men det var normalt.
    18 månader: 82cm 8800gram, minns inte huvudomfånget men det var lite mindre än normalkurvan.

Nu blir hon 20 mån och väger 9kg. Sen hon fyllde 1 har hon tappat 3 kurvor viktmässigt, men hon mår bra och äter så det är helt enkelt så att hon är liten och nätt. Precis som hennes föräldrar. Inte alla barn passar in i den västerländska normen och det behöver inte vara ngt fel för det.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • rosali84

Åh vad jag är glad att jag hittade den här tråden. Här har viktuppgången (eller snarare bristen på den) varit i centrum hela dotterns liv. Vid födseln vägde hon 3820g och var 51,5cm. Vid 13 mån vägde hon 9300g och var 76,5 cm. Dags för 18 mån kontroll om 1 mån. Mätt henne själv och hon har inte växt något på längden och ökat max 300-350 g. Hon har visserligen haft 2 magsjukor, fått 4 kindtänder och även haft en förkylning under den här perioden så kanske inte är så konstigt. Dessutom har hon börjat på dagis och där äter hon inte, så en hel del dagar hoppar hon ju över vissa måltider.

• Judiths

Min 18-månaders väger 8,4 kg och är 78 cm lång. Hon var 49 cm och vägde 3560 g när hon föddes. Är utredd på korsen och tvärsen och allt ser bra ut (även maten är bra tycker dietisten) men hon verkar inte vilja fastna på någon kurva. Hon är väl bara liten helt enkelt.

• Nukkumatti

Min tjej vägde 2,8 vid födseln och 9,3 på 18 mån kontroll och var 50 cm och 80 cm lång. Hon tålde inte mjölk så det blev extra rapsolja i gröten morgon och kväll, annars inget särskilt. Det är lätt att fasta i gram tänket, men det viktigaste är att barnet verkar må bra. För oss är det också viktigt att inte ge små snacks eller frukt innan maten för då tappar hon matlusten fast hon inte är mätt egentligen.

• fluu

Min är liten på alla håll. När hon var 1,5 år vägde hon runt 8 kg och var 77 cm. Nu är hon två år och har haft sin första växtspurt någonsin och är nu 82 cm och väger 10, 4 kg. Yay!
    Hon var 47 cm och vägde 2,8 kg när hon föddes.

Kvinnsen i min släkt är korta och hennes pappa är gravt underviktig så det är egentligen ganska naturligt att hon är pluttig. Jag har slutat oroa mig för länge sedan. Hon är bara sådan helt enkelt. Hon kan äta som en  häst utan att gå upp, men vi fettberikar ändå och trugar inte med maten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Magda86

Min yngsta är bara 12 månader än, men väger 7,6kg.

När hon föddes vägde hon 2710g och var 47cm lång.

Svar på tråden Ni med smala barn, hur mycket väger din 1,5 åring?