quani skrev 2011-01-24 21:23:26 följande:
Har ett barn som är 3 1/2 och som, sedan hon var drygt 1, har älskat att läsa den bok jag skrivit (och min syster illustrerat) om hur hon blev till. Så hon har full koll på att det finns bebisfröer på vissa sjukhus och att en doktor med vit rock stoppade in ett sådant i min mage. Hon har även stolt tagit med sin bok till förskolan och visat upp för personal och andra barn.
Roligt att läsa om någon mer som gjort en egen bok, och så kull att hon verkligen har uppskattat den! Nu blev jag än mer inspirerad att få färdigt min, deadline 14/2 (och inte 14/3 som jag skrev ovan) *häpp häpp!*
quani skrev 2011-01-24 21:23:26 följande:
Att i enstaka böcker och berättelser försöka spegla andra alternativ än den heterosexuella tvåsamheten känns som en droppe i havet när en ska kämpa mot Norms sanningsmonopol.
Jamen verkligen :(
Detta påminner mig om att vi ju i alla fall måste börja samla på oss dessa enstaka böcker! Det ska finnas någon boktipstråd på Förälder/Regnbågsfamilj, ska se om jag kan hitta och damma av den. Egentligen borde man väl köpa på sig två ex av de bästa böckerna och förse förskolan med dessa, kan tänka mig att deras snäva budget inte tillåter inköp av särskild litteratur bara för att Alvar ska börja där.. och jag kan inte tänka mig att de redan har dessa böcker i någon större utsträckning, med tanke på hur lite "förberedda" alla andra (MVC, BVC, ÖF, familjerätt etc) har varit på vår familjekonstellation.
Hoppas det kommer komma en hel hög nya barnböcker där huvudpersonen har två föräldrar av samma kön så där utan att just det är the main story! Får jag bara färdigt Jordnötsresan så får jag väl ta och skriva en sån själv också =)