Hästfolk se hit!
Tänkte bygga en lösdrift till mina fratida hästar, finns det nå folk här på FL som är har lösdrift till sina hästar som kan ge lite tips?
Tänkte bygga en lösdrift till mina fratida hästar, finns det nå folk här på FL som är har lösdrift till sina hästar som kan ge lite tips?
sorry jag kanske missförstod dig... jag har haft min häst på lösdrift i alla år (nordsvensk) men hans hage var flera tusen kvadrat. Förstår inte hur tre hästar varav en nbordsvensk ska kunna få plats på 20 kv.
Jag har en blandad flock på lösdrift och kan berätta hur det funkar här hos oss.
Lösdriften är 7x17 m dvs 119 kvm. Enligt gällande regler så är denna alltså godkänd för 11 vuxna hästar med en mankhöjd över 171 cm.
I min flock finns två vuxna, två tvååringar, en ettåring och två föl. Och lösdriften är inte stor nog! En av tvååringarna har fått flytta in i en box för att få ro att äta.
Enligt mina ston så är sisådär 40kvm lagom för ett sto m föl...
Måttbestämmelserna i djurskyddsföreskrifterna är ju minimimått, så det är bättre att satsa på större yta om man har möjlighet.
Om du har två hästar som funkar bra ihop så kan det funka.
Hur har du tänkt ha dörrarna? Du bör ha två öppningar, så att den dominanta hästen inte kan vakta dörren.
Läs gärna i den utomordentliga boken "att bygga häststall" av Michanek och Ventorp.
Man kan beställa Ventorp o Michaneks bok via SLU.
http://www.slu.se/sv/fakulteter/ltj/om-fakulteten/institutioner-/lbt/publikationer/specialpublikationer/att-bygga-haststall/
Den finns också på en del bibliotek.
Den tar upp en hel del om lösdrifter. Jag lusläste den innan jag byggde och är glad att jag på så sätt undvek en del klantiga misstag.
Lycka till!
Vet ej om det skrivits i tråden, men säkerhetsmässigt är det bättre att ha 2 ingångar in till driften så att om det blir nåt så finns flyktvägar på båda sidor. tänk att det ska vara ett U som hästarna kan gå i. Fick detta rekommenderat när vi fixade drift.
Många dörrar är bra för bekvämligheten! I boken ovan får du för övrigt bra tips om hur breda dörrarna ska vara för att man enkelt ska kunna gå genom dörrarna med tex en sadel!!
Såg att du visserligen funderade på en varm/isolerad stallgång, vilket ju förutsätter en hel vägg mellan gången och lösdriften.
Vi, som då har lika kallt i hela stallet (burrr) , har en luftig inredning med en staketliknande "lösdriftsvägg" (mot gången). Det gör att hela stallet känns stort, öppet och fritt. Det största plusset är dock att vi har en fantastisk uppsikt över hästarna och att man får en bra kontakt med dem när man "bara" är i gången och pysslar.
Jag rekommenderar dig verkligen att ha en ordentligt isolerad sadelkammare, annars kommer du få tampas med både damm och mögel på dina lädersaker. Att ha möjlighet att hänga upp våta täcken/vojlockar i sadelkammaren (om man inte har ett separat täckesrum e dyl) är också väldigt bra.
Kanske du kan göra en mindre del till sadelkammare och isolera den och sen ha en "staketvägg" till foderutrymmet, På så sätt kan du ju få lite mera rymd i stallet.
Jag bor i Småland, så det är ju lite längre söderut jag tycker dock att det fungerar bra med ett kallstall, så länge jag har en varm sadelkammare åt sadel, träns och täcken. Sen måste jag vara noga med att klä på mig ordentligt så att jag inte börjar frysa. Fast ofta är det ju så att jag får ta av mig ytterjackan för att jag blir så varm när jag mockar eller ryktar.
Vad känner du skulle funka för dig och dottern? Om ni båda är väldigt frusna och känner att det inte går att klä sig tillräckligt varmt så är nog en isolerad stallgång en bra idé.