• snorkan

Hästfolk se hit!

Tänkte bygga en lösdrift till mina fratida hästar, finns det nå folk här på FL som är har lösdrift till sina hästar som kan ge lite tips?

• Svar på tråden Hästfolk se hit!
  • isolande
    Isnogood skrev 2010-12-14 15:28:29 följande:
    aha, ja ¨då underlättar det ju

njae, inte om jag har ordentligt med kläder på mig

-Och, eftersom hästarna går på lösdrift året om så har de tjocka vinterpälsar vilket gör att jag vill att de ska utsättas för så små temperaturväxlingar som möjligt, annat än naturens växlingar då, dessa kan jag ju inte göra någonting åt men, det verkar som om det fungerar i alla fall (peppar peppar o allt sånt) för de har varit oförskämt friska (så pass att grannhästfolket varit lite avundsjuka faktiskt...)
    hahaha, lösdriftshästar är riktiga friskusar. Jag tycker det är SÅ härligt när de har den där tjocka, gosiga, naturliga pälsen och rimfrost på nosen. Önskar man kunde ha tävlingshästar på lösdrift men det blir för opraktiskt, enligt mig (är en bekvämis....)
  • straw2008

sorry jag kanske missförstod dig... jag har haft min häst på lösdrift i alla år (nordsvensk) men hans hage var flera tusen kvadrat. Förstår inte hur tre hästar varav en nbordsvensk ska kunna få plats på 20 kv.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • snorkan
    straw2008 skrev 2010-12-14 21:16:52 följande:
    sorry jag kanske missförstod dig... jag har haft min häst på lösdrift i alla år (nordsvensk) men hans hage var flera tusen kvadrat. Förstår inte hur tre hästar varav en nbordsvensk ska kunna få plats på 20 kv.
    det lär dom nog göra eftersom det är tillåtet.

• Norrskog

Jag har en blandad flock på lösdrift och kan berätta hur det funkar här hos oss.
    Lösdriften är 7x17 m dvs  119 kvm. Enligt gällande regler så är denna alltså godkänd för 11 vuxna hästar med en mankhöjd över 171 cm.
    I min flock finns två vuxna, två tvååringar, en ettåring och två föl. Och lösdriften är inte stor nog! En av tvååringarna har fått flytta in i en box för att få ro att äta. 
    Enligt mina ston så är sisådär 40kvm lagom för ett sto m föl...

Måttbestämmelserna i djurskyddsföreskrifterna är ju minimimått, så det är bättre att satsa på större yta om man har möjlighet.

Om du har två hästar som funkar bra ihop så kan det funka. 
    Hur har du tänkt ha dörrarna? Du bör ha två öppningar, så att den dominanta hästen inte kan vakta dörren.

Läs gärna i den utomordentliga boken "att bygga häststall" av Michanek och Ventorp.

• snorkan
    Norrskog skrev 2010-12-15 10:35:02 följande:
    Jag har en blandad flock på lösdrift och kan berätta hur det funkar här hos oss.
    Lösdriften är 7x17 m dvs  119 kvm. Enligt gällande regler så är denna alltså godkänd för 11 vuxna hästar med en mankhöjd över 171 cm.
    I min flock finns två vuxna, två tvååringar, en ettåring och två föl. Och lösdriften är inte stor nog! En av tvååringarna har fått flytta in i en box för att få ro att äta. 
    Enligt mina ston så är sisådär 40kvm lagom för ett sto m föl...

Måttbestämmelserna i djurskyddsföreskrifterna är ju minimimått, så det är bättre att satsa på större yta om man har möjlighet.

Om du har två hästar som funkar bra ihop så kan det funka. 
    Hur har du tänkt ha dörrarna? Du bör ha två öppningar, så att den dominanta hästen inte kan vakta dörren.

Läs gärna i den utomordentliga boken "att bygga häststall" av Michanek och Ventorp.
    okej intressant att höra hur andra har det.

Men måste det inte vara 3 väggar?.................

Min fundering var att ha hela kortsidan som öppning alltså 3,5 meter

sen kommer jag inte ha några stora hästar, en liten ponny till min 6 åriga dotter och en mindre häst till mig själv.

Och OM någon skulle vilja hyra in sig så vill jag att den möjligheten ska finnas, men som sagt det är inte ens säkert att det blir så, eftersom jag bor på landet där var och varannan har stall och ladugårdar.

ja jag har kollat efter den boken, men ännu inte hittat vart jag kan köpa den. men det står alltså om lös drifts stall i den? det vore ju suveränt :) 
  • snorkan
    Norrskog skrev 2010-12-15 11:10:51 följande:
    Man kan beställa Ventorp o Michaneks bok via SLU. 

www.slu.se/sv/fakulteter/ltj/om-fakulteten/in.../

Den finns också på en del bibliotek.

Den tar upp en hel del om lösdrifter. Jag lusläste den innan jag byggde och är glad att jag på så sätt undvek en del klantiga misstag.

Lycka till! 
    Tack!
  • LillTussa

Vet ej om det skrivits i tråden, men säkerhetsmässigt är det bättre att ha 2 ingångar in till driften så att om det blir nåt så finns flyktvägar på båda sidor. tänk att det ska vara ett U som hästarna kan gå i. Fick detta rekommenderat när vi fixade drift.

• snorkan
    LillTussa skrev 2010-12-15 11:17:04 följande:
    Vet ej om det skrivits i tråden, men säkerhetsmässigt är det bättre att ha 2 ingångar in till driften så att om det blir nåt så finns flyktvägar på båda sidor. tänk att det ska vara ett U som hästarna kan gå i. Fick detta rekommenderat när vi fixade drift.
    jaha jag trodde att det helst skulle vara 3 väggar....blir det inte väldigt dragit med bara två väggar?
  • Norrskog
    snorkan skrev 2010-12-15 11:32:29 följande:
    jaha jag trodde att det helst skulle vara 3 väggar....blir det inte väldigt dragit med bara två väggar?
    Det beror ju lite på varifrån som vinden oftast blåser. I djurskyddsbest står det att det bör vara tre väggar.
    Din ligghall blir ju inte så jättestor, kan du tex ha en öppning på långsidan närmast garaget och den andra på kortsidan? 
    I vår lösdrift har vi två öppningar på samma långsida (först två meter vägg, sen tre meter öppning, sen fyra meter vägg, fyra meter öppning och sist fyra meter vägg). Det behövs verkligen två öppningar så att hästarna har flera flyktmöjligheter.
    Om du tycker att det blåser rakt in kan det vara smart med en köldridå (som består av genomskinliga plastremsor som hänger lite omlott), funkar bra.

Har du tänkt att ha en dörr mellan stallgången och lösdriften?  
  • snorkan
    Norrskog skrev 2010-12-15 11:43:44 följande:
    Det beror ju lite på varifrån som vinden oftast blåser. I djurskyddsbest står det att det bör vara tre väggar.
    Din ligghall blir ju inte så jättestor, kan du tex ha en öppning på långsidan närmast garaget och den andra på kortsidan? 
    I vår lösdrift har vi två öppningar på samma långsida (först två meter vägg, sen tre meter öppning, sen fyra meter vägg, fyra meter öppning och sist fyra meter vägg). Det behövs verkligen två öppningar så att hästarna har flera flyktmöjligheter.
    Om du tycker att det blåser rakt in kan det vara smart med en köldridå (som består av genomskinliga plastremsor som hänger lite omlott), funkar bra.

Har du tänkt att ha en dörr mellan stallgången och lösdriften?  
    ja ok, ja där kan man ju ha en extra utgång om det blir tjafs Skrattande

Japp tänkte ha en dörr till stallgången åxå, och från stall gången till sadel kammaren, och från sadelkammaren ut på långsidan, MÅNGA dörrar blir det Glad
  • Norrskog

Många dörrar är bra för bekvämligheten! I boken ovan får du för övrigt bra tips om hur breda dörrarna ska vara för att man enkelt ska kunna gå genom dörrarna med tex en sadel!!

Såg att du visserligen funderade på en  varm/isolerad stallgång, vilket ju förutsätter en hel vägg mellan gången och lösdriften.

Vi, som då har lika kallt i hela stallet (burrr) , har en luftig inredning med en staketliknande "lösdriftsvägg" (mot gången). Det gör att hela stallet känns stort, öppet och fritt. Det största plusset är dock att vi har en fantastisk uppsikt över hästarna och att man får en bra kontakt med dem när man "bara" är i gången och pysslar.

• snorkan
    Norrskog skrev 2010-12-15 12:14:59 följande:
    Många dörrar är bra för bekvämligheten! I boken ovan får du för övrigt bra tips om hur breda dörrarna ska vara för att man enkelt ska kunna gå genom dörrarna med tex en sadel!!

Såg att du visserligen funderade på en  varm/isolerad stallgång, vilket ju förutsätter en hel vägg mellan gången och lösdriften.

Vi, som då har lika kallt i hela stallet (burrr) , har en luftig inredning med en staketliknande "lösdriftsvägg" (mot gången). Det gör att hela stallet känns stort, öppet och fritt. Det största plusset är dock att vi har en fantastisk uppsikt över hästarna och att man får en bra kontakt med dem när man "bara" är i gången och pysslar.
    Ja jag funderar på att ha varmisolerad stall gång.....vad tror du om det? bor i jämtland så det är ju ofta ganska kallt här. nu har det varit över 20 minus i någon vecka.

har funderat på att ha ett staket liknande  vägg från stallgången till sadelkammaren , just för att det ska upplevas större och luftigare, men sambon tyckte inte det, då han trodde att grejerna skulle bli så skitiga då man ryktade osv.

Frågan är ju om varmisolerad stallgång är onödigt lyx? jag är så kluven hur jag ska göra, samtidigt är jag sååååå frusen, och det känns som att det kommer att bli betydligt roligare att hålla på om man inte står och fryser under dom kallaste månaderna.

• Norrskog

Jag rekommenderar dig verkligen att ha en ordentligt isolerad sadelkammare, annars kommer du få tampas med både damm och mögel på dina lädersaker.  Att ha möjlighet att hänga upp våta täcken/vojlockar i sadelkammaren (om man inte har ett separat täckesrum e dyl) är också väldigt bra. 

Kanske du kan göra en mindre del till sadelkammare och isolera den och sen ha en "staketvägg" till foderutrymmet, På så sätt kan du ju få lite mera rymd i stallet.

Jag bor i Småland, så det är ju lite längre söderut  jag tycker dock att det fungerar bra med ett kallstall, så länge jag har en varm sadelkammare åt sadel, träns och täcken. Sen måste jag vara noga med att klä på mig ordentligt så att jag inte börjar frysa. Fast ofta är det ju så att jag får ta av mig ytterjackan för att jag blir så varm när jag mockar eller ryktar. 
    Vad känner du skulle funka för dig och dottern? Om ni båda är väldigt frusna och känner att det inte går att klä sig tillräckligt varmt så är nog en isolerad stallgång en bra idé.  

• LillTussa
    snorkan skrev 2010-12-15 11:32:29 följande:
    Nej, du har 3 väggar. men ingångar på varje sida på ena långsidan. så hästarna kan cirkulera vb. Så de går i ett U. (vet inte om jag är så duktig på förklara men..)
  • snorkan
    LillTussa skrev 2010-12-15 14:42:30 följande:
    Nej, du har 3 väggar. men ingångar på varje sida på ena långsidan. så hästarna kan cirkulera vb. Så de går i ett U. (vet inte om jag är så duktig på förklara men..)
    tror jag ska kosta på att köpa den där boken som många rekommenderar. kan ju vara värt 300:- då man ska bygga för betydligt större summa än så :)

• LillTussa
    snorkan skrev 2010-12-15 14:49:47 följande:
    tror jag ska kosta på att köpa den där boken som många rekommenderar. kan ju vara värt 300:- då man ska bygga för betydligt större summa än så :)

Absolut. 

Kan rekommendera inköp av thermobar till vintern så fryser inte vattnet ute till hästarna. Den o lite halm guppandes i vattnet förhindrar iskakor. 
  • snorkan
    LillTussa skrev 2010-12-15 16:09:09 följande:
    Absolut. 

Kan rekommendera inköp av thermobar till vintern så fryser inte vattnet ute till hästarna. Den o lite halm guppandes i vattnet förhindrar iskakor. 
    ah bra tips :) vad kostar en sådan? och vart finns dom att att få tag i?
Svar på tråden Hästfolk se hit!