Inlägg från: isolande |Visa alla inlägg
  • isolande

Hästfolk se hit!

Hm, låter väldigt litet tycker jag med. Ska du fodra dem inomhus kommer det garanterat bli en del sparkar hit och dit. Den som är lägst i rang kommer inte att få sova mycket inomhus i halmen.

Har själv flera lösdrifter till unghästar (1-3 åriga halvblod) och har lärt mig att det funkar bäst att inte blanda åldersgrupper, för de äldre tar alltid över de yngre. Har max tre halvblodskusar ihop i en lösdrift på kanske 6  X 15 m, och då kan den oxå kännas liten ibland när de tjafsar med varann.

Ok om det är shettisar men stora ponnys och halvblod, nej

• isolande

mmm, är de snälla kan det kanske möjligtvis gå, men det är ju svårt att säga på förhandTungan ute.

Ett tips är isf att göra hela väggen där du tänkt ha ingången till helt öppen, dvs ingen dörr, ta bort hela väggen. Då är det lättare för den som kanske blir lägst i rang att ta sig ut snabbt utan risk att bli klämd/sparkad/mosad.

Vore jag du så skulle jag tänka om med den tredje hästen. Ha bara två så slipper du få dåligt samvete av att se dem stå och trängas. De har ju liksom ingen annanstans att ta vägen.... Är de två blir utrymmet större, de kan bägge två ligga ner utan att riskera att kliva på varandra och de har tillräckligt med sällskap för att trivas.

Lycka till!

• isolande
    snorkan skrev 2010-12-14 14:52:44 följande:
    Vad tror du om uppvärmd stallgång då? det måste väl vara bra då det är vinter och kallt, hur har du?

Och vad tror du om måtten på dessa utrymmen? stallgången och foder/sadelkammare? 
    I mina lösdrifter finns ingen stallgång, eftersom de hästar som rids står i vanligt stallDrömmer. Bara för min egen bekvämlighets skull, såklart.

Kan du ha uppvärmd stallgång så kör på det, det är ju skönast för dig när du ska sadla, brodda och så när det är kallt. Måtten på stallgången ser väl ok ut? du verkar ju ha koll på vad som är standard Glad. Foderkammaren är ju liten om du ska förvara hö där. Med det lilla utrymmet du har kommer du få hämta nytt hos leverantör varenda vecka, men du kanske bor nära någon större gård?
  • isolande
    snorkan skrev 2010-12-14 15:07:09 följande:
    Nej hö kommer att vara på över våningen som blir 48 kvm....så det blir endast kraftfoder och prylar i sadelkammaren.

ja jag är så jäkla frusen av mig, så det är ju inte det mest ekonomiska men det ska ju vara kul att hålla på under vinterhalvåret åxå Skrattande 
    Dåså! låter som det bara är att börja bygga dåGlad!
  • isolande
    Isnogood skrev 2010-12-14 15:28:29 följande:
    aha, ja ¨då underlättar det ju

njae, inte om jag har ordentligt med kläder på mig

-Och, eftersom hästarna går på lösdrift året om så har de tjocka vinterpälsar vilket gör att jag vill att de ska utsättas för så små temperaturväxlingar som möjligt, annat än naturens växlingar då, dessa kan jag ju inte göra någonting åt men, det verkar som om det fungerar i alla fall (peppar peppar o allt sånt) för de har varit oförskämt friska (så pass att grannhästfolket varit lite avundsjuka faktiskt...)
    hahaha, lösdriftshästar är riktiga friskusar. Jag tycker det är SÅ härligt när de har den där tjocka, gosiga, naturliga pälsen och rimfrost på nosen. Önskar man kunde ha tävlingshästar på lösdrift men det blir för opraktiskt, enligt mig (är en bekvämis....)
Svar på tråden Hästfolk se hit!