Add3 skrev 2010-12-18 01:09:16 följande:
Självklart all respekt för att du gör ditt eget val och bedömer vilka risker du vill utsätta dig för.
Men.
Vad kan du om hemmagjorda bomber och deras utlösningsmekanism?
Jag antar att du menar att eftersom jag inte vet om mitt försök att rädda självmordsbombaren kommer påverka huruvida denna hyoptetiska andra bombladdning detonerar så bör jag låta bli för att inte riskera att så sker?
Det känns som att det börjar utkristallisera sig två separata etiska dilemman här:
1) Om jag går fram till självmordsbombaren efter att hans bomb detonerat så finns möjligheten att det kopplat till honom finns ytterligare en bombladdning, och att huruvida denna detoneras påverkas av att jag t. ex. utför hjärt-/lungräddning på självmordsbombaren.
2) Jag räddar självmordsbombaren till livet. Rent hypotetiskt skapar jag i och med detta en möjlighet för bombaren att göra ytterligare en attack, vid ett senare tillfälle (när han är piggare och har avtjänat sitt fängelsestraff).
Det jag tar ställning till när jag säger att jag personligen inte skulle kunna stå passiv och låta någon dö som jag hade möjlighet att rädda (självmordsbombare eller ej), är en situation där en bomb har detonerats och döda och skadade ligger utspridda på marken. Frågan är egentligen vad jag gör i väntan på räddningstjänsten. Om jag trodde att det fanns fler bomber skulle jag antagligen prioritera att försöka få bort folk från platsen (d.v.s. säga till åskådare att avlägsna sig och därefter dra bort skadade som inte kan avlägsna sig på egen hand).