Pimpinellan skrev 2010-12-17 14:04:09 följande:
Mina siffor är de man normalt utgår från,d.v.s chansen att bli gravid varje äl. Övriga siffor du kommer med har jag inte hört för man brukar inte räkna så och dessutom tror jag inte de stämmer. 15% av alla blir inte gravida inom ett år och siffran är lika oavsett om man är 20 eller 35-sjunker först senare. Vid 39 blir 50% gravida inom ett år. Men oavsett statistik vet man aldrig hur fertil man själv är! Har en bekant som blev gravid på studs vid 42. Statistik är statistik och jag känner ingen barnlös över 40 faktiskt-alla har fått barn utan problem och spontant. Farmor t.e.x fick tre vid 40,42 och 44.
När man definierar att vara ofrivilligt barnlös så utgår man ifrån de som inte lyckas bli gravida på egen hand inom ett år. Således är det ju större risk att vara ofrivilligt barnlös vid 40 än det är vid 24.
Fertiliteten börjar sjunka efter 30 och sjunker rejält efter 35. Vid 50 är möjligheten att bli gravid så gott som obefintlig.
Ja, statistik är statistik och det är lika kul varje gång folk vill få det till att statistik är BS bara för att just DE känner folk det inte stämmer in på.
Statistiken tex säger att det tar minst 3 månader från uttag av en p-stav innan man får en ordentlig ÄL och kan bli gravid, trots det plusade jag nästan på dagen 4 veckor efter att jag tagit ut min P-stav. Statistiken säger att förstagångsföderskor går lite över tiden och har långa förlossningar, jag födde både före BF och snabbt. Statistik och sjukvård säger att det är så gott som omöjligt att vara allergisk mot titan och silikon, jag är allergisk mot båda delarna. Men inte tar jag det som ett legitimt argument för att säga att statistiken skulle vara falsk och något man kan skita i. Statistik talar om hur det är rent generellt, sen finns det alltid de som inte passar in på statistiken oavsett vilken statistik man drar fram. Det finns de som är 80 och rökt filterfria cigg sedan de var 20 som har en fantastisk hälsa, men det betyder ju inte att statistiken som säger att rökning är skadligt inte skulle stämma!
Min farmor (född 1908) födde inte min pappa fören hon var 42 och på 40 talet fanns ingen IVF, så hon kunde ju tydligen få barn trots att det var sent i livet för henne. Jag vet många som fått barn sent i livet helt naturligt, jag vet de som fått barn sent i livet och behövt hjälp, och slutligen vet jag de som varit unga och av olika orsaker behövt hjälp för att kunna bli gravida. Som sagt, det finns undantag inom precis all statistik, men om man medvetet gör ett fritt val att vänta med att skaffa barn tills man är säg 45 år för att man bestämt sig för att man kommer vara en av dem som statistiken inte stämmer på... ja då tycker jag man är mer än lovligt naiv och får skylla sig själv till viss del om det inte blir något barn utan hjälp!