• Eldsjäl

Får äldre skylla sig själva för att de är barnlösa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 20:50
    Tänkte bara uppdatera att alternativen kommer från en riktig diskussion ;) Såg att några undrade över alt. 2 och det finns många som faktiskt tycker så

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får äldre skylla sig själva för att de är barnlösa?
  • Kokomo
    Pimpinellan skrev 2010-12-16 13:57:56 följande:
    Dina siffror stämmer inte alls. Som ung har man som bäst 40% chans att bli gravid. Vid 35 15%,vid 40 5% och vid 45 0,5%. Därmed inte sagt att man måste ha lätt som ung och garanterat svårt som gammal. Ingen av mina bekanta som börjat försöka efter 40 har blivit utan barn. Tvärtom har de flesta t.o.m två barn. Den äldsta fick barn vid 47,5. Tänk vilken lycka!
    Gäller dessa siffror att bli gravid vid första försöket, att bli gravid inom ett år eller att bli gravid över huvudtaget? Är ju rätt stor skillnad och viktigt att ange.
  • Leoella
    IsadoraW skrev 2010-12-16 00:14:28 följande:
    Äldre barnlösa har väl varit yngre barnlösa?
    Ja, men det kan ju ha varit helt självvalt då. Som för mig; jag åt p-piller tills jag blev 37 år gammal.  Barnlös ja, men inte mot min vilja.
  • redneck girl

alla vet att det kan bli svårare med åren att bli gravid. därför bör man inte bli förvånad om man som äldre upptäcker att det där inte var så lätt....

• XieXie
    Reglementet skrev 2010-12-16 09:02:37 följande:
    Fast det är inte synd om alla barnlösa:P
    Nej, men ofrivilligt barnlösa.
  • Söndermarken

Jag kommer förmodligen vara "gammal" läs över 30 när jag får mina barn, jag är medveten om att det kan vara svårare men jag tycker inte att jag "får skylla mig själv" utan även jag försöker göra allt på bästa sätt.

Det hade i mitt fall varit dumt och oansvarigt av mig att skaffa barn tidigare.

Lycka
  • J1983

Jag tycker det var en konstig fråga. Givetvis är det ju så att ju längre man väntar desto större är ju risken att det inte blir något men jag vet inte om jag av den anledningen skulle säga att folk får "skylla sig själva".

• Oleanna
    Plutteli skrev 2010-12-16 11:03:32 följande:
    Å andra sidan är väll de flesta väl medvetna om att fertiliteten hos kvinnor sjunker dramatiskt efter 30? Efter 40 är det ju bara runt 30% chans att bli gravid på egen hand (jämfört över 80% chans när man är strax över 20), inga goda ods med andra ord! Väntar man till man är 45 eller äldre med att ens börja försöka är det så gott som kört, det är bara 5% chans att bli gravid naturligt då... Har man som kvinan dessutom en jämngamal alt. äldre man så minskar möjligheten ytterligare eftersom även männens fertilitet sjunker.
    Klart man är medveten om det, men man vet fortfarande inte om man hade varit fertil som ung.
  • Ferrari72

och med äldre menar du??? Det är väl bättre att en 4o-åring skaffar sitt första barn än en fjortis som inte vet nåt om livet.

• Plutteli
    Oleanna skrev 2010-12-16 16:53:18 följande:
    Klart man är medveten om det, men man vet fortfarande inte om man hade varit fertil som ung.
    Självklart vet man inte det, men sannolikheten hade varit större att man var det än när man är tex 45.
  • Fru U
    Plutteli skrev 2010-12-16 17:32:09 följande:
    Självklart vet man inte det, men sannolikheten hade varit större att man var det än när man är tex 45.
    Generellt kanske men det är ingen universal sanning. Många som har svårt att bli gravida har det oavsett ålder, men oddsen är lite högre när man är yngre, för att äggen är yngre (så har jag fått det förklarat).

Jag tycker inte 25 år (som jag var när vi började) är gammalt och problematiken som gör det svårt för mig att bli gravid har varit samma sen jag var ca 20.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Dansken
    Tygtiiger skrev 2010-12-15 18:25:44 följande:

Tja - då kan man ju säga att alla som blir lämnade av sina killar när de är 25 och har två barn får skylla sig själva för det borde de ju fattat att man knappast är mogen att skaffa ungar när man är 21.

Fast du, knappast mogen för barn vid 21års ålder? Tala för dig själv, det är väl gansa individuellt var man står i livet då?
    OT - jag vet.. Men tycker att det är lika fel att döma "unga" föräldar som "gamla". Ingen förtjänar att vara ofrivilligt barnlös, oavsett ålder.
  • Plutteli
    Fru U skrev 2010-12-16 17:34:33 följande:
    Generellt kanske men det är ingen universal sanning. Många som har svårt att bli gravida har det oavsett ålder, men oddsen är lite högre när man är yngre, för att äggen är yngre (så har jag fått det förklarat).

Jag tycker inte 25 år (som jag var när vi började) är gammalt och problematiken som gör det svårt för mig att bli gravid har varit samma sen jag var ca 20.
    Jag har aldrig hävdat det heller, men vi vet trots allt i dagsläget att det ÄR en större sannolikhet att det inte kommer gå att få barn på naturlig väg ju längre man väntar och att risken att inte kunna få biologiska barn öht ökar ju äldre man blir. Det är liksom inget läkare hittat på för att vara elaka. Sen finns det i alla sammanhang alltid "undantaget som bekräftar regeln" men de som är fertilare som äldre innan de når klimakteriet, de som aldrig når någon egentlig fertilitet pga sjukdom tex, de vars fertilitet håller exakt samma höga nivå fram till klimakteriet osv osv. Men GENERELLT är det en rejäl chanstagning om man frivilligt väljer att vänta med att försöka skaffa barn tills man är över 40 och det är något man får ha med i sin beräkning när man gör det valet!
  • Aprilbarn1

Tycker att man lite får skylla sig själv om man medvetet har väntat med barn för att göra annat, karriär och sådant.
    Men har man väntat med att skaffa barn av andra anledningar tex att man inte har hittat den rätta att skaffa ban med.. då tycker jag inte att man får skylle sig själv.. då är det bara tråkigt. 

• Donum

"Skylla sig själv" är väl inte helt rätt uttryck i sammanhanget, men jag tror inte att man är den skarpaste kniven i lådan om man inte tror att åldern kan spela roll för fertiliteten. 

• Pimpinellan
    Plutteli skrev 2010-12-16 15:21:41 följande:
    Nu tror jag du är ute och cyklar. De siffror jag räknade upp är vilken möjlighet man har att bli gravid inom ett år vid olika åldrar. Menar du på fullt allvar att mindre än varannan kvinna runt 24 års ålder skulle bli gravid inom ett år om de aktivt försökte få barn?
    Siffrorna tog jag f.ö från en graf på babycenter.se så du fåt väll hacka på dem om de nu inte har en aning om vad de snackar om...
    Jag tror dock du tänker på att man bara har ca 30% chans att bli gravid vid varje ÄL....
    Mina siffor är de man normalt utgår från,d.v.s chansen att bli gravid varje äl. Övriga siffor du kommer  med har jag inte hört för man brukar inte räkna så och dessutom tror jag inte de stämmer. 15% av alla blir inte gravida inom ett år och siffran är lika oavsett om man är 20 eller 35-sjunker först senare. Vid 39 blir 50% gravida inom ett år. Men oavsett statistik vet man aldrig hur fertil man själv är! Har en bekant som blev gravid på studs vid 42. Statistik är statistik och jag känner ingen barnlös över 40 faktiskt-alla har fått barn utan problem och spontant. Farmor t.e.x fick tre vid 40,42 och 44.
  • Plutteli
    Pimpinellan skrev 2010-12-17 14:04:09 följande:
    Mina siffor är de man normalt utgår från,d.v.s chansen att bli gravid varje äl. Övriga siffor du kommer  med har jag inte hört för man brukar inte räkna så och dessutom tror jag inte de stämmer. 15% av alla blir inte gravida inom ett år och siffran är lika oavsett om man är 20 eller 35-sjunker först senare. Vid 39 blir 50% gravida inom ett år. Men oavsett statistik vet man aldrig hur fertil man själv är! Har en bekant som blev gravid på studs vid 42. Statistik är statistik och jag känner ingen barnlös över 40 faktiskt-alla har fått barn utan problem och spontant. Farmor t.e.x fick tre vid 40,42 och 44.
    När man definierar att vara ofrivilligt barnlös så utgår man ifrån de som inte lyckas bli gravida på egen hand inom ett år. Således är det ju större risk att vara ofrivilligt barnlös vid 40 än det är vid 24.
    Fertiliteten börjar sjunka efter 30 och sjunker rejält efter 35. Vid 50 är möjligheten att bli gravid så gott som obefintlig.

Ja, statistik är statistik och det är lika kul varje gång folk vill få det till att statistik är BS bara för att just DE känner folk det inte stämmer in på.
    Statistiken tex säger att det tar minst 3 månader från uttag av en p-stav innan man får en ordentlig ÄL och kan bli gravid, trots det plusade jag nästan på dagen 4 veckor efter att jag tagit ut min P-stav. Statistiken säger att förstagångsföderskor går lite över tiden och har långa förlossningar, jag födde både före BF och snabbt. Statistik och sjukvård säger att det är så gott som omöjligt att vara allergisk mot titan och silikon, jag är allergisk mot båda delarna. Men inte tar jag det som ett legitimt argument för att säga att statistiken skulle vara falsk och något man kan skita i. Statistik talar om hur det är rent generellt, sen finns det alltid de som inte passar in på statistiken oavsett vilken statistik man drar fram. Det finns de som är 80 och rökt filterfria cigg sedan de var 20 som har en fantastisk hälsa, men det betyder ju inte att statistiken som säger att rökning är skadligt inte skulle stämma!

Min farmor (född 1908) födde inte min pappa fören hon var 42 och på 40 talet fanns ingen IVF, så hon kunde ju tydligen få barn trots att det var sent i livet för henne. Jag vet många som fått barn sent i livet helt naturligt, jag vet de som fått barn sent i livet och behövt hjälp, och slutligen vet jag de som varit unga och av olika orsaker behövt hjälp för att kunna bli gravida. Som sagt, det finns undantag inom precis all statistik, men om man medvetet gör ett fritt val att vänta med att skaffa barn tills man är säg 45 år för att man bestämt sig för att man kommer vara en av dem som statistiken inte stämmer på... ja då tycker jag man är mer än lovligt naiv och får skylla sig själv till viss del om det inte blir något barn utan hjälp!
  • Filoso Fisken

Skylla sig själv & skylla sig själv. För vissa passar det av olika anledningar inte att skaffa barn tidigare, och då är väl inte det fel. MEN man får ju tyvärr ha i tankarna att ju längre man väntar desto sämre kan möjligheterna vara för att få barn. That's a fact liksom.
    Så det beror ju helt på vart man lägger sina prioriteringar.

Synd om barnen är också att ta i.. jag kan tycka att det är lite dåligt tänkt att skaffa barn när man är typ 50. Det gäller ju inte bara att finnas till för stunden, för sitt barn, utan även när barnet blir vuxet. Min morfar dog när han var 72. Det är som om "barnet" skulle bli föräldrarlöst som 22 åring. Jag är 19 - och jag skulle tycka det var HEMSKT och FÖRKROSSANDE att bli föräldrarlöst om 3 år... då får ju inte mina barn några morföräldrar och jag förlorar mina älskade föräldrar.

DÅ kan jag tycka det är lite "fel". Faktiskt. Men alla gör vi ju som vi vill!

• My Girls

Nej jag skulle aldrig ta de orden i munnen att medmänniskor får "skylla sig själv" när det gäller att "skaffa" barn.
    Jag tror alla är upplysta och medvetna om riskerna men väntar av olika anledningar och vem är jag att döma vad som är rätt eller fel?

Det är lätt att säga att man får skylla sig själv utan att känna till en människas historia. Att tro att den personen ifråga bara roat sig, varit ute och supit och knullat runt verkar ju vara en allmän vedertagen "sanning" och förklaring av 20-åriga fembarns mammor här på fl. Men så fort man knystar något om deras val får man igen dubbelt upp tillbaka.

Ignorance is a bliss
Svar på tråden Får äldre skylla sig själva för att de är barnlösa?