• skrållan0808

Varför låter man barnet ha napp i alla lägen?!

Ja, titt som tätt ser man barn (ibland dessutom väldigt stora) som springer runt med napp i munnen, när de leker, går på promenad eller vad som helst. Varför? Napp är säkert jättebra för vissa barn (Två av mina barn har använt napp), för att tillgodose ett naturligt, medfött sugbehov, som hos vissa inte tillfredsställs bara genom amning eller flaskmatning. (den typen av behov, har bvc informerat mig om, brukar avta vid 1-2 års ålder, sedan handlar det bara om en vana) Det kan också vara mysigt att snutta lite när man ska sova, eller som tröst när man gjort sig illa. Men varför låter man barnet använda nappen HELA tiden? Ett barn som klättrar i en klätterställning till exempel? Om man ramlar kan man göra sig rejält illa i munnen. Dessutom får barn som använder napp för mycket problem med tänderna. Skulle vara intressant att höra någon förälder som klistrat fast nappen i munnen på barnet berätta varför. Kanske nåt jag missat? Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Varför låter man barnet ha napp i alla lägen?!
  • sextiotalist
    Maria222 skrev 2010-12-20 09:10:37 följande:
    Ja de som flaskmatar är det ju såklart annorlunda för. Då kan kanske en napp behövas.
    Men de sugsugna, ej hungriga, fritt ammande barn skall inte ha napp? Det är bättre att de tar tummen eller?
  • Maria222
    sextiotalist skrev 2010-12-20 09:11:39 följande:
    Men de sugsugna, ej hungriga, fritt ammande barn skall inte ha napp? Det är bättre att de tar tummen eller?
    Jag har svårt att tro att ett substitut av bröstet skulle vara nödvändigt.
    Båda mina ungar har varit riktiga sugare, de har ofta velat suga för att komma till ro och somna, men då blivit arga när mjölken kommit, precis som du skriver, just för att de inte velat ha mat egentligen. Men då har det gått fint att vagga dem till söms istället.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • sextiotalist
    Maria222 skrev 2010-12-20 12:05:03 följande:
    Båda mina ungar har varit riktiga sugare, de har ofta velat suga för att komma till ro och somna, men då blivit arga när mjölken kommit, precis som du skriver, just för att de inte velat ha mat egentligen. Men då har det gått fint att vagga dem till söms istället.
    Jagt tvivlar inte ett dugg att det fungerar för dina barn, men barn är olika, en del vill ha napp, en del vill inte ha det. Jag har sett bland vänner hur olika det är, den stora nappmotståndaren var till slut tvungena att ge med sig till slut för när barnet fick testa napp så släppte barnet inte nappen igen, den nappivrande föräldern fick ge sig, för barnet vägrade napp. Ett barn ville ha bröstet bara när det var hungrigt, ett annat ville bo vid bröstet hela tiden. Ett barn vägrade flaska, ett annat barn villa bara ha flaska efter prövat första gången.
    Ett barn gick utmärkt att vagga till sömns, ett annat barn var tvungen att ha nappar i båda händerna och napp i munnen.
    Vet du vad det bästa är, det är att våra barn är tydliga med att säga exakt vad de vill ha, oavsett vilka principer man än har som förälder.
    Så vissa barn har ett behov av en napp, andra inte.
  • augustisten
    Maria222 skrev 2010-12-20 12:05:03 följande:
    Är andra barn i alla andra avseenden precis som dina också?
  • cocos87

Min dotter är 1,5 år nu och om hon själv skulle få bestämma så skulle hon ha nappen dygnet runt :P När jag tar upp henne på morgonen så får hon lägga nappen i sängen så vi vet vart den är och samtidigt så finns det ingen chans att hon kan springa och hämta den, på det här sättet blir det inget bråk alls. MEN nu har jag ju även en sambo och han är väl lite "snällare" än mig och tycker att hon vill ju så gärna ha den så han låter henne ta den och om jag då kommer och ska ta bort den blir det bråk och det vill jag inte ha för sånt småtjafs så i sånna lägen får hon faktiskt behålla den.
    Jag tycker som du TS att "större" barn inte behöver napp i alla lägen, men jag ser det inte heller som ett stort problem. Alla får göra som dom vill, jag kommer inte lägga ner någon större energi för att andra inte gör som jag.

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Sar

Jag tycker varje familj får välja själv. Vi valde att försöka undvika napp till våra barn (1 tvillingpar samt 1 enling), främst p.g.a. skräckhistorier med barn som tappat nappen på natten och gråter och bara tanken på att göra detta *2 kändes jobbigt. Sedan irriterade det mig att bekantas interaktion med sina barn till så stor del handlade om nappen "ska du ha nappen"? Nej, NU ska vi inte ha nappen" och så vidare....
    Det har fungerat klockrent utan napp och vi har dessutom sluppit den många gånger tuffa tiden med avvänjning.

Vill andra använda napp till sina barn är det väl bara att göra det? Alla får väl hitta den form som passar just den familjen/de barnen bäst.

• Sar

Glömde skriva att tjejerna inte är några tumsugare och har aldrig varit. Pojken är bara 5 månader men har hittills inte visat tendenser på tumsugning heller. Däremot får man vara beredd på att själv agera napp när de är små så att de ändå får sugbehovet tillgodosett.

• Maria222
    sextiotalist skrev 2010-12-20 13:15:42 följande:
    Jagt tvivlar inte ett dugg att det fungerar för dina barn, men barn är olika, en del vill ha napp, en del vill inte ha det. Jag har sett bland vänner hur olika det är, den stora nappmotståndaren var till slut tvungena att ge med sig till slut för när barnet fick testa napp så släppte barnet inte nappen igen, den nappivrande föräldern fick ge sig, för barnet vägrade napp. Ett barn ville ha bröstet bara när det var hungrigt, ett annat ville bo vid bröstet hela tiden. Ett barn vägrade flaska, ett annat barn villa bara ha flaska efter prövat första gången.
    Ett barn gick utmärkt att vagga till sömns, ett annat barn var tvungen att ha nappar i båda händerna och napp i munnen.
    Vet du vad det bästa är, det är att våra barn är tydliga med att säga exakt vad de vill ha, oavsett vilka principer man än har som förälder.
    Så vissa barn har ett behov av en napp, andra inte.
    Men vad händer om man inte ger napp eller flaska som alternativ? Då måste man ju som förälder hitta andra lösningar för att göra bebisen nöjd. Det kan visserligen bli väldigt jobbigt och kräva en hel del av föräldrarna, men jag är övertygad om att mamman och pappan kan tillgodose barnets behov utan nappen! 
    Sen kan det såklart hända att det finns vissa extrema fall där enbart nappen skulle kunna trösta barnet, men det tror jag gäller långt ifrån alla de som har napp till sina barn. Vissa ger ju till och med napp redan på BB! 

Jag tror att det för det mesta handlar om en sak man bara gör.. med ett tänk att "alla bebisar har napp".
    Sen är det väl antagligen av bekvämlighetsskäl också.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • sextiotalist
    Maria222 skrev 2010-12-20 17:21:22 följande:
    Men vad händer om man inte ger napp eller flaska som alternativ? Då måste man ju som förälder hitta andra lösningar för att göra bebisen nöjd. Det kan visserligen bli väldigt jobbigt och kräva en hel del av föräldrarna, men jag är övertygad om att mamman och pappan kan tillgodose barnets behov utan nappen! 
    Sen kan det såklart hända att det finns vissa extrema fall där enbart nappen skulle kunna trösta barnet, men det tror jag gäller långt ifrån alla de som har napp till sina barn. Vissa ger ju till och med napp redan på BB! 

Jag tror att det för det mesta handlar om en sak man bara gör.. med ett tänk att "alla bebisar har napp".
    Sen är det väl antagligen av bekvämlighetsskäl också.
    Då brukar det bli tummen, inte alltför ovanligt
  • Helene70
    1) Varför inte ge napp eller flaska som alternativ om man vill. Sorry men jag vet inte riktigt vart du vill komma.
    2) Napp och flaska ÄR andra lösningar men kanske inte för alla.
    3) Varför ska man hela tiden eftersträva det mest jobbiga och krävande. Finns det en guldmedalj att hämta ut?

4) Det är bra att du är övertygad BUT SO AM I!Glad
  • augustisten
    ... Vissa ger ju till och med napp redan på BB! 

...
    Mitt barn var prematurt och fick napp på neonatal för att stimulera sugförmågan och för att han skulle koppla ihop sugandet med mat då han sondmatades. Så de "vissa" som gav napp var personalen på neo.
  • sextiotalist
    Jag gav napp redan på BB, jag tröttnade nämligen på att ha fingret i munnen på barnet hela tiden och bröstet ville han inte ta
Svar på tråden Varför låter man barnet ha napp i alla lägen?!