• Angelica8912

Fråga om sjukpenning..

Jag fick utbetalat pengar av FK den 13 December. Detta var dagsersättning för period: 20101108-20101209. När kommer nästa utbetalning att ske? Och kommer den att ligga på samma belopp? Utbetalningsdag ska ju vara 26e.

Jag har "hört" att det finns vissa brytdagar på FK, därför kommer jag med denna fråga. Hoppas nån fattar vad jag menar ;)

(Jag är sjukskriven tills Mars månad)

• Svar på tråden Fråga om sjukpenning..
  • Angelica8912

Okej.. Tack så mycket..

Hur kan det komma sig att dom kan ge mig godkänt först men sedan kanske ge mig avslag?

Jag är sjukskriven för foglossning och har ett extremt tungt jobb och det förändrar sig ju inte liksom nästa månad. Det är fortfarande ett tungt jobb då med.

Jag kanske bara låter dum men frågar man inte får man inget veta ;)

• Finesse
    Jenny Hä skrev 2010-12-16 15:43:02 följande:
    Men det är ingen garanti att perioden efter den utb är godkänd. Lappen om avslag kan komma långt efter man skulle ha fått pengar.
    Vad menar du nu? Om sjukskrivningen är till 7 mars och hon fått ut pengar så borde hela perioden vara godkänd... eller har ts skickat in flera läkarintyg?

Jag var heltidsjukskriven med min dotter å det var ända fram till bf.. nu är jag sjukskriven på 25% och det är godkänt till 30 januari.. dom kan inte helt plöstligt avbryta en sjukskrivning om dom godkänt den.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Angelica8912

Jag har skickat in ett läkarintyg. Men jag tror hon menar att de har godkänt mellan november-december, som jag skrev i starten men hävdar att de kan ge avslag på nästa utbetalningsperiod.. T.ex december -januari..

Jag förstår inte hur dom skulle kunna ge mig avslag efter att ha gett mig godkänt.. Men kan säkert mycket väl vara så :)

• Finesse
    Angelica8912 skrev 2010-12-16 15:57:29 följande:
    Jag har skickat in ett läkarintyg. Men jag tror hon menar att de har godkänt mellan november-december, som jag skrev i starten men hävdar att de kan ge avslag på nästa utbetalningsperiod.. T.ex december -januari..

Jag förstår inte hur dom skulle kunna ge mig avslag efter att ha gett mig godkänt.. Men kan säkert mycket väl vara så :)
    Nej det kan dom inte göra.. har du skickat in ETT läkarintyg på att du är sjukskriven till 7 mars så kan dom inte ta tillbaka det.

Jag blev sjukskriven i två omgångar.. först till 30 november å sen till 30 januari.. i mitt fall så skulle jag kunna fått avslag på det senare å godkänt på det första.. men med endast ett läkarintyg kan dom som sagt inte ta tillbaka det.
  • Jenny Hä
    Angelica8912 skrev 2010-12-16 15:57:29 följande:

Ja men har dom sagt att du har hela sjukskrivnigen godkänd? Om man fått en utbetalning så är det ingen garanti att man få nästa o ja dom kan ge avslag efter en del av tiden även om det är bara ett läkarintyg .
    Varför tar du inte HP sista 2 månaderna?

När jag var hemma för foglossning så ringde Fk till mig o talade om att hela min sjukskrivningsperiod var godkänd. Jag var hemma juni-aug. Sen gick jag på Hp till okt . 
  • Finesse
    Jenny Hä skrev 2010-12-16 16:52:01 följande:
    Ja men har dom sagt att du har hela sjukskrivnigen godkänd? Om man fått en utbetalning så är det ingen garanti att man få nästa o ja dom kan ge avslag efter en del av tiden även om det är bara ett läkarintyg .
    Varför tar du inte HP sista 2 månaderna?

När jag var hemma för foglossning så ringde Fk till mig o talade om att hela min sjukskrivningsperiod var godkänd. Jag var hemma juni-aug. Sen gick jag på Hp till okt . 
    Men kan dom verkligen det? Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Till mig sa dom så här: Om det blir godkänt får du en utbetalning och blir det avslag kommer det hem ett brev. Det gäller alltså hela perioden. Jag har varit sjukskriven till å från sen 2004 och vissa ggr har läkaren sjukskrivit mig ett halv år i taget.. å dom har aldrig avbrytit sjukskrivningen när den väl blivit godkänd. Jag tror inte dom kan göra så.

Hade du ansökt om sjukskrivning till bf? Eller tog du hp då?

Sen bara för att man är sjukskrivnen så är det inte automatiskt man får hp.. hp är inte en sjukskrivning utan det är för att man inte klarar av sitt jobb som gravid. Är man för sjuk för att arbeta ska man få sjukpenning istället.
  • Jenny Hä
    Finesse skrev 2010-12-16 16:57:19 följande:
    Men kan dom verkligen det? Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Till mig sa dom så här: Om det blir godkänt får du en utbetalning och blir det avslag kommer det hem ett brev. Det gäller alltså hela perioden. Jag har varit sjukskriven till å från sen 2004 och vissa ggr har läkaren sjukskrivit mig ett halv år i taget.. å dom har aldrig avbrytit sjukskrivningen när den väl blivit godkänd. Jag tror inte dom kan göra så.

Hade du ansökt om sjukskrivning till bf? Eller tog du hp då?

Sen bara för att man är sjukskrivnen så är det inte automatiskt man får hp.. hp är inte en sjukskrivning utan det är för att man inte klarar av sitt jobb som gravid. Är man för sjuk för att arbeta ska man få sjukpenning istället.
    Jag vet hur det funkat , fk kan anse att sjukskrivningen är för lång för dom besvär man har så dom kan ge avslag även om det är en period som blir godkänd , som jag skrev tidigare så kommer det ett brev om avslag med oftast sent efter att man upptäckt att man inte fått pengar . (Talar av egen erfarenhet här)

hur Hp funkar det vet jag , men TS har ett tungt jobb o skulle kunna få igenom det tror jag . Jag sökte HP för att slippa riskera att få avslag på sjukskrivnigen som jag hade fått fram till BF om jag ville.
  • Finesse
    Jenny Hä skrev 2010-12-16 17:05:37 följande:
    Jag vet hur det funkat , fk kan anse att sjukskrivningen är för lång för dom besvär man har så dom kan ge avslag även om det är en period som blir godkänd , som jag skrev tidigare så kommer det ett brev om avslag med oftast sent efter att man upptäckt att man inte fått pengar . (Talar av egen erfarenhet här)

hur Hp funkar det vet jag , men TS har ett tungt jobb o skulle kunna få igenom det tror jag . Jag sökte HP för att slippa riskera att få avslag på sjukskrivnigen som jag hade fått fram till BF om jag ville.
    Jag sökte både och.. så jag är sjukskriven på 25% och har hp på 75%.. det handlar om samma pengar så det spelar ingen roll...

Men även fast om man har ett tungt jobb så betyder det inte automatiskt att man får igenom det.. det har jag förstått när jag läst här på fl..

Antagligen har ju reglerna ändrats totalt sen 2007 då jag var gravid sist för jag var sjukskriven från september-januari utan problem.. och jag var dessutom arbetslös på 100%.
  • Jenny Hä

Det är 

Finesse skrev 2010-12-16 17:08:13 följande:
    Jag sökte både och.. så jag är sjukskriven på 25% och har hp på 75%.. det handlar om samma pengar så det spelar ingen roll...

Men även fast om man har ett tungt jobb så betyder det inte automatiskt att man får igenom det.. det har jag förstått när jag läst här på fl..

Antagligen har ju reglerna ändrats totalt sen 2007 då jag var gravid sist för jag var sjukskriven från september-januari utan problem.. och jag var dessutom arbetslös på 100%.
    I daxläget är det ju inte läkaren som beslutar om man får vara sjukskriven o hur länge utan det är FK:s egna läkare som bedömmer .
    Sen skiljer det massa i olika kommuner hur det bedöms har jag förstått.

Min läkare har alltid sagt att var beredd på att få avslag , men jag skriver så gott jag kan . Min arbetsförmåga är noll när mina leder ballar ur o jag tar mig inte ens till jobbet då.

Det är ju samma pengar Hp o sjukskrivning så därför jag undra varför TS inte söker HP istället för att riskera att inte få nå alls . 
  • Finesse
    Jenny Hä skrev 2010-12-16 17:36:38 följande:
    Det är I daxläget är det ju inte läkaren som beslutar om man får vara sjukskriven o hur länge utan det är FK:s egna läkare som bedömmer .
    Sen skiljer det massa i olika kommuner hur det bedöms har jag förstått.

Min läkare har alltid sagt att var beredd på att få avslag , men jag skriver så gott jag kan . Min arbetsförmåga är noll när mina leder ballar ur o jag tar mig inte ens till jobbet då.

Det är ju samma pengar Hp o sjukskrivning så därför jag undra varför TS inte söker HP istället för att riskera att inte få nå alls . 
    Jo nog vet jag att det är försäkringsläkaren som bedömmer.. men jag har aldrig förut hört talas om att dom kan avbryta en godkänd sjukskrivning.. det var det jag blev så förvånad över.

Min läkare har bara varit positiv när han skrivit läkarintygen och sagt att det här måste dom godkänna och det har dom gjort.. varje gång sen 2004.

Visst är det bra om hon söker hp oxå... men sjukskrivningen kommer ju ändå slå ut hp om den nu är godkänd.
  • Jenny Hä
    Finesse skrev 2010-12-16 18:16:17 följande:
    Jo nog vet jag att det är försäkringsläkaren som bedömmer.. men jag har aldrig förut hört talas om att dom kan avbryta en godkänd sjukskrivning.. det var det jag blev så förvånad över.

Min läkare har bara varit positiv när han skrivit läkarintygen och sagt att det här måste dom godkänna och det har dom gjort.. varje gång sen 2004.

Visst är det bra om hon söker hp oxå... men sjukskrivningen kommer ju ändå slå ut hp om den nu är godkänd.
    TS har inte fått det godkänt , bara fått en första utb o det behöver inte betyda att hela perioden är godkänd sa jag . har man fått papper på att det är godkänt hela perioden är det inget problem , eller om dom ringer o talar om att hela perioden är godkänd.
  • Finesse
    Jenny Hä skrev 2010-12-16 18:18:38 följande:
    TS har inte fått det godkänt , bara fått en första utb o det behöver inte betyda att hela perioden är godkänd sa jag . har man fått papper på att det är godkänt hela perioden är det inget problem , eller om dom ringer o talar om att hela perioden är godkänd.
    Men varför säger dom då till mig att det är automatiskt godkänt när man får utbetalningen.. så har flera sagt på kundtjänsten..

Men det bästa är om TS själv ringer och kollar med dom om hon blivit beviljad till 7 mars eller inte.
  • Jenny Hä

Ja klart det är bäst att hon ringer o kollar . Det skiljer sig väldigt mycket på olika fall när det gäller FK

• MamaIda

Hoppar in här med en fundering. Läkaren skickade in mitt sjukintyg till Fkassan idag. Nu undrar jag hur lång tid det kan dröja innan jag får veta om den blivit godkänd. Hur lång tid har det tagit för er?

• MamaIda

Det är ju sjukt. Jag är sjukskriven 30 dagar, tänk om jag då får veta att jag inte får någon sjukpenning... Vad gör jag då?

• Angelica8912

Jadu systemet funkar ju så..
    Då får du säkert skicka in kompletteringar eller så, jag vet faktiskt inte. Mitt har ju blivit godkänt så jag vet inte säkert :)

Svar på tråden Fråga om sjukpenning..