• Sonali

Fick reda på att jag var gravid när det hade gått 5mån!!!!

Som sagt jag fick reda på att jag var gravid i vecka 20+2. Jag är 21 år och 1 år tillbaka slutade jag med p-piller för att jag ville bli gravid. Brukar ha väldigt oregelbundna mens.
    Jag har gjort flera gravtester  (varje månad) men alla visade negativ men en visade svag pluss men efter 1 vecka när jag gjorde om grav testet så visade den minus. Men då va jag redan gravid i mån 4.

Jag har inte mått illa eller spytt eller något. Jga ahr varit hur frisk som helst!  Men har bara varit väldigt trött och gick upp lite i vikt och fick enorm stor aptit. Åt helatiden. Magen började sticka ut lite, men inget märkvärdigt för jag är väldigt smal och brukar vanligtvis väga  43-44kg och är 155cm. Men eftersom magen stack ut lite och brukar ofta bli hård som sten sen bli mjuk igen blev jag orolig och bokade tid hos vårdcentralen. De skickade mig till ultraljudsundersökning och då när jag ligger där säger läkaren "Du är gravid", jag blev glad och frågade vilken vecka (Trodde han skulle säga 7-8). Han sa"jag skulle gissa på runt 4 månader för bebisen har sklett, naglar osv". Jag kunde inte tro det. Vi fick se bebisen och höra på dens hjärt slag. Jag och min man blev väldigt glada. 2 dagar efter gick vi på en riktig ultra undersökning då fick vi veta att jag var exat vecka 20+2 alltså  i vecka 21. Nu är jag i vecka 26=) har BF 3april=D

Är det någon mer än mig som fick reda på att man e gravid sent? Skulle vara kul att läsa din berättelse=)

• Svar på tråden Fick reda på att jag var gravid när det hade gått 5mån!!!!
  • Lyckorus 2008

Grattis till er alla.
    men en fråga, som icke-vetandes att man är gravid, då skulle jag dricka vin och snusa som jag gör "annars".

Hur var det för er? Vad sa läkaren?

Jag ärr bara nyfiken! =)

Kram på er!

• annakim

Hej! Ja det har ju hänt att ett och annat vinglas slunkit ner när man inte haft en aning om det!!! Det går ju dock inte att göra något ogjort i efterhand, vilket min bm sa oxå. Huvudsaken är ju att man tänker på hur man lever och vad man gör när man vet om det....
    Kram och god jul till er!

• Sonali

Luckorus:
    Hej hej! Jag röker och dricker inte vanligtvis så det va inga problem för mig. =D.

Annakim:
    vi försökte faktiskt ta reda på om det blir en flicka eller en pojke men bebisen hade benen i kors vid UL. haha.
    Det är vår första barn så vi e  väldigt upphetsade :D

Gott nytt år!!

• annakim

Sonali; taskigt av bebben att gömma sig.... Haha.....
    Hoppas att du mår bra!
    Själv börjar jag känna av foglossningar redan nu men jag har bestämt mig för att inte se det negativt utan tänka att det är det värt( dock försöker jag tala om för min kropp att foglossningar för att förbereda sig på förlossning, när jag ändå kommer få snitt är onödigt, men tyvärr lyssnar inte kroppen på mig! Suck hehe....)
    Nu har magen börjat växa iaf och det rör sig ordentligt därinne så det hade jag inte kunnat missa!

Har ni börjat fixa det man behöver än?!?!
    // annakim

• Sonali

Sen 2 veckor tillbaka har magen börjat växa mer o mer. Nu känns det mycke tyngre och  bebisen är aktiv där inne. =D

Vi har beställt barnvagn och spjällsäng. Har köpt babyskydd för att bebisen ska kunna komma hem. Sen har vi köpt säng saker som spjälskydd, örngott och lakan, filt och sånnt. Amningskudde ångrar jag att jag köpte för den känns så tung, jag tror inte att jag kommer orka använda den, haha. Vi hittade ne jätte fin babygym så köpte den redan nu, hehe.
    Jag vill jätte gärna köpa bebis kläder men jag kan inte köpa allt jag ser för jag  vet ju inte om det blir en flicka eller pojke.. men har iallafall köpt 3-4 baddys för säkerhetsskull. Bebisen måste ju ha kläder och komma hem i.

Jag funderar på att packa bb väskan, för man vet aldrig när bebisen har lust att komma. Den kanske vill komma tidigt då blir det ju stressigt att packa medan man ha r värk. är i vecka 30 snart och det känns underbarnt! =D

• 2020

Jag var i vecka 21 när jag fick reda på att jag var gravid med mitt första barn, snart 10. Jag var 12 veckor när jag fick reda på att jag var gravid med mitt andra barn. Jag, även som du var väldigt smal, har aldrig haft några 'tecken'. Vad jag märker med kroppen är att den inte håller tillbaka magen. Så fort jag har fått reda på att jag varit gravid växer den jättemycket på en vecka!
    Jag har alltid känt mig lite 'rånad' av mina halva graviditeter. Många har även ifrågasatt hur det är möjligt, men jag känner verkligen inget. Kanske skall tillägga att jag har pco o endast menstruation 3 gånger per år.

• 2020

Är nu gravid igen och sitter här o väntar på mitt ultraljud nästa torsdag för att se hur långt gången jag är.
    Tror att jag är runt 12 veckor men har ingen aning. Var lite mera lyhörd på min kropp denna gången. Märkte att jag inte ville ha vin eller öl runt julen, det helt enkelt smakade illa :). Samma sak kände jag med tvåan! Så jag fick mina misstankar. Kroppen är snart :)

• Sonali

haha ditt o mitt fall verkar vara lika. hehe. folk skrattar oxå åt mig för fattar inte hur jag kunde va gravid i vecka 21 o inte veta det. haha. jag känner mig ocåå rånad, men glad är jag oxå för att jag slapp oroa mig mkt. nu ere bara 2 månader kvar o jag kan inte vänta mer. lääängtar!!

grattis till din tredje graviditeten=)

• Egomamma

Min äldsta son var en oönskad överraskning som jag insåg att han var på väg först i vecka 26, alltså sjätte månaden ungefär. Det var inte kul, och det enda jag fick bestämma var att han skulle snittas ut under ett sövt snitt. Det var ingen diskussion alls om det i princip, och det var skönt. Idag är han en blivande sjuåring med en blivande tvååring som lillebror, som också var lite surprise. Men dock "bara" i v 24..
    Men det funkar det med. Numera är jag steriliserad dock. Inga fler surprises för mig, tack.

• Geléhallon89

ts;  grattis.. har en fråga, hade du fått mens under tiden?
    Jag har haft ont i brösten i 2mån nu och dom har växt en storlek större. jag är 22år snart och brösten ska väl inte växa mer annars?

Har aldrig haft ont i dom innan mens innan.. sist jag hade det va när jag va gravid med sonen.
    Jag mår små illa helatiden och magen är svullen. Får just nu bara neg grav tester. ;/ 

• Sonali
    ZandraClaesson skrev 2011-02-09 08:39:00 följande:
    ts;  grattis.. har en fråga, hade du fått mens under tiden?
    Jag har haft ont i brösten i 2mån nu och dom har växt en storlek större. jag är 22år snart och brösten ska väl inte växa mer annars?

Har aldrig haft ont i dom innan mens innan.. sist jag hade det va när jag va gravid med sonen.
    Jag mår små illa helatiden och magen är svullen. Får just nu bara neg grav tester. ;/ 
    Tack Zandra!

Jag hade inte mens. jag brukade ha oregelbunden mens så jag förstod inte, kanske fick rödaktig slemm nångång och trodde att det var mens. Att brösten växer och bröstvårtorna blir mörkare betyder nog att man e gravid. Eftersom du får neg grav sav borde du gå till MVC och be dem testa dig eller ringa till vårdcentralen så att d kan ge dig remiss på ultraljuds undersökning.
  • SandraWilson

Åååh vad roligt! :D Grattis!

• Guldklimparna060811

Grattis Sonali! Jag har hört detta förr, både de som gått flera mån innan de fått veta, men även de som åkt in o haft värkar o inte vetat att de är i 9 mån o ska föda. Har själv varit gravid 4ggr, 3 barnet som e 15 v gammalt. Jag har känt av mina grav tydligt, mitt börjar m konstiga dragningar i livmodern, inget illamående förrän denna gången, sen nästa e att mensen uteblir. Nu sist visste jag innan jag tog ett test. Jag e oxå smal, så när magen synts har jag definitivt vetat o puffar i magen från v 16.

• helenaoman

Oj att det fanns ännu fler i samma sits!  Jag är 21 år och  misstänkte att jag var gravid och gick på ungdomsmottagningen för att kolla det. Och ja jag var gravid. Trodde på sin höjd jag var i vecka 11-12 eftersom jag inte haft några kännigar, mådde kanon förutom att matlusten ökat lite grann:).. Jag bokade tid på abortmottagningen. Eftersom jag inte är tillsammans med killen, utan bara hållt på med han.. Dock är han en väldigt good vän till mig:) Och för att jag hade det kärvt annars. Men när jag var då och kollade och skulle göra abort så visade det sig att jag var i vecka 20+5. Kom som en rejäl chock.. Men tog inte länge innan jag vart väldigt glad och bestämmde mig för att behålla det :) Nu är jag i vecka 24+3 och är så himla lycklig! Komemr bli en ensamstående mamma, men har sån underbar familj och vänner som ställer upp så :)

Grattis till er alla!

• ModestyB

Mitt tredje barn nu. Fick inte reda på graviditeten lika sent som er, men nära v. 16. Hade blödningar och konstigheter, samt hade tagit ett neg. gravtest i v. 5.
    Nu är jag i v. 20 och magen har exploderat, haha. Jag hade sökt läkarhjälp pga kräkningar och illamående, det känns lustigt i efterhand Mår fortfarande illa, annars är det toppen.

Svar på tråden Fick reda på att jag var gravid när det hade gått 5mån!!!!