• vinterfrost

Första mensen efter förlossningen?

Är nyfiken över hur lång tid efter förlossningen de flesta fått tillbaka mensen.
    Hoppas på många svar i omröstningen!

Skriv gärna om ni ammat eller ej, om det har en inverkan på när mensen kommer tillbaka..  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Första mensen efter förlossningen?
  • Southern Belle

Ca 1 månade efter alla tre förlossningarna, trots att jag helammade. MEnsen var dock oregelbunden och det dröjde ytterligare ett par månader innan ägglossingen kom igång.

JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-19 19:52:14 följande:
    Båda gångerna kom mensen tillbaka ganska exakt 2 månader efter förlossningen, trots helamning. Avslaget varade bara 4 veckor (ettan) och 2 veckor (tvåan).

Kände mig rätt blåst på det där  "men så skönt att vara utan mens så länge" som man hade hört talas om. "Så länge" varade i mitt fall inte mer än som mest 7-8 månader eftersom jag hade blödningar en bit in i grav båda gångerna.

Funderar också på om det kan ha att göra med att ungarna sovit bra på natten redan från start. Mina sov nästan aldrig dagtid, mer än korta slumrar, men sov timvis i sträck på natten. Jaja, jag ska inte klaga, jag vet.Flört Men det är en intressant tanke iaf.

Ja, det kan ha med det att göra. När det går "för många" timmar mellan amningarna kan ägglossningen komma igång igen.

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • brünnhilde

5 månader. Jag helammade vid tiden.

• TinaD

har delammat i ca 7 mån och inget besök från tant röd än

• C4m1ll4

hel ammade i 4 mån, del ammade tills han va 10 mån, fick första mensen nån månad efter jag slutat amma

• gobbledigook

2 månader. Ammade bara ett dygn.

• Matsina

4-5 månader. Kon nästan exakt en månad efter ja slutade amma.

Savanna 2008-11-26 Scott 2010-05-07
  • oOMayaOo
    oOMayaOo skrev 2011-01-22 21:03:16 följande:
    Jag ammar inte och min mens kom tillbaka efter ca 4 månader.
    Jag kom just ihåg att jag dock pumpade i 3½ månader.
  • FlowerSmurfen

fick son 28. oktober 2010.
    Blödde efter förlossningen 3 veckor
    Fick min mens tillbaka 14.december 2010
    Ammar inte.

• JuliaåRonjasmammis
    Southern Belle skrev 2011-01-22 21:01:55 följande:

Ja, det kan ha med det att göra. När det går "för många" timmar mellan amningarna kan ägglossningen komma igång igen.

Tack för svar! Ja, får jag välja så här i efterhand så tar jag nog hellre att få mensen tillbaka tidigare, men ha fått sova hyfsat på nätterna.Glad
    Don't mess with my integrity!
  • vinterfrost

Tackar för alla svar!!

Jag helammade fram till 6mån, efter det började jag med liiiten gröt smakis. Började sen med mat efter 7mån. Inge bråttom här inte! =)

Nu snart 9mån senare och delammar & ingen mens i sikte. (Den är inte saknad!)

Har inte heller ammat nattetid utan fått sova på nätterna hittills, peppar ta i trä.. kanske inte skulle skriva så.. *Skrattar* 

Svar på tråden Första mensen efter förlossningen?