• M C

Lyssnar du på moraliskt tveksamma artister?

Det finns många artister därute som har en högst tveksam moral, frågan är hur mycket du bryr dig om det.
    Om de slår sina barn, är det relevant?
    Om de sjunger om knark?
    Om de är pedofiler?
    Om de promotar att slå ihjäl homosexuella?

Var går din gräns - om du har någon?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lyssnar du på moraliskt tveksamma artister?
  • Derevko47

Nej, jag har väldigt svårt för det. Framförallt om låttexterna i sig själva uttalat går emot mina egna värderingar, men kan även ha svårt för låtar av artister som jag tycker verkar tvivelaktiga privat, även om låtarna i sig är oförargliga.

Drogromantik etc har jag inget större problem med för även om jag är emot droger så är det inte en av mina hjärtefrågor (och väldigt många i showbusiness verkar ju ha kommit i kontakt med droger så skulle man utesluta alla som knarkat skulle man väl knappt ha något kvar att lyssna på...), men jag har väldigt svårt för att bekymmerslöst nynna med i låtar som är tydligt kvinnoföraktande, homofobiska, rasistiska osv.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att skilja artisten från verket, antagligen pga att konstnärliga verk inte bara uppstår ur tomma intet utan logiskt sett måste vara färgade av skaparens åsikter, värderingar, bakgrund... så om någon i övrigt schysst artist har gjort en låt som är riktigt rutten så har jag liiite svårt att tänka bort det helt och tro att artisten själv inte är det minsta rutten alls.

Tydligast har denna motvilja manifesterat sig hos mig i det att jag vuxit upp med Di Leva, och hans musik har varit superviktig för mig under hela min tonårstid. En stor procent av hela min skivsamling består av hans musik och några av mina absoluta älsklingssånger är hans. Efter att det kom fram att han eventuellt misshandlat sin flickvän förra hösten har jag knappt kunnat lyssna på honom längre, vilket gör mig ganska nedslagen. Jag vill inte tro att det är sant, men kollar man runt lite så blir man ju misstänksam, och ska man tro vad de skriver på Flashback osv så är ju mannen närapå djävulen själv. Jag vet inte vad jag ska tro, och det är inte kul alls.

Försöker trösta mig/bortförklara saker med att jag kanske fortfarande kan lyssna på hans riktigt gamla skivor, för de är ju gjorda innan det här hände och kanske var han inte ett lika (potentiellt) ruttet svin på den tiden...? 

Rynkar på näsan

(Är medveten om att jag kanske tar sådant här på för stort allvar, men obehagskänslorna finns ju där, så vad ska jag säga?)

The Truth Takes Time
  • sverker11
    Koo skrev 2010-12-20 13:03:01 följande:
    Annars är det enda jag kan komma på att jag har slutat läsa Patricia Cornwell sedan jag hörde något om att hon är typ militant-kastrera/döda-alla-män-"feminist". Har försökt, men känner att jag börjat överanalysera allt i böckerna utifrån den vinkeln, och då blir det bara drygt att läsa. Kan tillägga också att jag inte ens har kollat upp något närmre om det stämmer att hon har de åsikterna, så jag kan ha hakat upp mig på ingenting
    Jag vet hur det känns. En gång i tiden läste jag litteraturkunskap och där ingick att man skulle analysera böcker. Det tog lång tid innan jag kunde läsa en bok igen utan att börja analysera den Glad.

Åter till huvudfrågan:
    Själv utgår jag från att alla artister är moraliskt tveksamma. Det ingår liksom i artisteriet att vara omoralisk på ett eller annat sätt. Så jag tittar på vad de gör som artister och lämnar deras privatliv till dem själva. Om de hyllar pedofili i sin "konst" så känns det inte som om den riktar sig till mig och då väljer jag se mig om efter något som passar mig bättre. Men det beror mer på min smak än artistens moral.
  • M C
    sverker11 skrev 2010-12-25 12:41:03 följande:
    Jag vet hur det känns. En gång i tiden läste jag litteraturkunskap och där ingick att man skulle analysera böcker. Det tog lång tid innan jag kunde läsa en bok igen utan att börja analysera den Glad.

Åter till huvudfrågan:
    Själv utgår jag från att alla artister är moraliskt tveksamma. Det ingår liksom i artisteriet att vara omoralisk på ett eller annat sätt. Så jag tittar på vad de gör som artister och lämnar deras privatliv till dem själva. Om de hyllar pedofili i sin "konst" så känns det inte som om den riktar sig till mig och då väljer jag se mig om efter något som passar mig bättre. Men det beror mer på min smak än artistens moral.
    Så du sneglar ändå lite på vad de har att säga dvs deras moral?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • fucktard
    Suzy QX skrev 2010-12-20 12:59:36 följande:
    Ja när det gäller drogromantisk (eller vad man nu vill kalla det) så tycker jag snarare sån musik är rätt rolig att lyssna på. Ta bara "Bobby Brown" "Barn av vår tid" eller annan sån dyl musik. Nej då ogillar jag helt klart mer meningslös musik som inte säjer något alls i stil med "are we humans or are we dancers??"

Ska musik handla om droger eller hemskt liv SKA det sjungas av folk som varit där och vet vad det handlar om. Ex Hurt ska hellre sjungas av "the man in black" "Gangsters paradise" ska INTE sjungas av EMD..

Låten "Rockstar" handlar ju eg om baksidan av rocklivet även om texten går efter vad han vill ha. "everybody got a drugdealer on speed-dial".. rätt tragisk egentligen och jag gillar den pga det.
    Fast Hurt ska framföras av Nine Inch Nails

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vad musikerna håller på med i det privata, möjligen skulle jag göra det om en musiker skulle skada någon jag tycker om. Jag hänger inte alls med i kändisskvaller, jag tittar inte på Idol eller liknande, och råkar jag på en skvallertidning på jobbet vet jag inte vilka hälften av de det skrivs om är, så det kanske beror på det.
  • Gentleman

Lyssnar på allt om andan faller på. Allt ifrån döda vita, kommunist music, skinnhead music, rasistmusik.

Lite exempel på skön rytm i musiken:

Stockholms negrer - den vita apan - rasistmusik

">

Ebba grön - beväpna er - kommunistmusik

">

DJ Adolf - SS SA MIX - nazisttechno

">

Inkubus Sukkubus - Io Pan - satanistmusik

">

Kontentan är att jag inte bryr mig ett skit om vad dom sjunger så länge jag tycker musiken är skön. Om dom sedan är nekrofiler eller whatever spelar föga roll, det är musiken, rytmen etc jag bryr mig om.

• Mjolle

Lyssnar på allt från gangsterrap till kyrkobrännande norsk black metal, så några direkta hämningar på det planet har jag inte.

På ett mer komiskt plan kan jag rekommendera Eddie Murphys fina låt "Kill the white people" från SNL.

• Thaleya

Det beror lite på för mig.

Nazistmusik eller överpatriotisk musik = NEJ
    Hip-Hop = Ja
    Michael Jackson = JA
    Chris Brown (misshandlare) = Nej inte nu längre, även om jag gillade hans musik förut.
    R-Kelly (halv pedofil) = Nej, tyckte trapped in the closet var hyffsat bra men nee jag får creeeps av honom.
    Eddie Murphy (sen han övergav sin dotter) och Jamie Fox får jag också creeps av.

Så det beror på vad det är för omoraliskt artisten "gjort" i förhållande till hur talangfulla de är, och hur mycket jag gillar deras musik.

• Anova

I regel bryr jag mig inte, och omoraliska texter går väl inte att undvika? Till och med en sån som Britney Spears sjunger om trekanter (i låten 3.. "Everybody loves threesome"). Vet inte om jag skulle lära "min" dotter/son texten till den låten..

Knark och droganvändande är väl ett tema som återkommer i de flesta genrer (möjligtvis inte i t.ex. dansband). Så länge låten är catchy så spelar det mindre roll för min del (även om jag är arbetar med antidrog).

• gammelsmurf2
    M C skrev 2010-12-20 11:23:02 följande:
    Det finns många artister därute som har en högst tveksam moral, frågan är hur mycket du bryr dig om det.
    Om de slår sina barn, är det relevant?
    Om de sjunger om knark?
    Om de är pedofiler?
    Om de promotar att slå ihjäl homosexuella?

Var går din gräns - om du har någon?
    Var får du tag på musik där de sjunger om att slå sina barn, att de sjunger om att våldta barn, att de promotar att slå ihjäl bögar? Jag har aldrig hört någon sådan låt, och jag lyssnar på jävligt mycket musik.

Att sjunga om knark är en helt annan sak, människor ska få göra vad de vill med sina egna kroppar.
  • gammelsmurf2
    Gentleman skrev 2010-12-26 15:50:03 följande:
    Lyssnar på allt om andan faller på. Allt ifrån döda vita, kommunist music, skinnhead music, rasistmusik.

Lite exempel på skön rytm i musiken:

DJ Adolf - SS SA MIX - nazisttechno

">

" target="_blank">

Kontentan är att jag inte bryr mig ett skit om vad dom sjunger så länge jag tycker musiken är skön. Om dom sedan är nekrofiler eller whatever spelar föga roll, det är musiken, rytmen etc jag bryr mig om.
    Den där sög iofs!
  • Dimes

Nä, jag är inte speciellt brydd. Jag finner det dock inte speciellt roligt och sitta på en låt som hyllar homofobi eller rasism eftersom jag gillar att kunna relatera på ett sätt till texterna i en sång - men nä.. Det är olika där med. Pulling on the boots från Romper Stomper (
    ">länk
    ) har ju en text som jag absolut inte håller med om - ändå älskar jag låten.

Jag har nog lite dubbelmoral när det kommer till det. Men vad artisterna tycker och tänker om olika saker privat skiter jag fullständigt i.

Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • KristenTjej84

Texten o moralen tycker jag är jätteviktig. Absolut lika viktig som självaste musiken.
    Om man bara sjunger om sitt engångsligg, och upprepar det 500 vad dom hade för sig i sängen, så 
    tycker jag inte det är värt att lyssna på även om musiken var bra.

Det ska vara meningsfull text och  bra musik i låten, annars är det ingen idé att lyssna ens.
    Är musiken fin men texten meningslös så förstör texten låten o tvärtom.
    Man ska sjunga från hjärtat och själen. Kan inte låta bli att dela med mig av mina favoriter:D

Kristet exemplar på bra musik:

">

">

Romantisk exemplar av bra musik:

">

"Depp eller övrigt sorglig musik som är bra: 

">

">

Meningslös musik lista:

">

">

• Mjolle
    KristenTjej84 skrev 2011-01-07 23:57:00 följande:

">

Här tycker jag att texten och budskapet är mycket talande. En Gudfruktande artist som sjunger det som finns i hans själ.

<3<3<3
Svar på tråden Lyssnar du på moraliskt tveksamma artister?