• Miss Cee

    När fick era barn börja med underkläder??

    Vår son är 1år. Vi har aldrig köpt några kalsonger till honom eftersom det bara verkar extremt onödigt när han har blöjor, plus att det skulle göra det extra varmt och kanske lättare ge honom utslag etc (så ser vi det iaf, vet inte om jag har rätt, så jag menar inte att förringa någon annans val obs obs)...

    Han ska börja dagis om några månader och min fråga är nu om han kommer att ses som en konstig unge (med wt-föräldrar) om han inte har kalsonger.... Så mina frågor är:

    1. När började era barn använda kalsonger/trosor??

    2. Har "alla barn" underkläder när de går på dagis, eller är det lika vanligt att de bara använder blöja?

    3. KOmmer personalen tycka att vi är konstiga om vi inte sätter på honom kalsonger??

    Stora frågor jag vet, men det är vad vi funderar på idag ;) Hoppas ni kan lugna oss.

  • Svar på tråden När fick era barn börja med underkläder??
  • Brasset

    1. När började era barn använda kalsonger/trosor??

    När han inte hade blöja.

    2. Har "alla barn" underkläder när de går på dagis, eller är det lika vanligt att de bara använder blöja?

    Tror inte att så många barn har blöja OCH trosor/kallingar

    3. KOmmer personalen tycka att vi är konstiga om vi inte sätter på honom kalsonger??

    Nej det tror jag inte. Blöjan är fungerar ju som kalsong/trosa innan de lärt sig att gå på toaletten.

  • RebeccaE
    Rocktroll skrev 2010-12-20 21:52:03 följande:
    Enda gången jag har trosor på mitt blöjbarn är på sommaren när hon kaske har en kort klänning. Mer en estetisk grej dvs. Annars sätter man väll inte trosor/kalsonger på blöjbarn.
    Så gör vi också
  • Anne69

    Så länge barnen hade blöja så hade de bara det. Undantag: julafton eller midsommarafton de de hade fintrosor med volang ovanpå blöjan. Sen när de slutade med blöjor började de med underbyxor!

  • Dr Mupp

    Underbyxor får de när de slutat med blöjor.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Cecci78

    Om man har något över blöjan så är det ju inte vanliga underkläder utan typ blöjbyxor eller vad det nu kan heta, de är gjorda för att passa utanpå en blöja. Vi har aldrig använt det så länge de haft blöja, jag tycker det är riktigt onödigt.

  • Psyke

    Trosor/kalsonger har man när barnet inte har blöjan, tycker jag. Undantaget var på sommaren för min flicka som fick ha klänningar och hade trosor ovanför blöjan för att hålla den lite på plats.

  • annaboo

    Jag som jobbar förskola tycker snarare det är lite onödigt och krångligt med underbyxor utanpå blöja. Använd då hellre en body som gör samma sak fast är smidigare. Hemma kanske man byter på ett eller två barn, vi byter på närmare tjugo varje dag.

    Då tar jag hellre av barnen underbyxorna och har BARA bodyn, underbyxor kommer som tidigare nämnt oftare när barnen slutar med blöjan.... :/

  • Miss Cee
    annaboo skrev 2010-12-21 21:17:46 följande:
    Jag som jobbar förskola tycker snarare det är lite onödigt och krångligt med underbyxor utanpå blöja. Använd då hellre en body som gör samma sak fast är smidigare. Hemma kanske man byter på ett eller två barn, vi byter på närmare tjugo varje dag.

    Då tar jag hellre av barnen underbyxorna och har BARA bodyn, underbyxor kommer som tidigare nämnt oftare när barnen slutar med blöjan.... :/
    Tack för ditt svar. Skönt med en inlägg från "Proffsen" :)

    Inser nu att jag tänkt helt rätt och inte behöver oroa mig.
  • Lille Snopp

    Lägg på honom blöja men säg åt peesonalen på dagiset att han bara har blöja på sig så de vet om det då är det frid och fröjd :)

  • Lille Snopp
    Leija skrev 2010-12-20 20:25:38 följande:

    Jag brukar sätta kalsongen utanpå vissa blöjor som har en tendens att börja 'hänga' fort, så det inte ska bli skavsår.

    Men annars får han ha kalsonger när han ber om det, och eftersom han ser hur vi gör är det ju oftast han vill ha det :o) Så från ca 2 års ålder började han väl använda det, kan man säga.


    När jag var 5 år använde jag blöja jag hadde kommit på att det är kul att kissa sittande så jag låste dörren och satt och kissade i blöjan
  • Umman

    När mina varit ca 3 månader har dom hållt koll på bajsandet och kunnat hålla sig från att kissa i ca en timme då har jag haft trosor/kalsonger på och bara blöja ovanpå som extra skydd tex i bilen eller på stan. Gått och kissat med barnet när jag känt på mig att det var dags. Har haft blöja på som extra säkerhet till barnen var 7-11 månader (ettan var jättetidig, fyran inte lika tidig men då hade vi ju tre till att hålla ordning på). Minsta underkläderna hittade vi på Kappahl (trosor) och Zalando (kalsonger).

Svar på tråden När fick era barn börja med underkläder??