• Kruskrus

Är det okej att en 4-åring ser sin mamma ha mens?

Hej! Jag undrar lite kring barn och kroppen och intimitet. Är det okej för en fyraåring att se sin mamma ha mens? En person som delvis jobbar med barn har sagt att det kan vara för svårt att förstå för en fyraåring flicka och att en mamma borde skydda barnet från att se henne ha mens. Tycker ni det stämmer? Jag undrar lite om det inte blir tabubelagt då, varför kan man inte förklara att det är naturligt och inget farligt? Det är ju naturligt. Och om man ska skydda sitt lilla barn från det, ska man då också undvika att låta barnet föjla med in på toaletten, se en själv kissa, duscha, bada tillsammans nakna och så vidare? Och när går i så fall gränsen från spädbarnstiden då hud mot hud är det allra viktigaste, tills att man ska stänga dörren om sig och smussla vid ombyten? Jag har alltid tänkt att det ska vara naturligt, som när man går till badhuset och alla byter om och duschar öppet inför varandra, men det kanske är fel? Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det okej att en 4-åring ser sin mamma ha mens?
  • Southern Belle

Precis, att ha mens är en naturlig del av en kvinnas liv och är inget att skämmas för. Mina barn vet och har sett att jag har mens och det är inget konstigt med det. Min 4-åriga dotter pratar om det ibland och jag har sagt att den dagen hon får mens ska vi fira att hon har blivit kvinna!

• lövet2

I mina ögon är det inget fel eller skadligt - men absolut ingen nödvändig del av barnets fostran. Jag skulle personligen inte ha med en 4-åring i de sammanhangen! Själv är jag mån om att få ha en gnutta privatliv, och jag skiljer på ett spädbarn som fortfarande behöver ha mig nära och ett småbarn som inte har ett behov av att vara klistrad på mig medan jag kissar eller duschar.

• Lady Dahmer

men vad är det för rikspucko som sagt att det inte är nåt barn ska få se och uppleva??? tvärtom! Det är bra för barn att ta del av menstruation, kiss, bajs, kroppen osv.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • susieq82
    Lady Dahmer skrev 2010-12-27 17:43:18 följande:
    men vad är det för rikspucko som sagt att det inte är nåt barn ska få se och uppleva??? tvärtom! Det är bra för barn att ta del av menstruation, kiss, bajs, kroppen osv.
    instämmer...min flicka som fyller 3 år i januari hämtade ett storpack tamponger till mig när vi var på apoteket häromdagen. Hon vet inte riktigt va det är men att mamma har det i kroppen som hon säger:)

man kanske inte går och hämtar barnet och sger kolla detta är mens, det är helt naturligt utan mer om vi går på toa samtidigt då gömmer inte jag mig för henne 
  • petsod

Det händer att min dotter är med mig i badrummet när jag ska byta tampong osv. Visst känns det inte idialiskt men vad ska man göra, låsa in sig känns inte heller bra. Det är ju som sagt var något helt naturligt och den dagen dottern får mens är det ju bra att hon känner till det och förstår att det inte är något farligt.

I dessa fall är det vi vuxna som krånglar till det, barn är ju naturliga i sig själva.

• o0Misan0o

Min son på 5år brukar vara med på toaletten oavsett om jag har mens eller inte, han vet att flickor blöder ibland och att det är ofarligt.. jag förstår inte varför man skulle "gömma" undan en sån naturlig sak.

• Mylla

Jag tror inte det är något skadligt som barn behöver skyddas mot. Men det har inte förekommit  någon anledning att de ska behöva se mensen. Tycker inte det är något att visa upp. Skulle inte visa dem mina bajskorvar heller om de inte absolut ville.

De har sett mina mensskydd och jag har förklarat vad det är till för. Man blöder ur snippan och då sätter man dit det så blodet inte kommer i byxorna. Tycker det räcker med det.

• MammaMajs

Klart att det är ok det är inget man skall smyga med, mina tjejer är helt införstådda med vad det är man behöver inte göra någon stor sak av det. Brukar dock inte sätta in en tampong när barnen är med kanske för att det känns för intimt?

• sandras sötisar

Mina två små kan se när jag har mens.jag är själv med dom vilket betyder toadörren öppen vad du än gör där inne.Inget fel alls med det.

• Papayia

Jag låter sonen vara ibland men försöker då vara mer diskret än om jag varit ensam o bytt tampong. Sånt är naturligt tycker jag även om jag inte vill att han ska se rätt upp i mumindalen när jag gör det...
    Han tog en tampong och förklarade att dessa har mamma i rumpan :-/

• sandras sötisar

Min lilla 4-åring var med mig till affären när jag la upp tamponger på bandet,då säger han rätt högt:där är dina plåster för rumpan mamma...haha

• Lyckligajag78

Min lilla dotter har flera gånger varit med på toa när jag har mens, det är väl helt naturligt och inget konstigt med det?

• Tonx

Öhm, mina ungar vet vad det är, de har sett det och de vet att bindor sitter i trosorna och tamponger sitter i snippan.

Svar på tråden Är det okej att en 4-åring ser sin mamma ha mens?