• Anonym (Jag)

Bostadstillägg vid aktivitetsersättning om man är sambo

Jag ska bli sambo och har bostadstillägg eftersom jag har aktivitetsersättning.
    Hur mycket får man då?

Jag trodde man fick 50 % av hyran, men det verkar som man kanske baserar det på om min
    blivande sambos inkomst? Så om min sambo tjänar rätt så bra så kanske jag knappt får nånting i bostadstillägg?

Hur fungerar det för nån annan som har erfarenhet, hur mycket får ni?

• Svar på tråden Bostadstillägg vid aktivitetsersättning om man är sambo
  • Anonym
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 11:50:50 följande:
    Hoppar in hära. det är sjukt, nu har jag blivit av med bostadstilägget för att jag och pojkvännen är sambo. Det är inte 1800talet. jag vill betala halva hyran och inte leva på han. jag fick bostadstilägg för att jag är sjuk och har aktivitetsersättning. som jag har fått beviljat i 3år. ofta jag vill att min sambo ska betala hyran i 3år!!!!!! hur dumma är dem egentligen?!
    Precis, det är inte 1800 talet. Man får se till att skaffa sig en ordentlig inkomst direkt efter man slutar skolan så man inte behöver parasitera på sambon/maken eller samhället vid föräldraledighet och sjukdom.
  • Jessicaaa

Tror du jag har aktivitetsersättning utan orsak eller? vet du ens hur många intyg det krävs för att få det beviljat. jag vill kunna arbeta som alla andra. men det kommer ta flera år, för att jag är så svårt sjuk. det är ingenting jag kan göra åt det. så stäng din mun om det du inte förstår dig på.

• Teyla Emmagan
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 17:28:50 följande:
    Tror du jag har aktivitetsersättning utan orsak eller? vet du ens hur många intyg det krävs för att få det beviljat. jag vill kunna arbeta som alla andra. men det kommer ta flera år, för att jag är så svårt sjuk. det är ingenting jag kan göra åt det. så stäng din mun om det du inte förstår dig på.
    Och du får aktivietsersättning, det är bostadstillägget det handlar om. Det får du inte om du har sambo.
  • Jessicaaa

det vet jag, men om du läser anonyms kommentar. om att man är en parasit som lever på samhället fast man är sjuk och inte har något val.

• Anonym (Skattebetalarna)
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 18:21:15 följande:
    det vet jag, men om du läser anonyms kommentar. om att man är en parasit som lever på samhället fast man är sjuk och inte har något val.
    Jag tror nog inte hon menade att du är en parasit för att du är sjuk utan det var nog kommentaren att du inte vill leva på din sambo Anonym reagerade på. Du vill istället att samhället (skattebetalarna) ska betala för din del av hyran. Lever man i ett förhållande räknas bådas inkomster ihop när det gäller bostadsbidrag och det kan du tyvärr inte komma undan.
  • Anonym
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 18:21:15 följande:
    Jag höll med dig om att man är ansvarig själv för att försörja sig. Inte skrev jag att man är en parasit om man är sjuk!! Läs om och läs rätt.

Blev du sjuk direkt efter avslutade gymnasiestudier eftersom du har så låg inkomst?
  • Jessicaaa

Det lät som det var det du sa, ursäkta mig.
    Nej, när jag var 10år när jag blev sjuk. då började mina ledsjukdommar att komma, vilket var väntat för det finns i släkten. Eftersom jag hade så fruktansvärt ont under lång tid, fick jag en neurologisk sjukdom också. den gör att jag aldrig kommer att veta hur det känns att inte ha ont. Att jag fick aktivitetsersättning efter gymnasiet var väntat. för varken jag eller läkarna anser att jag är kapabel till att arbeta eftersom jag är sängliggande för det mesta. och jag har kraftiga rörelse nedsättningar i kroppen. Har försökt jobba, men det gick inge bra. efter 4 timmars arbete var jag sängliggande i 4dagar varav dem första 2 sov jag bort pågrund av den enorma smärtan jag fick från arbetet. men jag hoppas att så småning om när min kropp är i bättre skick att kunna jobba, det skulle vara roligt :)

• mamita64
    Anonym skrev 2011-03-21 19:32:33 följande:
    Jag höll med dig om att man är ansvarig själv för att försörja sig. Inte skrev jag att man är en parasit om man är sjuk!! Läs om och läs rätt.

Blev du sjuk direkt efter avslutade gymnasiestudier eftersom du har så låg inkomst?
    Du det kan bli lågt även om man har jobbat.
    Jag hade tidsbegränsad sjukersättning, hade jobbat i butik och som lärare. Till det kom ett antal år med fp, studier och dessutom ett antal år med sjukpenning. Jag fick ut 6000 kr per månad. Som tur var fanns då afaförsäkring från dem fick jag 2000 till
    Jag har också levt med svåra ledproblem i hels mitt vuxna liv( sen 14 års ålder) men försökt jobba och plugga, men inte visade det sej i pensionen inte
    Kan jämföra med min mamma som jobbade i tjugo år innan hom fick ålderspension. Hon får ut den facila summan av 5000 kr per månad

Jessica: När du lever ensam så får du ett högt bostadstillägg för att ha möjlighet att klara hyran. Aktivtetsersättningen är ju väldigt låg när man inte hunnit jobba alls.  Men blir du sambo så minskas helt naturligt bostadstillägget ( eller försvinner helt)  Samma sak gäller ju när man söker stöd från soc tex, då räknas det på den sammanräknade inkomsten som finns i hushållet.
    Så i de här fallen räknas man inte som jämbördig inbringare av inkomst, utan man är försörjningspliktig mot varandra.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2011-03-22 02:07:09 följande:
    Du det kan bli lågt även om man har jobbat.
    Jag hade tidsbegränsad sjukersättning, hade jobbat i butik och som lärare. Till det kom ett antal år med fp, studier och dessutom ett antal år med sjukpenning. Jag fick ut 6000 kr per månad. Som tur var fanns då afaförsäkring från dem fick jag 2000 till
    Jag har också levt med svåra ledproblem i hels mitt vuxna liv( sen 14 års ålder) men försökt jobba och plugga, men inte visade det sej i pensionen inte
    Kan jämföra med min mamma som jobbade i tjugo år innan hom fick ålderspension. Hon får ut den facila summan av 5000 kr per månad

Jessica: När du lever ensam så får du ett högt bostadstillägg för att ha möjlighet att klara hyran. Aktivtetsersättningen är ju väldigt låg när man inte hunnit jobba alls.  Men blir du sambo så minskas helt naturligt bostadstillägget ( eller försvinner helt)  Samma sak gäller ju när man söker stöd från soc tex, då räknas det på den sammanräknade inkomsten som finns i hushållet.
    Så i de här fallen räknas man inte som jämbördig inbringare av inkomst, utan man är försörjningspliktig mot varandra.
    Jag har inte haft hög lön själv men jag har valt att jobba mycket, ha flera jobb samtidigt osv så trots sjukersättning har jag ut ca 9000 kr/mnad. Hade jag valt att möja mig med ett arbete hade jag antagligen haft din/din mammas inkomst och det är jag glad att jag slipper.
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 19:56:05 följande:
    Nej, när jag var 10år när jag blev sjuk. då började mina ledsjukdommar att komma, vilket var väntat för det finns i släkten. Eftersom jag hade så fruktansvärt ont under lång tid, fick jag en neurologisk sjukdom också. den gör att jag aldrig kommer att veta hur det känns att inte ha ont. Att jag fick aktivitetsersättning efter gymnasiet var väntat. för varken jag eller läkarna anser att jag är kapabel till att arbeta eftersom jag är sängliggande för det mesta. och jag har kraftiga rörelse nedsättningar i kroppen. Har försökt jobba, men det gick inge bra. efter 4 timmars arbete var jag sängliggande i 4dagar varav dem första 2 sov jag bort pågrund av den enorma smärtan jag fick från arbetet. men jag hoppas att så småning om när min kropp är i bättre skick att kunna jobba, det skulle vara roligt :)
    Tråkigt att du aldrig hunnit arbeta. Hoppas du blir bättre och får en chans att arbeta framöver. Det är ganska ovanligt att vara så pass sjuk när man slutar gymnasiet så därav mitt tidigare svar.
  • Jessicaaa
    Anonym skrev 2011-03-22 07:16:46 följande:
    Jag har inte haft hög lön själv men jag har valt att jobba mycket, ha flera jobb samtidigt osv så trots sjukersättning har jag ut ca 9000 kr/mnad. Hade jag valt att möja mig med ett arbete hade jag antagligen haft din/din mammas inkomst och det är jag glad att jag slipper.
    Tråkigt att du aldrig hunnit arbeta. Hoppas du blir bättre och får en chans att arbeta framöver. Det är ganska ovanligt att vara så pass sjuk när man slutar gymnasiet så därav mitt tidigare svar.
    Jo, det är inte så vanligt. Men jag lyckades kämpa mig genom gymnasiet. Fick höra av min läkare att dem som är så svårt sjuk som jag är hoppat av skolan för längesen. och han tyckte jag också skulle göra det. för att min kropp tog så mycket skada. men jag vill kunna arbeta som nånting en vacker dag, så det var bara bita ihop. har dock inte fullständiga betyg läser upp två ämnen denna termin och två nästa på komvux. För man kommer som ingen vart utan slut betyg. det är som bra och ha, även fast jag inte kommer kunna arbeta dem närmsta åren. men jag ser ljust på framtiden ändå. det är inget att deppa för.
  • Anonym
    Jessicaaa skrev 2011-03-22 11:28:40 följande:
    Jo, det är inte så vanligt. Men jag lyckades kämpa mig genom gymnasiet. Fick höra av min läkare att dem som är så svårt sjuk som jag är hoppat av skolan för längesen. och han tyckte jag också skulle göra det. för att min kropp tog så mycket skada. men jag vill kunna arbeta som nånting en vacker dag, så det var bara bita ihop. har dock inte fullständiga betyg läser upp två ämnen denna termin och två nästa på komvux. För man kommer som ingen vart utan slut betyg. det är som bra och ha, även fast jag inte kommer kunna arbeta dem närmsta åren. men jag ser ljust på framtiden ändå. det är inget att deppa för.
    Härligt att du ser positivt på framtiden! Kanske kan du smida företagarplaner så länge? Ett eget företag där du kan arbeta så mycket som du klarar av kanske kan vara något i framtiden? Du har ju tid att fundera... Lycka till med allt! Solig
  • mamita64
    Anonym skrev 2011-03-22 07:16:46 följande:
    Jag hoppas att du har trivts med att jobba mycket.
    Jag hoppas dessutom att du har en tilläggsförsäkring typ AFA så du får ut mer än bara 9000 nu

Jag tänker så här också. Om man har en låg lön och måste jobba dubbelt, eller åtminstone ha flera jobb, då kan ju det i sej göra att man blir tvungen att vara sjukskriven, alternativt söka sjukersättning.

Ja jag mår dåligt över hur lite mamma får, visst det var ett låglöneyrke, men ändå
    Tiden före hon började i det så var hon hemma och tog hand om oss fyra, skötte ett stort hus, sydde alla kläder, även våra ytterkläder ( hon var utbildad i att rita mönster och mkt kunnig i att sy) vävde våra mattor, lagade all mat, plockade bär, frukt och svamp och konserverade, syltade och saftade. Till detta så gick hon en mängd kvällskurser, pluggade in ett antal språk förutom de hon hade läst tidigare, läste etnologi, gick kurser i vävnad mm och satt i föreningar och sydde till ex gosedjur till olika basarer. Förutom detta så såg hon också till att allt pedagogiskt matrial en unge kan önska sej fanns tillgängligt hemma. Och hon lyckades hålla ihop en liten budget.
    Sen när jag blev tonåring så tog hon körkort, skaffade bil och jobb. Jobbade i tjugo år och slet som attan, för, ingenting. Min pappa som är egen företagare och inte haft råd med alla de försäkriingar som krävs, har aldrig varit hemma sjuk ( jo en gång i mitten av 60-talet, när han fick vattenkoppor ) aldrig haft semester, jobbat 7 dagar i veckan även om söndagen var något färre timmar, han får ungefär samma belopp i folkpension som mamma får i pension. Pappa började jobba som 14-åring och han jobbar en del fortfarande fast han är 78 nu. Mamma jobbade också tidigt, åtminstone sommartid när hon gick gymnasiet och sen när hon läste i Uppsala. Man kan tycka att detta borde vara värt mer, att de skulle få ha det lite lättare när de blir äldre

Jag hoppas att jag, trots all värk som finns i hela kroppen, ändå på något sätt ska orka jobba de 20 år som är kvar innan pensionen och få det något lite bättre
  • Anonym (Regi)

Det enda sättet man kan göra för att behålla sitt bostadstilägg är att inte vara skrivna på samma adress.
     Ex. om du har lägenhet så får du se till att din sambo skriver sin adress på nån annan.
    Väldigt tråkigt att det är så här men vad gör man när man inte har pengar, man vill ju kunna sköta sig själv och inte leva PÅ sin sambo..... 

• skrattande medborgare

ja du Anonym (skattebetalarna) som betalar ju de jävla invandrarna som snylta på oss men nääää dem tycker du hellre synd om än fattiga svenskar. Svenskar ska ha hjälp men nää det jävla skäggbarn som får dubbelt upp på allt och få allt de pekar på. så ta ditt skattebetalr snack och kör upp det i arslet för du betalar för redigare idioter än de riktiga värdiga medborgare som förtjänar vårt stöd.

• skrattande medborgare
    Anonym (Skattebetalarna) skrev 2011-03-21 15:04:41 följande:
    Du vill inte att din sambo ska betala en stor del av hyran men att skattebetalarna ska betala delar av den? Förstår jag rätt?

ja du Anonym (skattebetalarna) som betalar ju de jävla invandrarna som snylta på oss men nääää dem tycker du hellre synd om än fattiga svenskar. Svenskar ska ha hjälp men nää det jävla skäggbarn som får dubbelt upp på allt och få allt de pekar på. så ta ditt skattebetalr snack och kör upp det i arslet för du betalar för redigare idioter än de riktiga värdiga medborgare som förtjänar vårt stöd.

• Aniiee
    skrattande medborgare skrev 2017-03-18 17:53:12 följande:

Grattis till veckans trådlyft.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden Bostadstillägg vid aktivitetsersättning om man är sambo