• ALLIEVERDO

Livmodern inte dragit ihop sig än eller delade magmuskler?vad??Hjälp

Hej, det är 17veckor sedan jag snittades och har fortfarande en stor gravidmage. Den är inte så där slapp utan rätt hård. Kan inte dölja den bakom pöskläder knappt, för den har ju liksom "form" så att säga. Blir riktigt ledsen av det. Ingen annan i föräldragruppen har det eller nåt jag känner. Frågade på efterkonrtollen men som vanligt kan ju inget nåt.
    Började undra om det kan vara nåt inne i magen?
    Jag har dessutom konstigt med avlag/mens. Hade nog avslagen till ca 8veckor. Sen va det slut ett tag och mensen verkade börja. Men senaste 2-3veckorna har jag blött riktigt som det är mens som inte tar slut..kan det ha nåt att göra med magen stor och hård? den är ju dock inte hård när jag ligger ner.
    SNÄLLA HJÄLP MIG? Mår så dåligt av detta. Trodde inte den skulle försvinns bara så, men absolut inte att den ska se ut så här..inget verkar hjälpa..å vad är det som händer med blödningarna?

• Svar på tråden Livmodern inte dragit ihop sig än eller delade magmuskler?vad??Hjälp
  • ALLIEVERDO
    Barbabok skrev 2010-12-26 16:01:03 följande:
    Gör en halv sit-up, känn med fingarna mitt under naveln, får du in två fingrar på bredden där är de delade. Musklerna ligger ju rakt nedåt parallellt som två I I. De ska inte vara som ( ). Man kan ofta träna bort detta men inte alltid. Träna plankan, inte sit-ups.
    Hmm, jag för jag la mig och testa det, men kunde inte känna..har ju en del fett på magen, så känns inte så bra:..hmm.. kanske e bara jag som inte riktigt kan känna rätt..får försöka igen.
  • jejje82

Har fortfarande en liten delning av magmusklerna. har gått lite drygt 4 mån sen jag fick barn. Jag håller med om att dom inte har så stor koll på MVC om detta men min barnmorska rådde mig att kontakta en sjukgymnast för att få tips och råd om träning för magen/bålen.

• 3anpåväg

har snittats för andra gången för ca 2 mån sen, och jag har precis som dig.
    stor mage som knappt går att hålla in.. känner att magmusklerna är lite delade fortf. ca 3cm..

Det jag vill komma fram till är att första gången jag snittades för nästan 7 år sen, så tog det ett tag för magen att dra ihop sig. Det kommer det göra nu med!
    Ha tålamod och gör plankan som det tipsades om av Barbara! Det är toppen! Promenader och allmän aktivitet hjlper också till!
    Det verkar iallafall inte vara något fel så vitt jag hör! Hade också avslag i 8v.

• 3anpåväg

glömde tipsa om belly bandit, maggördel! Funkar jättebra!

• frk Carlsson
    alla som är gravida får delade magmuskler! det sker ju automatiskt eftersom livmodern trycker undan tarmarna. sen tror jag bara att det handlar om att musklerna går tillbaka lättare på en del alt. att det säkert spelar roll hur man såg ut innan, dvs hur musklerna var - inte om man var smal el tjock el så.

ngr här har föreslagit belly bandit och det är nog ingen dum idé. men det är viktigt att träna musklerna oxå. kör inte vanliga sit ups utan jobba med den inre bukmuskulaturen och man måste träna "baksdian" oxå - dvs ryggen, samt även axlar för en schysst hållning.
    core-träning är bra. det finns en tjej som heter olga som brukar skriva i tidningen "mama" som vet mkt om sånt här. hon har en blogg på mama.nu oxå. kolla om du hittar info där.

lycka till.
    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • ALLIEVERDO
    3anpåväg skrev 2011-01-02 13:59:09 följande:
    har snittats för andra gången för ca 2 mån sen, och jag har precis som dig.
    stor mage som knappt går att hålla in.. känner att magmusklerna är lite delade fortf. ca 3cm..

Det jag vill komma fram till är att första gången jag snittades för nästan 7 år sen, så tog det ett tag för magen att dra ihop sig. Det kommer det göra nu med!
    Ha tålamod och gör plankan som det tipsades om av Barbara! Det är toppen! Promenader och allmän aktivitet hjlper också till!
    Det verkar iallafall inte vara något fel så vitt jag hör! Hade också avslag i 8v.
    Jag försökte göra plankan, men klarar det inte. vet inte om det är för min kropp tog så mycket stryk av att gå upp så mycket och sen inte fick hjälp av magmusklerna efter snittet. Sambon fick försöka hålla under mina lår så de kom upp och jag kämpa med hålla det som gick.. men gick knappt. försökte en gång som jag faktiskt lyckatsde kómma upp lite, men då gjorde det ont i magen så vågade inte vara kvar så.. :/ man vet ju inte riktigt hur det ska och får kännas för inte vara farligt.
    En bekant sa att det är ju inte konstigt heller, för man behöver ju ändå vara tränad lite i resten av kroppen för orka göra plankan och eftersom jag va sjukskriven hela graviditeten och gick upp 36kg på en 54kgs kropp så tog det endel..
    Hur länge gick det ungefär för dig att få bort magen? HUr gick den bort så att säga?

Belly bandit, var får du tag i den?
  • ALLIEVERDO
    frk Carlsson skrev 2011-01-02 14:07:04 följande:
    alla som är gravida får delade magmuskler! det sker ju automatiskt eftersom livmodern trycker undan tarmarna. sen tror jag bara att det handlar om att musklerna går tillbaka lättare på en del alt. att det säkert spelar roll hur man såg ut innan, dvs hur musklerna var - inte om man var smal el tjock el så.

ngr här har föreslagit belly bandit och det är nog ingen dum idé. men det är viktigt att träna musklerna oxå. kör inte vanliga sit ups utan jobba med den inre bukmuskulaturen och man måste träna "baksdian" oxå - dvs ryggen, samt även axlar för en schysst hållning.
    core-träning är bra. det finns en tjej som heter olga som brukar skriva i tidningen "mama" som vet mkt om sånt här. hon har en blogg på mama.nu oxå. kolla om du hittar info där.

lycka till.
    Okej, tack. ska kolla detta. är ju lite orolig också eftersom det står att endel får aldrig tillbaka det och fått operera mm
  • ALLIEVERDO
    3anpåväg skrev 2011-01-02 14:00:10 följande:
    glömde tipsa om belly bandit, maggördel! Funkar jättebra!
    Läste lite om belly bandit. Kan man använda den efter 18veckor? verkar ju som man bara skulle använda den i början först och främst och lite längre går stod det.
  • 3anpåväg

Belly bandit kan du använda så länge du vill!  finns att köpa på babyproffsen bla.
    Jag köpte min på blocket. (halva priset)

Ja, plankan är en tuff övning. Jag står inte ut mer än några sekunder i taget.
    Testa att göra plankan från knästående först.  Öka gradvis antalet sekunder du håller.
    Det ska kännas men inte vara smärtsamt. Ta det du orkar och gör hellre oftare!

Kommer inte riktigt ihåg när magen försvann efter förra gången... men helt försvann den inte heller utan det är kvar ett litet häng över snittet som kommer stanna där.
    började känna mig någorlunda ok över magen efter 1,5-2 år tror jag.
    Gjorde inte mycket åt det heller. Lite träning och ett normalt liv för övrigt.
    För mig lättade allt när jag tappade alla extrakilon. (har gått upp 20-25 kg med alla tre barnen)

Bara jag blev lättare i kroppen så orkade jag mer och kunde röra mig bättre!

• jejje82

Om man inte orkar göra plankan kan man göra en övning som går ut på att dra in naveln mot ryggraden och på så sätt stärka bålens muskler. Tupler-metoden? kan den ha hetat så...
    Har fått Zumba-DVDer av sambon i julklapp, får se om det ger resultat Glad.

• ALLIEVERDO
    jejje82 skrev 2011-01-03 12:51:16 följande:
    Om man inte orkar göra plankan kan man göra en övning som går ut på att dra in naveln mot ryggraden och på så sätt stärka bålens muskler. Tupler-metoden? kan den ha hetat så...
    Har fått Zumba-DVDer av sambon i julklapp, får se om det ger resultat Glad.

Det kan nog hetat så. Läste det någonstans. Ska läsa på om det och se om det fungerar :)

testade zumba, men gav upp. det var inget för mig nu med dålig kropp efter viktuppgången samt att jag hade ingen takt märkte jag haha..men onykter hade jag det förr :-P

• jejje82

Jag trodde Zumba skulle vara ganska enkelt, va svårt kan det vara att vicka på rumpan? Tydligen skitsvårt! Jag har lite svårt att hänga med i svängarna och har taktkänsla som en brödrost... men övning ger väl färdighet hoppas Tungan ute

• 3anpåväg
    ALLIEVERDO skrev 2011-01-12 11:32:41 följande:
    Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad av belly bandit?
    tycker det märktes redan efter ett par dagar!
  • ALLIEVERDO
    3anpåväg skrev 2011-01-12 12:35:24 följande:
    tycker det märktes redan efter ett par dagar!
    Det låter bra. MEN då började du antagligen rätt snart efter förlossningen elle? Jag visste ju inte om detta förrän 18 veckor efter och började med det nu exakt 19veckor efter. Så vet inte om det hjälper då. PLUS att jag har så extremt stor mage mm kvar eftersom jag gick upp 36kg på en liten kropp, samt det med DR magmusklerna. SÅ känner att den hela tiden glider upp där magen blir mindre om man säger så.
    Hur var det för dig?
Svar på tråden Livmodern inte dragit ihop sig än eller delade magmuskler?vad??Hjälp