• FinastE2010

Sluta samsova pga risk att ramla ner från sängen, men hur vänja om?

Har märkt att min 10 mån som nyligen börjt krypa börjar bli en riskfaktor i min säng. Jag har väldigt hög säng o han har tidigar ramlat ner när han var några mån yngre och det är sbolut inget jag vill ska hända igen, fy så panikslagen jag blev!

Han börjar krypa så fort han vaknar o försöker ta sig ur sängen så hittills har jag lagt en stor hög kuddar för att han inte ska kunna krypa ner o ramla i golvet men nu börjar det verkligen bli på gränsen till att jag inte kan ha han i sänen längre av säkerhetsskäl då han snurrar och far runt och jag kan ju inte alltid lita på att jag hinner vakna i tid även om jag är lättväckt.

Så nu har jag bestämt mig för att imorrn ska jag sänka hans spjälsäng o därmed blir hans sovplats i framtiden! Vill inte riskera att någonting händer honom igen.

Fråan är baa, nu har han ju inte sovit i sin spjälsäng på ca 2-3 månader o bara samsovit med mig. Vad är eran erfarenhet av att bara byta rakt av? Jag brukar ge han välling "halft" i famnen och sen skjuta han till kudden bredvid o lägga han där när han nästan sover, hur ska jag då göra när han sover i sin egen säng? Har svårt o tro han kommer somna om jag ger han vällingen redan i hans säng och han kommer definitivt att ´vakna om jag ger han i famnen o sen lägger ner han då han är otroligt lättväckt. Hur hade ni gjort?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-25 23:59
    Ursäkta alla stavfelen men mitt tangentbord är kasst. ;)

• Svar på tråden Sluta samsova pga risk att ramla ner från sängen, men hur vänja om?
  • Surfare

1. Tagit av benen på sängen och fortsatt att samsova

2. Lagt honom i spjälsängen och stuckit in armen mellan spjälorna för att mata och sedan sitta med en hand på hans mage tills han somnat.

• lövet2

Hur hade jag gjort? Jag skulle ha skjutit in min säng mot väggen och lagt honom närmast väggen. På andra sidan hade jag ställt spjälsängen. Om han då alltså krupit över mig utan att jag vaknat, så skulle han trilla ner i spjälsängen - ett lågt och mjukt fall.
    Nästa steg skulle bli att träna honom på att ta sig ner ur sängen på ett säkert sätt. Öva, öva och öva på att när han närmar sig kanten, så vänder han sig och tar sig ner med fötterna först. Då har du en säkerhet i flera steg, och det här är ändå något han bör lära sig för att kunna ta sig ner från andra saker utan att slå sig.

• lokisse

jag skulle nog ha skaffat "staket" till sängen.

Nej det tror jag inte!
  • Saaaraa

Vi samsover halva natten... första halvan sover han i sin säng. Somnar snabbt och enkelt där i om han är mätt, det är kolsvart och tyst.

Vid ena sidan ligger pappa, och väggen. Vid andra sidan ligger jag, och hans spjälsäng. Fotändan är dock problemet och en gång har han trillat ner där. Barnets pappa är så lättväckt så han vaknar oftast av att lillen sätter sig upp i sängen. Vi har tagit bort benen på sängen, så det är lägre om han faller.

• FinastE2010

Hm ja problemet är bara att jag har ingen riktig vägg att ställa sängen emot utan det är eytt fönsterbräde och sen ett "hål" vid uppkanten där han lätt skulle kunna ramla ner. Hittills har han fått liga å andra sidan om den där spjälsängen står precis intill men då han är en stor kille har jag nu märklt att om han rullar så kan han rucka på spjälsängen o alltså ramla ner i golvet om han har otur.. Så vågar inte ha han alls i sängen längre, alltför stor risk att han inom en snar framtid kommer göra sig illa om han får ligga kvar där.. :/

Att ta sig ner från sängen på ett säkert sätt blir nog smått omöjligt då min säng är väldigt hög och han är extremt på o framfusig så tvivlar på att han skulle kunna lära sig det inom närmsta framtiden. Själsängen är nog det enda alternativet om både han o jag ska kunna sova lugnt o tryggt.

• FinastE2010
    lokisse skrev 2010-12-26 00:10:53 följande:
    jag skulle nog ha skaffat "staket" till sängen.
    Vart kan man isf hitta sådana slags "staket"? :P Just nu har jag inte ens en sänggavel! O det här med att bullra upp kuddar funkar inte riktigt längre då han försöker krypa över dom o det är ju bara en tidsfråga innan han lyckas o jag inte hinner vakna i tid.. Tack o lov att jag är lättväckt så jag brukar vakna så fort han sätter sig upp men en dag kanske jag inte gör det, det vet man ju aldrig..
  • lokisse
    FinastE2010 skrev 2010-12-26 00:18:00 följande:
    Vart kan man isf hitta sådana slags "staket"? :P Just nu har jag inte ens en sänggavel! O det här med att bullra upp kuddar funkar inte riktigt längre då han försöker krypa över dom o det är ju bara en tidsfråga innan han lyckas o jag inte hinner vakna i tid.. Tack o lov att jag är lättväckt så jag brukar vakna så fort han sätter sig upp men en dag kanske jag inte gör det, det vet man ju aldrig..
    det finns särskilda säng skydd som man kan klämma fast pa sidan av sängen. om jag bara kom pa vad dom hette skulle jag kunna googla dom at dig.
    Nej det tror jag inte!
  • Toppen9

sänghäst brukar de där staketen kallas.. kan vara bra att veta om man vill leta fler alternativ
    tyvärr har jag inga andra tips utan kikade in då jag nog snart får samma problem

• lokisse
    Toppen9 skrev 2010-12-26 01:04:10 följande:
    sänghäst brukar de där staketen kallas.. kan vara bra att veta om man vill leta fler alternativ
    tyvärr har jag inga andra tips utan kikade in då jag nog snart får samma problem
    sänghäst sparar i minnet!
    Nej det tror jag inte!
  • Dr Mupp
    FinastE2010 skrev 2010-12-26 00:14:20 följande:
    Hm ja problemet är bara att jag har ingen riktig vägg att ställa sängen emot utan det är eytt fönsterbräde och sen ett "hål" vid uppkanten där han lätt skulle kunna ramla ner. Hittills har han fått liga å andra sidan om den där spjälsängen står precis intill men då han är en stor kille har jag nu märklt att om han rullar så kan han rucka på spjälsängen o alltså ramla ner i golvet om han har otur.. Så vågar inte ha han alls i sängen längre, alltför stor risk att han inom en snar framtid kommer göra sig illa om han får ligga kvar där.. :/

Att ta sig ner från sängen på ett säkert sätt blir nog smått omöjligt då min säng är väldigt hög och han är extremt på o framfusig så tvivlar på att han skulle kunna lära sig det inom närmsta framtiden. Själsängen är nog det enda alternativet om både han o jag ska kunna sova lugnt o tryggt.
    Vi hade precis likadant med fönsterbräda som gjrode att det blev ett hål mellan sängen och väggen. Vi körde ner en madrass från resespjälsängen och fick därmed bort hålet. Sen sov bebisen längst in.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Madelene 100
    lövet2 skrev 2010-12-26 00:07:56 följande:
    Hur hade jag gjort? Jag skulle ha skjutit in min säng mot väggen och lagt honom närmast väggen. På andra sidan hade jag ställt spjälsängen. Om han då alltså krupit över mig utan att jag vaknat, så skulle han trilla ner i spjälsängen - ett lågt och mjukt fall.
    Nästa steg skulle bli att träna honom på att ta sig ner ur sängen på ett säkert sätt. Öva, öva och öva på att när han närmar sig kanten, så vänder han sig och tar sig ner med fötterna först. Då har du en säkerhet i flera steg, och det här är ändå något han bör lära sig för att kunna ta sig ner från andra saker utan att slå sig.
    Min säng står intill väggen utan ben. Men min son han kryper över mig när jag sover så så enkelt är det tyvärr inte. :( 
Svar på tråden Sluta samsova pga risk att ramla ner från sängen, men hur vänja om?