• mali66

"stick ditt stygga spöke" sade min bror på 38 år till min 4,5 åring i pulkabacken idag..

Hur hade du reagerat??

Situationen var som sådan i dag:
    Min son ville inte låna ut sina skidor som han precis fått i julklapp till brorsans 2,5 åring .
    Jag försökte förklara att kusinen ville låna och pröva men utan framgång.
    Han protesterade och stegade fram till min bror som höll på att ta på sin son min sons skidor och sade att han inte tyckte kusinen skulle låna hans skidor. Min son lät både arg och upprörd på rösten.

Då säger min bror till min son högt så det hörs c:a fem meter bort där jag stod. " stick ditt stygga spöke".

Hur skulle du reagera och hantera situationen om din bror sade det till ditt barn??
    Kan lägga till att jag tycker min bror ofta svarar kaxigt och tyket, både till mig och mitt barn.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden "stick ditt stygga spöke" sade min bror på 38 år till min 4,5 åring i pulkabacken idag..
  • upyours
    Mad as snow skrev 2010-12-27 20:45:23 följande:
    Men absolut. Jag menar inte att barnet måste komma med ett välslipat argument för varför h*n inte vill låna ut saken ifråga. Dock tror jag att själva frågan om det från föräldern kan vara bra, man visar att man tar barnets känslor på allvar och att man är intresserad av att veta om det är någon särskild anledning. Jag tror att ju mer man funderar över sitt barns känslor - och visar det i sin kommunikation - desto mer bäddar man för att barnet vill prata och öppna sig. 

Men en känsla är ett fullgott skäl till att inte vilja någonting, absolut! 
    Synd att inte fler tänker som dig...
    Det är nästan roligt jämt
  • Simsonen
    upyours skrev 2010-12-28 13:28:16 följande:
    Synd att inte fler tänker som dig...
    Du anar inte hur många gånger jag konstaterat samma sak Hade fler tänkt som snow skulle det inte finnas så många barn med problem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Simsonen skrev 2010-12-28 13:55:04 följande:
    Du anar inte hur många gånger jag konstaterat samma sak Hade fler tänkt som snow skulle det inte finnas så många barn med problem.
    Inte så mycket problem i världen i allmänhet heller!

Vi kanske behöver en hyllningstråd.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Mad as snow

*rullar ihop mig till en boll och gråter en skvätt av skam och tacksamhet*

• Simsonen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-28 13:56:07 följande:

Absolut
  • Fanny b

Jag tycker inte att barn ska behöva låna ut sina skidor, det är personliga saker. Likaså tycker jag barn själva ska få avgöra om de vill låna ut sina saker. Sedan får situationen avgöra om barnet ska få fortsätta leka med saken eller inte. T ex, om ett barn inte vill dela med sig av sina saker när det finns andra barn samlade, så kan konsekvensen för att inte låna ut leksaker vara att leksaken tas undan. Men vid en backe tycker jag det naturliga är att varje barn har med sina saker och att de inte behöver dela med sig av sina skidor, pulkor etc.

• Tygtiiger
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-28 13:56:07 följande:

Helt ot, men jag är på.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • delirium

nää.. vad taskigt. Han hade ju faktiskt fått skidorna och då är det ju hans egna.. 
    Själva orden var inte så elaka men i den situationen var det INTE okej!

• pluppfamiljen

Jag hade nog fått vända mig om för att inte visa att jag skrattade och sen berättat att det kan såra om man säger vad som helst och försöka förklara.

5 barns mamma
  • Fjuppan

Självklart ska man lära barn att dela med sig, det ingår i varje normal uppfostran. Men...om man frågar barnet och får ett nej till svar så måste man också respektera det! Att fråga om lov, få ett nej och sedan ta grejerna ändå är ju lika illa som det är att vara gniden. 

• MammaG
    bambigirl skrev 2010-12-26 23:25:15 följande:
    Jag skulle skratta och förklara för mitt barn att man måste dela med sig... Det måste mina barn göra till varandra och andra jämt.
    Varför ska han behöva dela med sig av sina nya skidor när han gjort klart att han inte vill? Är det så det funkar bland er vuxna hemma hos er också? Din syster vill låna din nya kappa, du vill ha den själv men din man säger att du måste dela med dig? Nej, det tror jag faktiskt inte.

Och till ts; jag hade sagt åt brorsan redan på ett tididgt stadium att min son varken ville eller behövde låna ut sina skidor. Hade jag fått höra det han sa så hade utflykten varit över där och då.
  • upyours
    MammaG skrev 2010-12-28 21:35:56 följande:
    Varför ska han behöva dela med sig av sina nya skidor när han gjort klart att han inte vill? Är det så det funkar bland er vuxna hemma hos er också? Din syster vill låna din nya kappa, du vill ha den själv men din man säger att du måste dela med dig? Nej, det tror jag faktiskt inte.

Och till ts; jag hade sagt åt brorsan redan på ett tididgt stadium att min son varken ville eller behövde låna ut sina skidor. Hade jag fått höra det han sa så hade utflykten varit över där och då.
    Snåljåp
    Det är nästan roligt jämt
  • MammaG
    upyours skrev 2010-12-28 21:41:52 följande:
    Snåljåp
    Ärligt talat, jag tycker vi begär mer av barn när det gäller genorisitet och vilja att dela med sig än vad vi begär av oss själva som vuxna. Jag skulle verkligen vilja veta av den jag citerade om hon går med på att hennes man tvingar henne att låna ut sin kappa.
    Skulle någon kliva av sina skidor i backen för att någon kräver att man ska låna ut dem till en tredje person?
    En av flera anledningar till att jag reagerar är att jag inte tror folk lever som de lär.
  • Maggis
    MammaG skrev 2010-12-28 22:40:30 följande:
    Ärligt talat, jag tycker vi begär mer av barn när det gäller genorisitet och vilja att dela med sig än vad vi begär av oss själva som vuxna. Jag skulle verkligen vilja veta av den jag citerade om hon går med på att hennes man tvingar henne att låna ut sin kappa.
    Skulle någon kliva av sina skidor i backen för att någon kräver att man ska låna ut dem till en tredje person?
    En av flera anledningar till att jag reagerar är att jag inte tror folk lever som de lär.
    Huvudet på spiken.
    //Maggis
  • Knappamamma
  • Hickupp
Svar på tråden "stick ditt stygga spöke" sade min bror på 38 år till min 4,5 åring i pulkabacken idag..