• sällsam

Delat barnbidrag?

Jag frågar för en väns räkning. Om biomamman får hela barnbidraget och vägrar dela med pappan, finns det inget man kan göra då? Barnen bor varannan vecka hos sin mamma och varannan hos pappan. Det går inte att prata med mamman för hon VÄGRAR.

• Svar på tråden Delat barnbidrag?
  • Vetallt
    JeanneDArc skrev 2010-12-30 11:01:39 följande:
    Vi har aldrig behövt skriva under några papper om hur barnbidraget ska delas, det har alltid kommit in på mitt konto bara. Vilket är ganska störigt eftersom vi har växelvis boende och jag får sätta över hälften varenda månad.
    Det hamnar ju på mammans konto automatiskt. Du kan begära att de sätter in halva beloppet genom att fylla i en blankett från fk
  • J W
    JeanneDArc skrev 2010-12-30 11:01:39 följande:
    Vi har aldrig behövt skriva under några papper om hur barnbidraget ska delas, det har alltid kommit in på mitt konto bara. Vilket är ganska störigt eftersom vi har växelvis boende och jag får sätta över hälften varenda månad.
    Jag fick en blankett när jag fått första barnet där jag skulle ange kontonummer och så skulle vi skriva under... Andra barnet tror jag det gick automatiskt in på mitt.
  • J W
    "Föräldrar som har gemensam rättslig vårdnad om sitt barn kan välja vem som ska få barnbidraget. Om ni inte väljer betalas pengarna ut till mamman. Är bägge föräldrarna av samma kön betalas det ut till den äldsta av föräldrarna.

Om ni har valt måste ni vara överens om ni senare vill ändra er. När bara en förälder har rättslig vårdnad får den föräldern barnbidraget."

Från fk.se

• sällsam

Hur kan det än i dessa sk jämställda dagar betalas ut automatiskt till mamman? :-0 Jag är riktigt förvånad. Vad är det för jävla trams liksom.
    Min väns man har varit snäll och stöttat denna moder i 5 år snart (hon lämnade men ändå är det hon som är bitter) men inte fått så mycket som ett tack. Nu har hon skaffat ny karl (äntligen) och pappan tycker att han ska ha rätt till halva barnbidraget nu eftersom barnen bott halvtid hos honom i alla år. Men då vägrar hon och så ska det tydligen få vara? Lustigt. De borde anmäla f-kassan..

• Vetallt
    sällsam skrev 2010-12-30 11:21:32 följande:
    Hur kan det än i dessa sk jämställda dagar betalas ut automatiskt till mamman? :-0 Jag är riktigt förvånad. Vad är det för jävla trams liksom.
    Min väns man har varit snäll och stöttat denna moder i 5 år snart (hon lämnade men ändå är det hon som är bitter) men inte fått så mycket som ett tack. Nu har hon skaffat ny karl (äntligen) och pappan tycker att han ska ha rätt till halva barnbidraget nu eftersom barnen bott halvtid hos honom i alla år. Men då vägrar hon och så ska det tydligen få vara? Lustigt. De borde anmäla f-kassan..
    Vilka sitter som handläggare på FK? Ensamstående pappor? Knappast ... det är ju ofta yngre mammor som själva har bittra erfarenheter av sina tidigare relationer. Därav blir det mycket svårare för oss pappor at få igenom vår vilja. Sedan är det väl också så att majoriteten av spruckna förhållanden är mamman mer lämpad att ha barnbidraget, kanske lite därför barnbidraget hamnar hos mamman och inte pappan. Så det är nog bra att systemet är som det är ... 
  • Arcoiris
    Vetallt skrev 2010-12-30 11:35:14 följande:
    Vilka sitter som handläggare på FK? Ensamstående pappor? Knappast ... det är ju ofta yngre mammor som själva har bittra erfarenheter av sina tidigare relationer. Därav blir det mycket svårare för oss pappor at få igenom vår vilja. Sedan är det väl också så att majoriteten av spruckna förhållanden är mamman mer lämpad att ha barnbidraget, kanske lite därför barnbidraget hamnar hos mamman och inte pappan. Så det är nog bra att systemet är som det är ... 
    Yepp för självklart är det handläggarna på FK som bestämmer reglerna...
  • Vikk

Min sambo har en likadan situation men då dagisavgiften ligger på ca 500:- vilket är ungefär hälften av barnbidraget sa han att då betalar han inte dagisavgiften så kan hon få ta hela den smällen om hon vägrar dela barnbidraget. Till saken hör även att vi är dom som köper henne nya vinterskor och en ny garderob m.m medan biomamma köper alla kläder på Emmaus och låter resten av kläderna bäras av dottern även när de är flera storlekar för små. (typ stl 74 till en 3-åring, eller stl 140 på t-shirt!!) så då undrar man ju vart pengarna går, inte till dottern iaf! Dåligt och respektlöst mot sitt barn! Alla små tjejer vill väl känna sig fina ibland och inte bara ha "luffarkläder" som inte passar.. Blir bara ledsen och därför skämmer jag bort henne liiite extra med fina klänningar och annat. Hon lyser verkligen upp!

• Vinxen

vi ville med ha delat barnbidrag med min sambos ex men sedan är det hon som betalar dagisavgiften så då går endå all pengar dit. så för våran del tjänar ingen på att ändra. Tänk på sådant med :)

• Alexi
    Vetallt skrev 2010-12-30 11:35:14 följande:
    Ursäkta men skärp dig! Det är politiker som stiftar lagarna, myndigheterna bara följer dem! Att gnälla på handläggarna för en sån här sak är som femåringen som skäller på bordet för att han/hon slog i huvudet!
  • EmmaLengstrand

hon kan inte vägra han har ALL rätt att få halva elr han SKA ha halva de e väl bara att gå vidare med det om mamman nu vägrar

• Tinnys

Hon har rätt att vägra, själv är jag av den åsikten att den som har minst inkomst ska ha barnbidraget.

• lyckans jag
    EmmaLengstrand skrev 2011-02-21 21:01:15 följande:
    men har man delad vårdnad har väl pappan lika rätt???
    Det kan man tycka men tyvärr är det inte så. Vägrar mamman så går FK inte vidare med det heller för den delen vad jag vet.
    Min man ansökte om halva barnbidraget mamman sa nej eller struntade i att skriva under och tjops ingenting hände mer än att mamman fortfarande har halva barnbidraget.
    Nu har min man vh sedan en kort tid bakåt och ska inte ha halva barnbidraget men då ansökte mamman om underhåll så klart mamman höll sonen kvar hos henne i ett halvår trots att de hade tidigare dom på vv så gick det inte att få tag i barnet på veckodagarna men barnet kom till oss vh, då släppte mamman iväg barnet rättsliga proccessen varade ca ett halvår i alla fall och när det blev klart att min man skulle ha vh istället för vv så fick min man betala underhåll retruaktivt till mamman trots att mamman haft barnet hos sig fast domen sa vv och på ett felaktigt sätt, spelar ingen roll de ser inte på det utan på var barnet är.
    Sjukt system,
    så nu skulle vi ju kunna låsa in barnet här i ett halvår och få retruaktivt av henne då istället........
  • FrökenKanSjälv
    sällsam skrev 2010-12-30 11:21:32 följande:
    Det hjälper inte att stämma FK. Frågan har varit ända upp i Regeringsrätten och det är fastställt där att mamman har första tjing på barnbidraget, dvs om mamman inte vill dela bb så blir det ingen delning. Lagen om bb stiftades på 40-talet och då var det självklart att bb skulle gå till mammorna.
  • 2underbara

Har bara läst TS och jo, det finns något man kan göra.

Låt henne betala allt gällande barnet så kommer det nog bli ett annat ljud i själlan snart

Svar på tråden Delat barnbidrag?