• Kiaa

Sjukt spruträdd - ska man ändå ta EDA?

BF+1 idag så man kan lugnt säga att förlossningen närmr sig - varesig jag vill eller inte!
    Har hela tiden varit inställd på att klara förlossningen enbart med hjälp av bad och lustgas, men nu börjar jag fundera på om det bara är dumt - att utsätta sig själv för mer smärta än vad man måste.
    Saken är den att jag är så sjukt spruträdd. Och bara tanken på att någon ska sticka en stor tjock nål i min rygg känns outhärdlig. Och sen sätter de väl in ett plaströr? Som sen sitter kvar där om jag förstått det rätt. Låter hemskt! Men kanske att det är att föredra ändå?

Vad säger ni andra spruträdda som valt att ta EDA - var det bra eller dåligt?

• Svar på tråden Sjukt spruträdd - ska man ändå ta EDA?
  • JeanneDArc

Man får "motgift" innan barnet föds ut för att motverka att det föds påverkat

• Kiaa
    Heavenly Divine skrev 2010-12-30 12:05:23 följande:
    Jag är också spruträdd och var innan min första förlossning helt inställd på att jag ska minsann INTE ha någon EDA just pga de saker du räknat upp. Jag kan dock säga att jag ändrade mig när jag väl låg där med värkar från helvetet och det var rena rama himmelriker med EDAn. Jag brydde mig i det läget inte ett dugg om några sprutor/nålar osv utan ville bara bli av med smärtan, det kändes dessutom inte ett dyft när de satte den då jag var så djupt inne i värkarbetet.
    Men jag tycker absolut inte det är något du behöver bestämma här och nu....Du kan ju ha med det i bakhuvudet att du ev vill ha det som smärtlindring och sedan känner du ju av under förlossningen hur du vill göra.

lycka till!!!
    Tack! Det är väl sånt jag vill höra... att man liksom inte tänker på det när det väl är dags...
  • J W

Jag är spruträdd och är/var mer rädd för biverkningarna av EDAn än smärtan vid förlossningen.
    Fött barn har vi gjort i urminnes tider Och jag klarade det som tur är galant utan annat än lustgas.

Men var öppen för att allt kan hända under förlossningen. Innan vet man ju inte vad som väntar

• Lumo

Håll dörren öppen o bestäm dig inte mentalt redan nu. Har du en helvetesförlossning kommer du böna om eda, det gjorde jag trots att jag planerat att köra utan. Tänk så fel man kunde ha. Eda var underbart.

• marla333

håller med, skriv i förlossningsbrevet att du är osäker om det. jag var livrädd för förlossningen och är spruträdd. men hade så ont när jag kom in att jag ville ha eda. den kändes knappt. det värsta var att de skulle sätta en kanyl i armen före eda, det var den som kändes mest =P

• Amlin

Vad med sprutan är det du tycker är jobbigt?

Jag är nålrädd men jag har främst problem med att se saker gå in i kroppen, av den anledningen har jag väldigt svårt för infarter i händer och armveck på samma sätt som jag inte kan se sprutor eller blodprov. Jag trodde att spinalen (vid snitt) skulle bli superjobbig med eftersom den var i ryggen så såg jag aldrig något av själva nålsättandet och det blev med andra ord inte alls jobbigt.

Det var nog egentligen inte förren i samband med förra graviditeten och främst snittet som jag insåg vad det var med nålar som gjorde sprutor så jobbigt för mig.

• lilla mej

har har du en till som var enormt sprut radd i hela mitt liv ( varre som vuxen). Nu kan man ju aldrig svara pa om du verkligen kommer vilja ha edan nar du ar mitt uppe i det hela men OM du valjer att ta den kan jag ju beratta hur det var for mig. Jag tyckte forvarkarna och de forsta cm var absolut hemska sa de radde mig att ta edan. Jag hade hoppats jag skulle klara mig utan, men ju langre det gick desstu mer andrade jag mig och bad om den. Jag var absolut LIVRADD nar den skulle laggas och hittade tom pa nagra extra samandragningar sa de inte kunde lagga den haha.... men de gav mig en lokalbedovning och sen stod dom dar och pratade med varandra bm och hon som lade den sa jag tankte tyst for mig sjalv "hall kaften och gor det fort" men innan jag han tanka fardigt det sa hon SA DA VAR DET KLART!!!! jag fattade ingenting??!!! jag hade inte kannt ett skit inte ens att hon tog pa mig.... sa be om mycket lokalbedovning innan sa kanner du den inte alls. Och nar varkarna forsvinner sa tycker du helt klart att det var vart det......love eda!!!

• SaraHeleneBirgitta

Tog EDA och jag lovar kommer du så långt att du är beroende av smärtstillande som EDA så märker du inte av att de sätter den alls!!

• SaraHeleneBirgitta

EDA fungerar super bra förresten. Kan starkt rekomendera den.

• LittleJunia

Här är en till spruträdd som kämpade bra länge med lustgas, men när allt bara drog ut på tiden och jag öppnade mig så himla långsamt blev det efter måånga timmar, min räddning. Kan aldrig tänka mig att jag hade orkat få ut min lillkille annars. Kändes verkligen inget alls när de lade den, och sen var man i himmelriket.

Är dock inte alls säker på hur jag gör denna gång. Jag hoppas och tror att jag klarar mig utan den, då jag hoppas på en snabbare förlossning. 

Mitt råd är att inte bestämma dig innan, gör det som känns bäst när tiden väl är inne. Bestämmer du dig för EDA har du troligen så jädrans ont, så då är det nålsticket inte ens kännbart
    Lycka till! 

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och liten i magen BF 110401(¯`°?.¸ ღ♥ ♥+
  • J W
    SaraHeleneBirgitta skrev 2010-12-30 22:56:57 följande:
    EDA fungerar super bra förresten. Kan starkt rekomendera den.
    Fungera bra på dig ja...
    Finns många där den tagit snett, inte tagit alls osv...

Personligen tycker jag att det är totalt onödigt, det går alldeles ypperligt med lustgas. Men det är JAG det. Vi är alla olika.
  • lilla mej
    J W skrev 2010-12-31 07:56:03 följande:
    Fungera bra på dig ja...
    Finns många där den tagit snett, inte tagit alls osv...

Personligen tycker jag att det är totalt onödigt, det går alldeles ypperligt med lustgas. Men det är JAG det. Vi är alla olika.
    lustgas fungerar inte for alla heller....jag spydde som en gris av det...
  • Kallebus

Undrar hur det går för TS?
    Jag är också spruträdd, även om jag jobbat med min rädsla i många år så det är bättre nu.
    Tålde inte heller lustgasen riktigt plus att den inte hjälpte mot smärtan så det blev till att sätta EDA.

Tala om för personalen att du är rädd så att dom inte visar nålar mm för dig, det är bara dumt.
    När dom satte min EDA så kände jag inte ett endaste litet dugg.
    Kände bara att dom satte den snett för jag blev bara bedövad på högersidan så dom fick göra om det och det kändes inte då heller fastän jag visste vad dom höll på med.
    All smärta försvann direkt!

• Kiaa

Hej igen,
    fick min lilla dotter i tisdags. Eftersom jag stod still öppen 8 cm i över 8 timmar och hade hemska värkar hade jag inget annat val än att ta EDA till slut. Var extremt rädd och fick nästan ångestattack, men på nått sätt klarade jag det. Och efteråt kändes det givetvis mycket bättre (ett tag i allafall - tills krystvärkarna började).
    I allafall, har nu 5 dagar efter förlossningen fortfarande ont på vänster sida av ryggen där de satte EDA. Hoppas verkligen att detta bara är övergående - man har ju läst om andra som fått liknande problem under en längre tid efter EDA.

• Lycklig82
    Heavenly Divine skrev 2010-12-30 12:05:23 följande:
    Jag är också spruträdd och var innan min första förlossning helt inställd på att jag ska minsann INTE ha någon EDA just pga de saker du räknat upp. Jag kan dock säga att jag ändrade mig när jag väl låg där med värkar från helvetet och det var rena rama himmelriker med EDAn. Jag brydde mig i det läget inte ett dugg om några sprutor/nålar osv utan ville bara bli av med smärtan, det kändes dessutom inte ett dyft när de satte den då jag var så djupt inne i värkarbetet.
    Men jag tycker absolut inte det är något du behöver bestämma här och nu....Du kan ju ha med det i bakhuvudet att du ev vill ha det som smärtlindring och sedan känner du ju av under förlossningen hur du vill göra.

lycka till!!!
    Det var precis likadant för mig .
Svar på tråden Sjukt spruträdd - ska man ändå ta EDA?