• Alissa79

Koniserad och gravid!! Hur göra nu??

Hejsan!!
    Så här ligger det till : Jag har två barn som har föddes nästan precis på dagen då de var beräknade...
       Nu till problemet : Jag koniserades maj-09 och november-09. Nu är jag gravid igen i vecka 5-6 nånstans. Jag vill veta hur lång min tapp är och om allt ser bra ut därinne =) Nån som vet om man får gå på tätare kontroller när man är koniserad? Och isåfall när får man gå på den första kontollen?
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Koniserad och gravid!! Hur göra nu??
  • yodi

hej!
    har en i bekantskaps kretsen som blev gravid en månad efter hennes konisering.
    vi pratade inte så mycket om det men jag vet att hon fick gå på tätare kontroller och flera ul för att kolla tapen.

så mitt råd är att så fort som möjligt ringa till din mödravård central för att höra vad dom säger.

grattis till graviditeten och jag hoppas allt går bra.

för min väns del så gick allt bra och hon kunde gå graviditeten ut.

• Cia o krabaten

Min syster är koniserad några ggr då de inte fick bort allt först, hon är nu i v29 och har inte gått å några extra kontroller.

• Alissa79

Tack för era svar =) Det verkar ju vara lite olika det där tydligen... Kanske dags att ringa mvc för att höra efter vad som gäller. Vill gärna ha lite koll på hur lång min tapp är... Om det finns nåt kvar överhuvudtaget =(
    Tack igen.

• MissMarilyn

När jag blev gravid med min son så hade jag koniserat mig en månad innan.
    Eftersom jag fortfarande hade lite cellförändringar så gick jag på täta kontroller... eller ja... typ 4st kanske.
    Senaste v34.
    De måste kika så det inte bär av åt fel håll så att säga.
    Min lillkille föddes i oktober 09 och jag fick gå på kontroll några månader senare och då såg allt fint ut. Nu ska jag på ytterligare en kontroll.

Så jag tror det beror lite på om du har några cellförändringar kvar.

• fröken 1981

Jag tycker absolut att du ska kräva flera kontroller. Framförallt om du har gjort två koniceringar. Jag sitter här helt förstörd över mitt sena missfall (20-+1) som kan bero på att tappen inte kunde hålla emot barnets tyngd längre. Vi vet fortfarande inte så mycket utan väntar på återbesök. Men dygnen på sjukhuset så pratade de mycket om att jag var konicerad och att det kan vara därför jag redan öppnat mig. Jag ångar mig så att jag inte bad om några extra kontroller pga av att jag var konicead. Vet att det jag skriver inte är någon tröst utan mer en uppmaning för att du ska stå på dig och inte behöva råka ut för det hemska som hänt oss.

Lycka till!

• LisaVäntar

Är också koniserad 2 ggr och min som föddes i v 22, klarade sig såklart inte :( om vi lyckas bli gravida igen kommer iaf jag KRÄVA mer kontroller!

• slemtorsk i din bralla

Jag koniserades 2002 och blev gravid 2004 och det var aldrig tal om att ge extra kontroller, jag fick gå några gånger extra pga vi hade försökt bli gravida i nästan tre år och jag var orolig, men min tapp kollades aldrig och då togs ändå en stor bit bort för det var ganska allvarliga förändringar på ett stort område.

Men när jag pratade med läkaren direkt efter koniseringen sa hon klart och tydligt att det inte har någon som helst betydelse för framtida graviditeter och det litar jag på.

Att tappen inte kan hålla igen kan bero på många orsaker men har man gjort en konisering förstår jag att man lägger skuld på det direkt, men jag tror ärligt talat inte att dt har någon avgörande betydelse

• LisaVäntar

Läs på lite så ser du att prematura bebisar och sena missfall är en risk vid konisering!

• slemtorsk i din bralla
    LisaVäntar skrev 2012-03-06 18:18:41 följande:
    Läs på lite så ser du att prematura bebisar och sena missfall är en risk vid konisering!
    jag refererar till mina läkare och jag går på fertilitetsmottagning nu för att utföra IVF och där säger de samma sak... de är så hårda med vilka de gör IVF-behandling på att det inte skulle vara aktuellt om riskerna var stora.

Jag säger inte att det INTE förekommer, men sena missfall och prematura bebisar är förekommande hos diabetiker, anorektiker, njursjuka och överviktiga också för att nämna några.

Jag läste på väldigt mycket förra gången jag försökte bli gravid och läser trovärdiga medicinska rapporter.
    Du får gärna ge mig källor på detta påstående så läser jag mer än gärna. Men jag tror inte på att skrämma upp folk.

Jag gav som sagt bara min erfarenhet och det jag har hört från det tiotal läkare jag har talat med.
  • slemtorsk i din bralla

Saxat från "Vi föräldrars" frågesida där en gynekolog svarar på frågan om konisering påverkar grav:

I enstaka fall när man har gjort en mycket omfattande konisering kan det finnas en viss ökad risk för att föda för tidigt. Det är dock mycket enkelt att kontrollera livmodertappen. Kontakta din gynekolog så att man kan göra en kontrollundersökning.

Från Netdoktor

Fråga:

Jag undrar om det kan bli problem att bli gravid efter man har genomgått en konisering (det gjorde jag för 4 år sedan)?

Svar:

Det går inte att svara generellt på din fråga. Det beror helt och hållet på hur stor kon man skar bort, hur djupt man gick in i livmoder-halskanalen. Oftast skär man ut relativt små koner, som inte stör vare sig möjligheten att bli gravid eller möjligheten att behålla graviditeten fram till fullgången tid. För att få svar på din fråga bör du tala med den läkare som utförde operationen.

Vänlig hälsning
    Ingemar Joelsson
    professor

Publicerad: 2009-01-27

Saxat från en sida från Skrift utgiven av Cancerfonden med text av Gun Leander Faktagranskad av gynekolog Björn Strander

Det är viktigt att du kommer på de kontrollbesök som du blir kallad till efter behandlingen. Möjligheten att bli gravid påverkas inte av behandling, men framför allt större koniseringar kan ge en något ökad risk för att föda för tidigt. Koniseringar görs därför bara av förändringar som har stor risk att utvecklas till cancer.
  • fettofjant

jag koniserades runt v10 (dom ville göra det innan v12 annars hade dom fått vänta till nån månad efter förlossningen) dom mätte tappen på RUL - allt såg bra ut. dom sa åt mej att ringa in om det var nånting jag undrade över. nu är jag i vecka 36 och har inte haft några extrakoller eller nått sånt alls...

• FiusDius

Frågade min barnmorska om risken efter konisering. Hon svarade att efter hennes 35 år på förlossningen hade hon varit med om en kvinna som inte öppnade sig alls under förlossningen, trots fulla värkar. Trodde det kunde bero på sammanväxt/ärrbildning på tappen. Dock EN person på 35 års erfarenhet.

Svar på tråden Koniserad och gravid!! Hur göra nu??