• Mitt Älskade Barn

Ni som tar hål i örat på era SMÅbarn - Hur tänker ni??

På min sons dagis har en liten flicka hål i öronen. Hon är högst 2,5 år. För mig är det obegripligt hur man som förälder kan tillåta sig vara så egoistisk och fåfäng. Vad i hela friden ska en sånt litet barn ha hål i örat för?

Ni som tagit hål i öronen på era barn behöver inte bli tokiga nu - Jag bara undrar liksom hur ni tänker?

• Svar på tråden Ni som tar hål i örat på era SMÅbarn - Hur tänker ni??
  • MrsD
    Mariohn skrev 2011-04-21 15:02:19 följande:
    Så det är ok att göra vad man vill mot ett spädbarn eftersom de ändå inte minns? Friskt.
    Nej det ar inte ok att gora vad man vill mot ett spadbarn, absolut inte...vem har sagt det? Nu pratar vi om att ta hal i oronen.

Jag bryr mig inte om folk tar hal pa deras barns oron eller inte...det ar upp till var och en...finns varre saker att bekymra sig over.
  • MrsD
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-04-21 15:05:34 följande:
    Men kattmat är inte ok o ge dom! Det är bara ok o sticka hål i dom o sätta i bling. För då blir dom ju söööta Hjärta
    Guuuud vad du ar rolig!
  • Mariohn
    MrsD skrev 2011-04-21 15:07:55 följande:
    Nej det ar inte ok att gora vad man vill mot ett spadbarn, absolut inte...vem har sagt det? Nu pratar vi om att ta hal i oronen.

Jag bryr mig inte om folk tar hal pa deras barns oron eller inte...det ar upp till var och en...finns varre saker att bekymra sig over.
    Köra vassa föremål genom ett barns kroppsdelar ja. Som potentiellt kan orsaka infektion. Och sedan sätta dit små örhängen som potentiellt kan rivas av och hamna i munnen. Det finns en anledning till att läkare starkt motsätter sig att man piercar småbarn. Och det finns en anledning till att kontaktade politiker svarar att anledningen till att det inte finns en direkt och specifik lag mot just att pierca småbarn är att det redan är förbjudet med barnmisshandel. Man trodde att folk skulle begripa att "sticka hål genom barns kroppsdelar" gick in där. Det står inte heller i lagen att man inte får "köra upp en kvast i arslet på sitt spädbarn"...Folk begriper ändå vad som är att begå ett övergrepp. Utom när det kommer till just detta och det är en lag på väg. Eftersom dumma människor behöver det svart på vitt. 
  • ComicBookGuy
    MrsD skrev 2011-04-21 15:07:55 följande:

Så man har som förälder full rätt att bestämma att barnet ska få utstå smärta för att föräldern vill att barnet ska bli "fint"?
    MrsD skrev 2011-04-21 15:09:20 följande:
    Guuuud vad du ar rolig!
    Ja. Jag vet. Var det nått mer du ville?
  • MrsD
    Mariohn skrev 2011-04-21 15:11:42 följande:
    Köra vassa föremål genom ett barns kroppsdelar ja. Som potentiellt kan orsaka infektion. Och sedan sätta dit små örhängen som potentiellt kan rivas av och hamna i munnen. Det finns en anledning till att läkare starkt motsätter sig att man piercar småbarn. Och det finns en anledning till att kontaktade politiker svarar att anledningen till att det inte finns en direkt och specifik lag mot just att pierca småbarn är att det redan är förbjudet med barnmisshandel. Man trodde att folk skulle begripa att "sticka hål genom barns kroppsdelar" gick in där. Det står inte heller i lagen att man inte får "köra upp en kvast i arslet på sitt spädbarn"...Folk begriper ändå vad som är att begå ett övergrepp. Utom när det kommer till just detta och det är en lag på väg. Eftersom dumma människor behöver det svart på vitt. 
     Det ar ingen aktuell fraga for mig...har inga dottrar och ville bara beratta att jag fick hal i oronen som barn och att jag ar glad for det.
  • brünnhilde
    MrsD skrev 2011-04-21 14:58:48 följande:
    Men Herregud! Jamnfor du att ta hal pa sitt barns oron med att mata dem med kattmat?
    Mariohn skrev 2011-04-21 11:12:32 följande:
    JAvisst. Sålänge individer inte kan säga emot får man köra vassa föremål genom deras kroppar bäst fan man vill. Tatuera dem också. 
    Jag ar glad att jag fick hal i oronen da jag val fick dem...jag vill ha hal i oronen men jag hade inte vagat gora det nu nar jag ar vuxen. Jag har verkligen inget minne av det nu...
    Tatuera? det ar val inte sa vanligt att man gor pa barn? ;)
    Jag tycker nog att det är värre att göra hål i sina barn faktiskt.
  • hervor

En kompis till mig har ett ärr på ena örsnibben efter att ett av hennes örhängen fastnade i spjälsängen när hon var bebis... Hon var ca 1 år när hennes föräldrar tog hål i öronen på henne. Och ja, de kommer från ett annat land.

Småtjejer är kanske en sak, men jag tycker att det ser osmakligt ut när SMÅBARN har örhängen. De har knappast valt det själva, liksom. Jag vet att det är vanligt i många andra länder, men i Sverige ser det WT ut med örhängen på bebisar. Jag kan inte hjälpa det, men jag undrar vad som är "fel" på föräldrarna. Varför man väljer att göra det så tidigt. OK ett barn som är stort nog att börja tjata om det (typ en 5-åring) men jag tycker att det också är för tidigt egentligen. Själv fick jag inte ta hål i öronen förrän jag var 12 (efter mycket tjat)

Hur kan man ens tänka på att pierca sina barn, innan de är stora nog att välja själva??? 

• hervor
    brünnhilde skrev 2011-04-21 16:08:48 följande:
    Jag tycker nog att det är värre att göra hål i sina barn faktiskt.
    Jag håller med. Jag fattar inte hur man kan tycka att det är värre att mata barnen med kattmat, än att sticka hål i deras öron. Kattmat är MAT. Inget jag skulle ge mitt barn i första hand, men hellre det än att låta barnet svälta t ex.

Möjligen är det jämförbart med att mata sitt barn med bajs...

Men detta visar väl bara hur normaliserat "små gulliga örhängen på bebisar" är i vissa kretsar. Och varför det behövs en tydligare lag. Har hört att åldergränsen ska bli 7 år? Stämmer det? 
  • hervor

Min kompis t ex, har inga men av det som hände henne, förutom ett litet ärr, men det visar ju ändå hur OLÄMPLIGT och ONÖDIGT det är med örhängen på smånbarn.

Fattar man inte det, ska man kanske inte ha barn? 

• Familjen Valjus
    Ja. Jag vet. Var det nått mer du ville?
    Hahah Vissa här inne är ju helfestliga
    "vem fan behöver tv!!!! "
  • sigfrej

det är för hemskt. mina moral skulle inte tillåta att skada någon som inte kan bestämma själv. Det är inte okej, jag blir jätteförbannad. vad ska det vara bra för att ha örhängen vid bebisålder? för att kunna se om det är en tjej eller? det värsta argumentet är ju att barnet glömmer att det gjort ont sen när det växer upp, men jag har glömt det och jag tog hål i öronen när jag var 14. med det argumentet skulle man ju kunna pierca tungan och tatuera barnet med det samma, så slipper den gå igenom det sen, för barnet vill ju säkert pierca tungan och ha en tatuering.

Svar på tråden Ni som tar hål i örat på era SMÅbarn - Hur tänker ni??