Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?
Hörde några mammor prata om att de gått ur kyrkan, men i nästa andetag pratade de om att de tycker kyrkans öppna förskola är så bra och att de gått där en massa under föräldraledigheten. (Finns ingen kommunal öppen förskola i vårt område).
Det tycker jag är fel! Vi som är medlemmar i kyrkan betalar ju kyrkoskatt. Dessa pengar används bland annat till verksamhet som Öppen förskola. Att först gå ur kyrkan och sedan utnyttja kyrkans aktiviteter, det tycker jag är att snylta på andras pengar. Dessutom tycker jag det är hyckleri: om man nu inte vill ha nåt med kyrkan att göra ska man väl inte utnyttja deras öppna förskola.
Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 22:36
Får förtydliga mig lite. Självklart ska öppna förskolan vara öppen för alla och alla ska känna sig välkomna.
Men kyrkans verksamhet kostar pengar. Om ingen betalar kyrkoavgift blir det heller ingen verksamhet. Vill man att vi ska ha en kyrka som är öppen för alla (för uppenbarligen har kyrkan verksamheter som är uppskattade) och om man vill bevara våra vackra kyrkor ska man kanske tänka en gång till innan man går ur. Man behöver faktiskt inte vara troende för att vara med i kyrkan.