• enbär

Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?

Hörde några mammor prata om att de gått ur kyrkan, men i nästa andetag pratade de om att de tycker kyrkans öppna förskola är så bra och att de gått där en massa under föräldraledigheten. (Finns ingen kommunal öppen förskola i vårt område).

Det tycker jag är fel! Vi som är medlemmar i kyrkan betalar ju kyrkoskatt. Dessa pengar används bland annat till verksamhet som Öppen förskola. Att först gå ur kyrkan och sedan utnyttja kyrkans aktiviteter, det tycker jag är att snylta på andras pengar. Dessutom tycker jag det är hyckleri: om man nu inte vill ha nåt med kyrkan att göra ska man väl inte utnyttja deras öppna förskola.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 22:36
    Får förtydliga mig lite. Självklart ska öppna förskolan vara öppen för alla och alla ska känna sig välkomna.

Men kyrkans verksamhet kostar pengar. Om ingen betalar kyrkoavgift blir det heller ingen verksamhet. Vill man att vi ska ha en kyrka som är öppen för alla (för uppenbarligen har kyrkan verksamheter som är uppskattade) och om man vill bevara våra vackra kyrkor ska man kanske tänka en gång till innan man går ur. Man behöver faktiskt inte vara troende för att vara med i kyrkan.

• Svar på tråden Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?
  • Sara377
    Verum skrev 2011-01-06 15:39:49 följande:
    Sällan har väl "kasta inte sten i glashus" passat bättre än nu.
    Nä, nu får du nog förklara dig vad du menar, om det var till mig alltså!?
  • wiicky
    Sara377 skrev 2011-01-06 15:39:53 följande:
    Nej, inte direkt men indirekt. Barnen matas med lite Gud-propaganda och så sjunger man massa fina sånger. Får klistra ihop vykort med fina små bibliska budskap m.m.... 
    Men det är ju ett val man gör om man går dit. Om jag inte vill ha reklam i brevlådan sätter jag upp en lapp om det, om jag inte vill att mina barn ska få kristendomsreklam går jag inte till kyrkan med dem.
  • Mamma till viljestark dotter

Min dotter går på kyrkans barnverksamhet en gång per vecka och har gått på ett kristet dagis. Vi är på kyrkans babysång med de mindre barnen och alla barn är döpta. De gånger de har familjegudstjänst går vi också till kyrkan! Och självklart betalar jag då kyrkoskatten! Med glädje Irriterar mig på de som kanske går i kyrkan 2 ggr/år när det är familjegudstjänst med efterföljande fika för hela familjen, och de lägger hela 20 KR i kollekten! Generöst... Men många lägger bara några mynt...

• Sara377
    wiicky skrev 2011-01-06 15:42:36 följande:
    Men det är ju ett val man gör om man går dit. Om jag inte vill ha reklam i brevlådan sätter jag upp en lapp om det, om jag inte vill att mina barn ska få kristendomsreklam går jag inte till kyrkan med dem.
    Nej mycket riktigt. Och jag tycker det är helt okej att mina barn får lite kristendoms-reklam. Annars skulle de nog få en mycket enkelsidig bild av vad det innebär från oss här hemma. 
  • Sara377
    Verum skrev 2011-01-06 15:44:23 följande:
    Sara377- Ja, det var dig jag syftade på. Det handlade om den "jävla dubbelmoralen", om det inte redan var uppenbart.
    Jasså, du menar den. Men giftermål handlar om mig själv. Kyrkis om mina barn, där har du skillnaden mellan mig och dubbelmoral-människorna i denna fråga. 
  • wiicky
    7 små apor skrev 2011-01-06 15:39:55 följande:
    Kyrkan är fortfarande rätt samvetslös så varför ska människor inte kunna göra samma lika tillbaka? En självklarhet anser jag...
    På vilket sätt är de samvetslösa?
  • Sixxty
    wiicky skrev 2011-01-06 15:31:12 följande:
    Förlåt, jag blandade ihop dig med en som sa att hon och hennes sambo inte var medlemmar.  :) Nej, jag vet att det inte behöver vara i kyrkan (är gift med en präst), men jag ville problematisera lite. 
    Ah, då är jag med.
  • MadHatter

I den kommunen som Ts  beskriver finns det ju inget alternativ till öppen förskola.

Och då kan man fundera:

Är kommunen med och finansierar förskolan på något sätt, genom specifikt bidrag eller att det tex är Sensus studieförbund som driver verksamheten?

Om kommunen inte är med och finansierar - Har inte kommunen då tagit hänsyn till att kyrkan anordnar öppen förskola när de beslutat att inte driva en egen. Dvs om kyrkan la ned sin öppna förskola - skulle kommunen driva en i stället då?

Dvs, att kyrkan driver öppen förskola kan leda till att kommunen inte tycker att de behöver driva någon eller ge bidrag till en ickereligiös förening att driva öppen förskola.

Är det i så fall etiskt korrekt att mena att de som inte erkänner sig till den kristna tron inte ska ha rätt att gå på "öppen förskola" ?

• 7 små apor
    wiicky skrev 2011-01-06 15:48:41 följande:
    På vilket sätt är de samvetslösa?
    Kyrkan sysslar inte med välgörenhet utan baktankar precis. De har de aldrig gjort, gör det inte idag och kommer heller aldrig att göra.

Tänker tex på små saker som välgörenhet bland hemlösa men de ska minsann bli lästa över och accepterar de inte det får de vara utan.  Gäller även missionerandet i utvecklingsländer men då har det en betydligt allvarligare innebörd.
  • solstugan
    Mamma till viljestark dotter skrev 2011-01-06 15:43:50 följande:
    Min dotter går på kyrkans barnverksamhet en gång per vecka och har gått på ett kristet dagis. Vi är på kyrkans babysång med de mindre barnen och alla barn är döpta. De gånger de har familjegudstjänst går vi också till kyrkan! Och självklart betalar jag då kyrkoskatten! Med glädje Irriterar mig på de som kanske går i kyrkan 2 ggr/år när det är familjegudstjänst med efterföljande fika för hela familjen, och de lägger hela 20 KR i kollekten! Generöst... Men många lägger bara några mynt...
    men kollekten är väl ändå inget tvång?och det spelar väl ingen roll hur ofta man går i kyrkan? jag går inte på gudstjänster. jag går på dop, bröllop och begravning och om det är något som har med barnen att göra. jag betalar oxå kyrkoskatten och har inga planer på att gå ur kyrkan. jag har aldrig någonsin kollat efter vad någon annan lagt i kollekten men jag har heller inte lagt så mycket själv. av den enkla anledningen att jag inte har haft råd. och eftersom jag betalar kyrkoskatten har jag väl rätt att gå till kyrkan NÄR jag vill och även låta bli att lägga kollekt om jag inte har råd, utan att NÅGON ska bli irriterad på mej? och för den delen så går jag inte till samma kyrka varje gång. det kanske inte de du är så irriterad på heller gör?
  • Mamma till viljestark dotter

Solstugan - visst har du rätt i att det inte är nåt tvång. Men oftast brukar kollekten gå till barnverksamheten de ggr det är familjegudstjänst. Och om man då har en eller ett par barn i barnverksamheten en gång per vecka och dessutom får fika efter gudstjänsten, så tycker jag man kan lägga en slant faktiskt! Och här i vår kommun finns det EN huvudkyrka, så de flesta går till den.

• Joual
    7 små apor skrev 2011-01-06 16:42:15 följande:
    Kyrkan sysslar inte med välgörenhet utan baktankar precis. De har de aldrig gjort, gör det inte idag och kommer heller aldrig att göra.

Tänker tex på små saker som välgörenhet bland hemlösa men de ska minsann bli lästa över och accepterar de inte det får de vara utan.  Gäller även missionerandet i utvecklingsländer men då har det en betydligt allvarligare innebörd.
    Vad menar du med att hemlösa ska bli "lästa över"? Jag har själv jobba i kyrkan och känner många diakoner. Det finns inga villkor för kyrkans hjälp. På allvar. 
  • wiicky

7 små apor skrev 2011-01-06 16:42:15 följande:

Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men det är i alla fall inte Svenska kyrkans verklighet. Svenska kyrkan har tex. ett stort internationellt arbete och det är ingen missionering, utan hjälp till personer som behöver det.  Det gäller även personer i Sverige och det är många som vänder sig till kyrkan för att få prata, kanske ekonomisk hjälp i jobbiga situationer. Det finns inga baktankar med det och alla är välkomna. 
  • 7 små apor
    Joual skrev 2011-01-06 20:10:53 följande:
    Vad menar du med att hemlösa ska bli "lästa över"? Jag har själv jobba i kyrkan och känner många diakoner. Det finns inga villkor för kyrkans hjälp. På allvar. 
    Det finns bra många fler som arbetar inom kyrkan, bla ett otal frivilligarbetare.
    Hur många hemlösa har du pratat med om hur de upplever det? Jag har gjort det en del då jag stötte på dem via mitt förra jobb. En del vägrade pga villkoren, många kände sig förödmjukade men tog emot hjälpen ändå.
Svar på tråden Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?