• flingansnö

Ditt barn ritar på väggen vad gör du?!

Ditt barn har ritat en regnbåge på väggen, med vattenlöslig färg. Barnet är mellan 3 och 6 år gammalt. Vad gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn ritar på väggen vad gör du?!
  • Mamma till 7

Min fyraåring ritar på ALLT - och jag väljer att skälla. Det fungerar bra, men jag tror att ska man skälla måste man också veta att barnet verkligen förstår att det gör fel.

Min fyraåring VET att man inte får rita på väggen, men hon gör det ändå.

• Boel1

Försöker gömma undan kritor och tuschpennor, talar om att det är fel men ger inte så mycket uppmärksamhet av något slag när det händer. Det är just nu min tvååring som är hopplös på att rita på väggarna och han tycker bara att det är mer intressant och roligt att göra det om jag skäller, så jag tar bara ifrån honom pennan och suckar över att jag glömt en penna framme.  Ger honom papper istället och talar om att man ska rita där.

• RosaNapp

Röstade fel, kryssade i första,men borde valt Annat.

Dvs jag säger något om regnbågen, talar om att det får ritas på papper OCH barnet får hjälpa till att städa undan.
    Sen ser jag till att inte lämna barnet med pennor, färger och liknande utan uppsikt under ett tag ifall det skulle bli frestat att rita på väggen igen.

Ser ingen mening med att skälla då det fortfarande är impulsstyrt i 3-årsåldern (men har 6-åringen lärt sig att det inte är ok,men gör det kan jag säga till lite skarpare).

• Tant Green

Jag hade blivit tvärilsken om min 5,5 åring gjort det. Det var skillnad när hon var 2-3 år och ritade på väggen, då var det första (och lyckligtvis enda) gången, så då får man ju börja med att förklara varför det är fel.

• Mamma till 7
    Machapuchare skrev 2011-01-08 13:13:40 följande:
    Mamma till 7: fungerar det bra om barnet fortsätter?
    tja, numera ritar hon bara på ställen där hon får rita
  • redneck girl

är de en större som skulle göra det säg en 5 åring hade jag blitt arg .skillnad om det var en 2 åring. hur som helst hade vi tvättat bort det och pratat om det . gjort är ju hur som helst gjort redan .

• Bettiz

Skulle ha kört en kombination. Först skällt och då sagt "du har papper, använd dem" och sen bett barnet tvätta bort det. Och då hade jag antagligen sett att barnet inte får bort hela själv varför jag hjälper henne/honom.

Jag upptäckte häromdagen att dottern, som fyller sex år i mars, hade ritat på väggen under sängen. När jag blev irriterad och sa till henne svarade hon "men det där gjorde jag när jag var fyra år, jag visste ju inte bättre då".

• Dieselmom

Barn på 3+ bör ha lärt sig att man INTE ritar på väggen (så länge sådana regler gäller i den familjen i dess hem). För risk att bli påhoppad, avser detta barn utan ngt handikapp etc. Däremot är även barn människor som gör misstag Flört

• cotton

Berömmer den vackra regnbågen, säger att det dock inte är okej att rita på väggen och sedan hjälps vi åt att tvätta bort det. Slutligen får barnet ett papper att rita på och så visar jag tydligt var det finns papper så att han eller hon kan hämta nästa gång hon eller han vill rita en fin teckning.

Kombination av 1, 2 och 3.

• 3tjejer

Jag hade blivit arg och skällt om min snart 5 åring eller 7åringen gjort det. De vet absolut att man inte får göra så. Hade det varit två åringen så hade jag mest blivit arg på mig själv (eller de andra barnen som lämnar pennor framme). Som tur är är det synnerligen hypotetiskt. Jag kan inte tänka mig mina barn göra så (i den åldern). De är jättebra på att plocka fram vaxduk, papper och pennor. Målarfärg får de inte plocka fram själva än utan då är jag med (dels för att de ändå inte kan öppna burkarna och dels pga 2-åringen).
    När mellanbarnet var nästan två ritade hon med bläckpenna på mormor och morfars designfåtölj, soffbord och soffa. Då blev jag mest trött och orolig för att det inte skulle gå bort men det var ju helt klart mitt fel som satt igång med maten utan att "barnsäkra" först. Kände dessutom på mig att det var lite väl tyst så jag borde ju ha kollat.

• Aros

Talar om att det är fel och låter sen barnet hjälpa till att torka bort färgen. Skälla kan jag inte göra då det är mitt fel om han har kommit åt färgen.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • bellaaan

Tycker inte svarsalternativen var så bra..
    Skulle min dotter gjort så skulle jag säga till henne & förklarat varför hon inte får göra så sedan säga gör du så igen så får du sätta dig på pallen. Om hon sedan gör så igen så får hon sitta där tills hon bett om ursäkt & tvättat bort det!
    Det funkar jätte bra.
    Barn behöver ta ansvar för va dem gör det är min åsikt!
    Min dotter är 2år.

• litesollitemoln

Jag ritade på väggen då jag var ca 5 år och kommer ihåg det väl. Jag hade en hemsamarit en kille som jag blev irretarad på. han lurade mig attgå till en däckaffär med mutan att det finns ormar att se i affären, vilket inte fanns. Så jag sa att vi skulle tapetsera om och att det var ok att rita på väggen i köket.

Förväntade mig en stor utskällning då mamma och pappa skulle komma hem. Men det var den stackars killen som fick det mesta. Minnet är inte helt klart ifall jag i frustration ret på väggen eller om jag ville hämnas. tydligen hade jag ritat ned hela barnstolen med, vilket jag inte minns,

En rejäl tillsägning borde vara på sin plats, det fick jag nog eftersom jag aldrig gjorde om det. Mina stackars fattiga föräldrar. Och blir lite rädd för hur grymma barn kan va (jag kan va).

ha en bra dag fram för konsten!

Svar på tråden Ditt barn ritar på väggen vad gör du?!