• Anonym (jämför)

Någon annan som jämför sin partner med ett ex?

Jag jämför ständigt min man med mitt ex. Mitt ex "vinner "oftast och det gör mig ledsen och lite deppig.
    Jämför vem som är/var snällast,lyhördast,mest romantisk,roligast osv.
    Fler som håller på så här? Vad gör man åt det?!

• Svar på tråden Någon annan som jämför sin partner med ett ex?
  • Anonym (P)
    Anonym (jämför) skrev 2011-01-04 21:35:57 följande:

Jag jämför ständigt min man med mitt ex. Mitt ex "vinner "oftast och det gör mig ledsen och lite deppig.

Att det tog slut med exet hade väl en anledning, så den killen är faktiskt inte ett möjligt val.

Mrn ta ändå dina tankar på allvar. Du kanske vantrivs i ditt nuvarande förhållande?
  • Anonym (P)
    Anonym (Anonym RS) skrev 2026-01-05 01:35:18 följande:
    Har faktiskt övervägt det... att lämna henne för många säger och tycker likadant som er och mina allra närmaste. Min tjejkompis har sagt till mig att hon gillar inte min partner pga hon litar inte på min partner. Jag Får bara kritik, säger inget vad man är bra på den intima delen, har sagt åt henne, visa lite och lär mig lite hur och vad du gillar, enda hon säger till mig: " gör något som kommer ur från dig själv". Men istället trycker ner min självkänsla där. Noll respekt för mig. Jämför mig för ofta med andra killar hur " fantastiska dom har varit i sängen". Och det hjälper mig inte ett dugg. Att jämföra mig med pappan till deras gemensamma ungar tog jag väldigt personligt, känsligt och hårt. Jag har aldrig och konstigt nog aldrig varit den personen som ligger runt. Vet inte varför. Inte min grej. I min värld jag måste ha känslor inblandat. Fått även höra lite smått rykten idag på min arbetsplats att... min kollega han var tillsammans med min partners syster och fick veta att min partner varit otrogen. Mot sin ex man. Pappan var o jobbade ute i havs och min partner tog hand om alla hans utgiter, hus, bil, you name it! Även till deras gemensamma barn. Och när pappan till deras gemensamma unge var bortrest hon vänstrade. Lite obehagligt. Och oroväckande från min del att få höra det. Har ett litet dilemma på varför jag inte kan göra slut. Ännu. Har nyligen startat ett litet enskild firma ( hälsokostbutik) med min produkt med henne och tillsammans med henne, hjälp hennes yrke & titel ( livsmedelskemist) hjälper mig med kalkyler, allt som har med admisration och siffror. Att göra,  När jag har allt lite mer stabilt... jag måste verkligen göra som du säger. Prioritera mig själv så jag mår bra. Med hälsa. ( mentalt ). Kan eventuellt hända att hon " tröttnar trycker ner min självkänsla att säga hur dålig man är och säger att jag inte har ändrat så mycket alltid det samma och tröttnar. och vänstrar mot mig. Tror knappast att jag kommer ge mig in på en ny relation när man får höra att man är så pass värdelös i sängen och inte visar, lär mig något. Tror att hon måste ha någon form av diagnos som Borderline... kan tillägga att jag själv har en diagnos som heter EIPS liknande som borderline men jag spårar inte ur på samma sätt med att säga verbala och respektlösa ord till en partner. För mig det är suntförnuft. Oehört tacksam för eran feedback!
    Det klart att du förtjänar någon som behandlar dig bättre! Vi är många som inte har haft så många sexualpartners, för att vi vill att känslor ska vara involverade. Normalt utvecklas man tillsamnans i sin sexuella relation. Hon verkar vilja trycka ner dig, få ett övertag.

Nej utifrån det du har skrivit så skulle jag inte lita på henne. 
  • Anonym (Ps)
    Anonym (jämför) skrev 2011-01-04 21:35:57 följande:

Det är väl mest ett problem för din man. Dina känslor för honom kan väl knappast vara särskilt starka eller positiva om du använder bilden av en idealiserad historisk relation för att döma honom.

Man ska inte rota i sin partners historia sägs det men samtidigt är det viktigt att göra en grundlig utvärdering innan man öppnar grinden för en överlåten relation. Finns det någon romantisk partner i den andres förflutna som kom undan billigare än vad du gör? I så fall ska du vara försiktig eftersom det tyder på att du inte får samma förmånliga villkor som detta ex eftersom känslorna för dig är svalare och därför måste leverera mer.
  • Anonym (Anonym RS)
    Anonym (P) skrev 2026-01-05 08:05:46 följande:
    Att det tog slut med exet hade väl en anledning, så den killen är faktiskt inte ett möjligt val.

Mrn ta ändå dina tankar på allvar. Du kanske vantrivs i ditt nuvarande förhållande?
    Nä pappan till deras ungar är inget möjligt val som hon har sagt att dom är bättre som vänner än tillsammans och hon vill inte komma tillbaka till han heller. Ja anledningen var att min partner var otrogen pga ja... han jobbade mycket och mycket ute i havs, såg sin familj väldigt lite, och som kvinna... vi alla vet att man behöver en närvarande far för sina ungar. dock lite konstigt och lite respektlöst kan man tycka att hon sa rakt i mitt ansikte att hon drömde tillsammans med sin exman, lite som att säga: vrida o vända på samma fråga, hade jag och eventuellt du/ni haft en ny partner och har barn och säger samma sak rakt i ditt ansikte skulle det inte kännas lite konstigt? Obekvämt? Och respektlöst? En psykologi fråga där. Vrida o vända va lite mer empatisk och emotinell intelligent där mot sin nya och nuvarande partner.

Absolut tar mina tankar på allvar ja, självklart. Följer mina instinkter ja. Jag trivs bra m min partner när hon sköter sig bra ( normalt) när hon blir onormal respektlös man blir ängslig, ångest tankar på varför hon är så pass respektlös, en normal kvinna som har något känslor... beter sig inte på det sättet hon gör. Eller? Ser framemot denna affärside, projekt med henne göra den stor och om folket här säger likadant som mina närmaste att hon inte kommer ändra sig när min affärs ide är klar måste prioritera mitt välmående o lämna. Undrar verkligen om man verkligen har något känslor varför man gör detta mot sin nuvarande partner. 

Mvh 
  • KimLinnefeldt

Jag jämför. Mitt ex var mer initiativrik och spännande, men otrogen. Min nya lugnare, tryggare, lojal, sexigare. Hon vinner med 10-4.

• Anonym (E-kupa)

Jämför, nja. Men saknar mitt ex stora och fylliga bröst. 

• Svek
    Anonym (Anonym RS) skrev 2026-01-05 13:45:00 följande:
    Nä pappan till deras ungar är inget möjligt val som hon har sagt att dom är bättre som vänner än tillsammans och hon vill inte komma tillbaka till han heller. Ja anledningen var att min partner var otrogen pga ja... han jobbade mycket och mycket ute i havs, såg sin familj väldigt lite, och som kvinna... vi alla vet att man behöver en närvarande far för sina ungar. dock lite konstigt och lite respektlöst kan man tycka att hon sa rakt i mitt ansikte att hon drömde tillsammans med sin exman, lite som att säga: vrida o vända på samma fråga, hade jag och eventuellt du/ni haft en ny partner och har barn och säger samma sak rakt i ditt ansikte skulle det inte kännas lite konstigt? Obekvämt? Och respektlöst? En psykologi fråga där. Vrida o vända va lite mer empatisk och emotinell intelligent där mot sin nya och nuvarande partner.

Absolut tar mina tankar på allvar ja, självklart. Följer mina instinkter ja. Jag trivs bra m min partner när hon sköter sig bra ( normalt) när hon blir onormal respektlös man blir ängslig, ångest tankar på varför hon är så pass respektlös, en normal kvinna som har något känslor... beter sig inte på det sättet hon gör. Eller? Ser framemot denna affärside, projekt med henne göra den stor och om folket här säger likadant som mina närmaste att hon inte kommer ändra sig när min affärs ide är klar måste prioritera mitt välmående o lämna. Undrar verkligen om man verkligen har något känslor varför man gör detta mot sin nuvarande partner. 

Mvh 
    Såg just att du skrev ett tillägg gällande samtalet mellan din partner och hennes ex & pappan till barn, som sedan gått vidare in i denna kommentar (citerad ovan).

Gällande samtalet och "drömt tillsammans" förstår jag inte riktigt, har de drömt om varandra eller drömt om samma sak? Beroende på hur de avslutade samtalet (dvs som en "kul diskussion mellan gamla vänner" men som inte betyder något romantiskt, eller som "intressant ämne för att återuppta kontakt och intresse för varandra" där en nytändning kan anas)? Hur kände du när du överhörde och pratade efter samtalet?

Men det verkar ju som att din partner är högst oberäknelig och opålitlig, tyvärr. Jag skulle själv aldrig lita på någon som varit otrogen tidigare, i synnerhet om personen inte självmant tagit upp det för att "vara öppen om tidigare misstag som man ALDRIG vill göra om" och inleda nya relationen med en clean-slate för att förbättra sig själv. Det finns ju en anledning till ordspråket "Once a cheater, always a cheater".

Jag förstår att det finns mycket bra för dig att hämta som del av starten av företaget. Frågan är om du verkligen vill starta och dela det här projektet med henne. Jag är inte så säker på att det kommer leda till något positivt, det är jobbigt nog att driva företag tillsammans men att dessutom göra det med någon som man inte litar på och dessutom mår dåligt av att vara nära (eller blir förolämpad av) så står allt på en väldigt väldigt skakig grund.

Slutligen så vill jag säga angående sexuella erfarenheter att du INTE ska lyssna på henne. En person som öppet jämför nuvarande partners performance i sängen kontra tidigare ex är en STOR RÖD FLAGGA. Jag skulle inte acceptera att någon pratade om sina ex och erfarenheter i deras sexuella liv, än mindre att bli jämförd med samma. Utan att veta mycket om dig alls så har jag svårt att tro att du är så "dålig" som hon vill få dig att tro. Kan hon dessutom inte svara på hur hon vill ha det, eller vad hon njuter av för att du ska kunna "bli bättre" i hennes ögon, då är det bara för att tortera dig.

Någon som vill ha en förbättring bör också ha förslag och tankar om HUR det skulle kunna bli bättre. En person som bara klagar på hur det är men inte kan säga vad som saknas eller hur det kan förbättras är bara där för att klaga, men inte för att de på allvar försöker förbättra något. Vissa klagar bara för att klaga, eller för att trycka ner någon annans mående till förmån för sitt egna.

För din egen skull bör du lämna skeppet så snart du bara kan, det är nog min analys av allt hittills och inget annat talar emot det av vad du skrivit/berättat om den här kvinnan.
  • Anonym (Anonym RS)
    Svek skrev 2026-01-05 15:15:33 följande:
    Såg just att du skrev ett tillägg gällande samtalet mellan din partner och hennes ex & pappan till barn, som sedan gått vidare in i denna kommentar (citerad ovan).

Gällande samtalet och "drömt tillsammans" förstår jag inte riktigt, har de drömt om varandra eller drömt om samma sak? Beroende på hur de avslutade samtalet (dvs som en "kul diskussion mellan gamla vänner" men som inte betyder något romantiskt, eller som "intressant ämne för att återuppta kontakt och intresse för varandra" där en nytändning kan anas)? Hur kände du när du överhörde och pratade efter samtalet?

Men det verkar ju som att din partner är högst oberäknelig och opålitlig, tyvärr. Jag skulle själv aldrig lita på någon som varit otrogen tidigare, i synnerhet om personen inte självmant tagit upp det för att "vara öppen om tidigare misstag som man ALDRIG vill göra om" och inleda nya relationen med en clean-slate för att förbättra sig själv. Det finns ju en anledning till ordspråket "Once a cheater, always a cheater".

Jag förstår att det finns mycket bra för dig att hämta som del av starten av företaget. Frågan är om du verkligen vill starta och dela det här projektet med henne. Jag är inte så säker på att det kommer leda till något positivt, det är jobbigt nog att driva företag tillsammans men att dessutom göra det med någon som man inte litar på och dessutom mår dåligt av att vara nära (eller blir förolämpad av) så står allt på en väldigt väldigt skakig grund.

Slutligen så vill jag säga angående sexuella erfarenheter att du INTE ska lyssna på henne. En person som öppet jämför nuvarande partners performance i sängen kontra tidigare ex är en STOR RÖD FLAGGA. Jag skulle inte acceptera att någon pratade om sina ex och erfarenheter i deras sexuella liv, än mindre att bli jämförd med samma. Utan att veta mycket om dig alls så har jag svårt att tro att du är så "dålig" som hon vill få dig att tro. Kan hon dessutom inte svara på hur hon vill ha det, eller vad hon njuter av för att du ska kunna "bli bättre" i hennes ögon, då är det bara för att tortera dig.

Någon som vill ha en förbättring bör också ha förslag och tankar om HUR det skulle kunna bli bättre. En person som bara klagar på hur det är men inte kan säga vad som saknas eller hur det kan förbättras är bara där för att klaga, men inte för att de på allvar försöker förbättra något. Vissa klagar bara för att klaga, eller för att trycka ner någon annans mående till förmån för sitt egna.

För din egen skull bör du lämna skeppet så snart du bara kan, det är nog min analys av allt hittills och inget annat talar emot det av vad du skrivit/berättat om den här kvinnan.
    Nej, dom drömde inte inte om varandra. Jag tolkade det som att dom drömnde om " nästan samma sak". Att hon nämnde för mig att han drömmde om deras ungar. Och hon säger sen till mig att hon drömmde om han. Och lite som du säger där. Beroende på hur samtalet avslutades och så sa hon: som en kul diskussion. Som du själv sa. Som gamla goda vänner. Men fortfarande lite stelt, konstigt och obekvämt att få höra det rakt i mitt ansikte. Så känndes det. Kändes lite som att man... en vanlig och normal människa brukar väll tänka sånt för sig själv? Och övriga svar du har gett... stort tack!
  • Tryggen

Jag upplever exakt samma sak. Har varit tillsammans med min man i 13, snart 14 år och gifta i 6 snart 7 år. Med två fina barn, en pojke och en flicka. Vi köpte nyligen och flyttade till vårt drömhus. Vi har ett Väldigt bra liv tillsammans och vill absolut inte ha ett liv utan honom. Jag var störtkär i honom när vi började träffas och älskar honom fortfarande. MEN jag tänker fortfarande på mitt ex, min första kärlek när jag var 16/17 år. Det var något speciellt. Han är verkligen inte bättre än min man på något sätt. Men känslan med honom och hur det pirrade, hur jag blev helt tokig med honom, det sitter kvar. 

• Anonym (Mi)

Nja, min nuvarande vinner över alla jag varit med tidigare. Bara det är väl iof en jämförelse 😁 men behöver inte ens reflektera mer än så. Däremot kan jag någon enstaka gång bli nostalgisk över tiden med min första pojkvän. Men det var en tid i livet också. Vi hade kul, gjorde mycket roligt, levde bekymmerslöst. Kan också undra hur det skulle blivit om jag inte gjort slut. Men har det bra nu och min nuvarande är bäst.

Svar på tråden Någon annan som jämför sin partner med ett ex?