• Vavavavasaru

    Bakteriell vaginos

    Fy fan, men det jag misstänkt var sant, gick till fabbo doktorn idag och fick diagnosen BV...ruskigt!  Fick antibiotika utskriven, en kur på en vecka och man fick inte dricka alkohol ihop med den, för då skulle man visst bli apsjuk.

    Men, jag glömde fråga, kan man ha sex?  När?  Jag ska snart på en 3e dejt med en underbar kille jag nyss träffat och vill gärna få till det lite, kan man det under behandlingen?  Kondom ska på givetvis.

    Jag har även hört att det gärna kommer tillbaka snabbt efter avslutad behandling, varför? Vad gör man då, man kan ju inte äta antibiotika hela livet ut heller?  Jag blev även rekommenderad att behandla med repHresh gel inuti, jag tycker redan jag är så mycket bättre.

  • Svar på tråden Bakteriell vaginos
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-09 22:54:16 följande:
      Fick en väldigt mystisk doft/stank i underivet efter sex med min nuvarande man,  i början av vår relation alltså . Testade mig och det var Mycoplasma genitalium som försvann efter behandling men llite mysko doft fanns kvar, behandlades sedan för BV och blev helt bra.... Bara på STD/STI som man tar prover på mycoplasma genitalium tror jag...inget som andra tror är speciellt vanligt men det har visat sig att 3 av 10 st som kommer till STD för klamydiaprovtagning har Mycoplasma men inte klamydia.
    Intressant!
    Men trist att det inte verkar tas på lika stort allvar trots att så många ändå verkar ha problem med Mycoplasma och det är lika smittsamt som Klamydia.Vad hade du för symptom på Myco, om du minns?

    Jag var till läkaren idag med misstänkt BV (efter att ha "läst på lite" här och på Google). Berättade för honom om mina missfärgade och illaluktande flytningar (jag är verkligen inte kräsen för lukter men det här luktar fan lik ibland, hemskt!) och han sa att det med största sannolikhet var BV. Ingen gynundersökning behövdes sa han, men jag fick utskrivet Zidoval som jag ska hämta ut senare i em. 

    Efter att ha lusläst den här tråden blev jag lite förkrossad när jag insåg att det kan ha att göra med ens partner, att det kan bero på kombinationen av våra kroppsvätskor, om han sprutar i mig eller om jag bara helt enkelt inte "tål" honom. När jag tänker efter så dök problemet upp första gången efter att han sprutat i mig och är det det "enda" problemet så är det väl inte lika med världens undergång, men om jag inte tål HONOM?! Fan, då går jag under! :( Vi träffades för ett halvår sen och han är min stora kärlek, på riktigt, det har jag aldrig ens sagt om nån annan jag varit tillsammans med! Faaan! :(

    Jag är helt grön på det här området, jag har aldrig nånsin under mina 30 år haft ett enda problem med mitt underliv förrän nu. Då har jag ändå haft en del sexpartners (25 st, ca 20 oskyddade). 

    HOPPAS verkligen att detta bara beror på att vi varit lite slarviga med att hålla reda på fingrar och diverse andra organ när vi växlat mellan anal och muff.

    Blir jag inte bättre efter den här Zidoval-kuren skulle jag komma tillbaka för gynundersökning sa han och då tänker jag begära att få testas för Myco! Han nämnde inte ens det idag trots att vi pratade om könssjukdomar. Hänger inte med på förkortningarna, vad betyder STD/STI? 
  • Anonym

     


    Anonym skrev 2011-03-09 22:54:16 följande:
      Fick en väldigt mystisk doft/stank i underivet efter sex med min nuvarande man,  i början av vår relation alltså . Testade mig och det var Mycoplasma genitalium som försvann efter behandling men llite mysko doft fanns kvar, behandlades sedan för BV och blev helt bra.... Bara på STD/STI som man tar prover på mycoplasma genitalium tror jag...inget som andra tror är speciellt vanligt men det har visat sig att 3 av 10 st som kommer till STD för klamydiaprovtagning har Mycoplasma men inte klamydia.
    Just ja, jag glömde en fråga (jag som skrev inlägg #21)!

    Du skrev att du fick besvären i början av din och din mans relation och inte haft det sen dess? Hur länge sen är det ungefär? Tänkte att även om du hade Myco i grunden så verkar det som om du kanske hade en släng av BV också eftersom du körde en vecka mot det med och sen blev bra? Och eftersom du lever med samma man idag utan att ha fått tillbaka det tänkte jag att det kanske finns hopp även om man lever med samma man som kanske har "smittat" en.
  • Benzaiten

    Tips: låt killen spruta utanför istället för i dig, sperman har högt ph-värde o i muffen ska det vara lågt därför rubbas balansen lätt av sperman. Kommer han i dig försök trycka ut det när du går på toa o kissar efter sexet. Tvätta med tvättolja.

    Var ordentligt våt när ni har sex, bakterier trivs bra i småsprickor, skav o sår. Där får de bra fäste o växer- BV eller svamp kommer som ett brev på posten. Ta extra hjälp av glidmedel om du är för torr.

    Mensblod har oxå högt ph o man kan därför få obalans efter mensen. Ha alltid lactal hemma så att man kan ta en dos efter mensen som i förebyggande syfte eller för att stävja om det känns som att det är lukt o obalans på g.

    Lufta! Sov alltid utan trosor o försök hålla er till bomullstrosor dagtid. Vila med rakningen, håret skapar skyddande luftspalt, ta bara bikinilinjen o det värsta, lite hår är bra.

    P-piller o andra hormonbaserade preventivmedel kan som redan nämnts skapa problem.

    Tvätta inte med vanlig tvål och tvätta inte för ofta, då blir problemen värre. När det luktar är det lätt att tänka att man ska tvätta bort lukten men istället blir det en ond cirkel där problemen förvärras. Tvätta Max en gång om dagen med enbart vatten eller ACO tvättolja. Den kan varmt rekommenderas o är skön då det aldrig blir torrt. Den kan man även smörja på utan att skölja bort, så mild är den. Efter jag börjat använda den har alla mina underlivsproblem försvunnit. Aldrig mer torr- inga sprickor-ingen svamp eller obalans i bakteriefloran. För mig har den funkat kanon.

    Penicillin tar som sagt även bort de nyttiga bakterierna - man kan lätt få obalans o svampinfektion efter penicillinkurer mot vad det än är. Man måste ofta mata underlivet med mjölksyrebakterier för o försöka kompensera.

    Att sköta sin hälsa o välmående i det stora hela så att kroppen mår bra. Inte äta för mkt socker, motionera o vila ordentligt.

    Torka framifrån o bak när du går på toa så att inga bakterier bakifrån förs fram till slidan.

    Dessa saker är säkert självklarheter för många, men de tål alltid att nämnas i detta sammanhang tycker jag...

  • lillakaktus
    Banob skrev 2011-02-12 17:39:46 följande:
    Ville bara säga att jag nu ätit både Flagyl och Dalacin.
    Men penicillin är skit har jag insett. Det dödar ju även de goda bakterierna.
    Hittade en intressant e-bok på nätet på engelska som hette "3 days to permanent bacterial vaginosis relief".
    Och det står mycket mycket intressant där angående detta.
    Vad man ska göra och inte göra, vad man bör äta och inte äta, vilka kemiska ämnen som man absolut inte ska ha i tvålen när man duschar, villken effekt brist på vissa vitaminer har samt sömnen och stressens betydelse och en massa andra grejer som verkligen stämmer överens på mig. Boken hävdar att bl.a. att BV är ett tecken på att hela kroppen är i obalans precis som dålig andedräkt och en irritabel tarm. Själv trodde jag att jag hade fått BV av en speciell kille eller eftersom jag haft några olika sexpartners förra hösten (dock har jag haft flera sexpartners förut också, men aldrig drabbats). BV handlar sålunda inte enbart om det. Visst ökar risken om man har olika sexpartners, men när jag själv tänker efter så beror nog det mesta i huvudsak på att jag haft en rejäl obalans i min kropp. En ganska så stor omställning som började i höstas med oregelbundna mensblödningar, byte av p-piller, enorm inre stress med studier, flytt m.m., nedstämdhet då min sambo och jag separerade. Jag började dricka mycket mer alkohol, åt mycket skräpmat, införde en helt ohållbar sömn-rytm somnade 3-4 på natten och klev upp 8-9 på morgonen och massa andra saker. Därför är det inte alls konstigt att jag fått BV. Jag har ju "gjort" precis allt man inte ska göra/äta plus att jag haft några olika sexpartners.

    Så nu har jag inlett nya vanor för mat, sömn, stress, vitaminintag och en massa annat värt att läsa från boken.
    Jag har även nu levt i celibat i snart 3 månader. Jag har boken i PDF-format och funderar på att göra en förkortad svensk översättning också eftersom jag inte riktigt förstått allt och behöver slå upp en del ord. Någon som är intresserad? Hör av dig i så fall. Bara glad om jag kan hjälpa till på något sätt för att gå runt och äta penicillin är inte hållbart och det funkar ju inte så bra heller. BV kan brinna i helvetet!
    Banob! Du skrev det här för längesen, men om du ser detta så skulle jag vara extremt tacksam om du kunde skriva lite till mig från denna bok (via meddelanden här kanske så kan du få mig email?)! LIDER så av detta. Fy fan. Rynkar på näsan Tror många andra skulle uppskatta det också! 
  • Rädd tjej

    Hej! Jag blivit slickad av en kille.. Och misstänker nu att jag har fått BV... Mina flytningar är konstiga... Dom luktar så illa! Det kommer vita klumpar typ som keso... Och blir grön/gult :( är jätte rädd.. Vet nån vad det kan vara för fel på mig? Och kan jag blivit smittad av en kille? Har alltid haft riktigt bra hygien där nere sedan innan... Men nu är det riktigt äckligt och jag skäms :( snälla om ni vet nåt eller känner likadant skriv till mig på min mail.

  • problemzz

    Vill berätta lite hur jag haft det,

    alltid fått illaluktande flytningar efter mens, men har tagit en lactal efter mens så har det snabbt blivit bra igen. Men nu har jag nyligen satt in spiral (2 månader sedan), och det luktar hela tiden. Gick till min gyn för att kolla upp, men ingen BV men fortfarande en viss doft. Tydligen luktar BV på ett speciellt sätt och doften var inte densamma. Sa till min gyn att jag provat lactal, femiflor, ecovag, rsfl produkt och allt möjligt. Hon sa att det egentligen inte har någon effekt eller väldigt liten, istället rekommenderade hon vagi-c, som enligt henne "är vad läkare rekommenderar vid sånna problem och har en bevisad effekt till skillnad från andra mjölksyre bakterier produkter". Så nu har jag köpt hem och tänkte prova, någon annan som provat vagi-c? Jag återkommer om resultatet!


     

  • Anonym (M)
    Rädd tjej skrev 2014-02-20 22:44:48 följande:

    Hej! Jag blivit slickad av en kille.. Och misstänker nu att jag har fått BV... Mina flytningar är konstiga... Dom luktar så illa! Det kommer vita klumpar typ som keso... Och blir grön/gult :( är jätte rädd.. Vet nån vad det kan vara för fel på mig? Och kan jag blivit smittad av en kille? Har alltid haft riktigt bra hygien där nere sedan innan... Men nu är det riktigt äckligt och jag skäms :( snälla om ni vet nåt eller känner likadant skriv till mig på min mail.


    TRIKONOMAS!!!!
  • Tessa76yogista

    Hej,

    Måste bara svara på detta till alla er som har återkommande problem med BV och svamp.

    Efter flera år med problem med detta har jag äääääntligen fått bukt med problemen!! Jag är så lycklig att jag måste dela med mig till er!

    Svaga/känsliga slemhinnor + svamp efter medicin (antibiotika) mot BV + fel pH-värde = salva mot svamp = ännu sämre slemhinnor som blir känsliga mot infektioner = BV igen. Och så börjar det om i en ond cirkel. Vidrigt!

    Här kommer min gör-det-själv-lista. Gör allt på en gång som en intensivkur under några månader. För mig försvann alla symptom efter ca 4-5 dagar!

    1. Sluta genast med stringtrosor

    2. Använd enbart bomullstrosor (byt 2-3 gånger/dag om du har flytningar)

    3. Tvätta snippan och anus morgon och kväll med ekologisk(!) olivolja. Varva med Vitt Vaselin. Innan du duschar smörj in med olivolja (vattnet torkar ut annars).

    4. Badda snippan utvärtes efter tvätt med Aloe Vera juice (finns att köpa på hälsokost. En flaska räcker länge).

    5. Drick 30 ml Aloe Vera juice per dag (som en shot)

    6. VIKTIGT: Dra ner på allt socker och minska snabba kolhydrater (påverkar ph-värdet)

    7. Ta Membrasin 2-4/ggr dag (havtornsolja i kapslar som hjälper till att bygga upp slemhinnorna.

    8. Ta D-vitamin 1 ggr/dag.

    9. Byt ut Toapappret mot Edet Ultra Soft (rosa förpackning). I annat toapapper som är gjort på returpapper finns trycksvärta kvar som är vanligt att det irriterar om man är känslig.

    10. Om du är borta/på jobbet/skola osv: Ha med en förpackning av ICAs våtservetter med Aloe Vera och torka dig med det när du går på toaletten (extra viktigt vid mens)

    10. Var försiktig (undvik) analsex

    11. Vid sex, använd alltid olivolja (för att vara snäll mot slemhinnorna) och låt honom komma utanför (sperma påverkar pH-värdet)

    12. Använd menskopp (viktigt att descinficera genom kokning och steriliseringsmedel (samma som för nappflaskor)

    13. Vill du inte ha menskopp - använd Ellen tamponger med mjölksyrebakterier (OBS i rätt storlek beroende på mensmängd så den inte skaver och torkar ut slemhinnorna.)

    Den sista låter kanske lite läskig, men funkar!

    12.A Efter mensen är slut spruta upp väteperoxid i snippan (finns små medicinsprutor på Apoteket som man kan använda).

    12.B Vill du inte använda väteperoxid - köp en gel som heter Contragel grön och använd spruta för att föra in gelén i slidan efter mens.

    12 A och 12 B gör så pH-värdet hamnar i balans igen efter mens.

    Det var en lång lista. Jag vet. Jag är ingen läkare men jag vet att detta funkar för mig. Jag är mycket lugnare och gladare och sexlivet funkar igen. Är du lika desperat som jag var så råder jag dig att testa punkterna ovan som en kur. För min del blir det förhoppningsvis aldrig mer antibiotika mot BV och äckliga svamp och cortisonsalvor!!!

Svar på tråden Bakteriell vaginos