• snorkråka

Studenter! Hur försörjer ni er under sommaren?

Ja, som rubriken lyder. Studenter med studielån, hur gör ni under sommarlovet? Får man stämpla då? Eller är det bara att jobba som gäller?

• Svar på tråden Studenter! Hur försörjer ni er under sommaren?
  • idiblon yes

Sökt sommarkurser (på distans) tidigt som fan, vad som helst för att kunna få pengar från CSN. MEN även sökt och hoppats på jobb. Så att man är garderad.

Första sommaren fick jag dock söka försörjningsstöd (socialbidrag), men det har jag lyckats undvika sedan dess. (Studerat 5,5 år i sträck nu.)

Det är ett jädra gissel, absolut. Hade föredragit att inte ha sommarlov alls som student, utan lite mer flexibilitet men ändå studier över sommaren. Eller någon annan lösning. Att man fick ta lån ändå, om det behövdes, eller whatever.

FL är guld.
  • Zur Farbenlehre

Jag vet inte hur det blir när jag börjar studera, har bara innan studerat under en kortare tid så från och med nu blir man student i ett par år framåt (sammanhängande).

Målet är att man ska helst jobba för att det skulle löna sig mer men visst så kan jag absolut tänka mig sommarkurser (distans). Jag har fått information om man nu som
    student inte hittar ett sommarjobb så har man ändå i min kommun som en sista
    utväg rätt till försörjningsstöd.  Det ingår i mina planer att "extra jobba" under min studietid, bättre att vara förberedd under studietiden och innan sommaren.

• Red Velvet
    idiblon yes skrev 2011-01-06 23:28:43 följande:
    Sökt sommarkurser (på distans) tidigt som fan, vad som helst för att kunna få pengar från CSN. MEN även sökt och hoppats på jobb. Så att man är garderad.

Första sommaren fick jag dock söka försörjningsstöd (socialbidrag), men det har jag lyckats undvika sedan dess. (Studerat 5,5 år i sträck nu.)

Det är ett jädra gissel, absolut. Hade föredragit att inte ha sommarlov alls som student, utan lite mer flexibilitet men ändå studier över sommaren. Eller någon annan lösning. Att man fick ta lån ändå, om det behövdes, eller whatever.
    Eller att man skulle få stämpla över sommaren. Det tycker jag är sjukt att dom tagit bort.
    Vad pluggar du om man får vara nyfiken? (Tänkte när du läst så länge!)
  • idiblon yes
    Red Velvet skrev 2011-01-07 02:50:53 följande:
    Eller att man skulle få stämpla över sommaren. Det tycker jag är sjukt att dom tagit bort.
    Vad pluggar du om man får vara nyfiken? (Tänkte när du läst så länge!)
    Behöver kanske inte säga exakt vad, men jag började nu på "äldre" dagar läsa in till högskolebehörighet (hoppade av gymnasiet tre gånger som ung), kom in på högskola och har nu enbart två terminer kvar till en högskoleexamen... Vilket känns helt galet sjukt underligt.

Har alltså aldrig jobbat, för jag har stått helt utanför samhället. Det har varit omöjligt att stämpla eller nyttja någon som helst annan försäkring man kan få genom förvärvsarbete, alltså.
    FL är guld.
  • Red Velvet
    idiblon yes skrev 2011-01-07 03:47:33 följande:
    Behöver kanske inte säga exakt vad, men jag började nu på "äldre" dagar läsa in till högskolebehörighet (hoppade av gymnasiet tre gånger som ung), kom in på högskola och har nu enbart två terminer kvar till en högskoleexamen... Vilket känns helt galet sjukt underligt.

Har alltså aldrig jobbat, för jag har stått helt utanför samhället. Det har varit omöjligt att stämpla eller nyttja någon som helst annan försäkring man kan få genom förvärvsarbete, alltså.
    Jag hoppade också av gymnasiet, läste in det senare. Skönt att snart bli färdig, jag är inne på min andra termin av ett program (läst kurser tidigare för att "känna mig för") och jag önskar jag skulle vara färdig snart. Vad gör du vaken förresten?
  • idiblon yes
    Red Velvet skrev 2011-01-07 03:54:57 följande:
    Jag hoppade också av gymnasiet, läste in det senare. Skönt att snart bli färdig, jag är inne på min andra termin av ett program (läst kurser tidigare för att "känna mig för") och jag önskar jag skulle vara färdig snart. Vad gör du vaken förresten?
    Vad jag gör vaken... Tja... Njuter av att det är "klämdag" imorgon. Själv då?
    FL är guld.
  • valkyrian

Jobbar :) eller tar lite föräldradagar, eller lever på sparpengar :) man får inte ställa mellan två terminer, så börja leta jobb nu. Bor i Sthlm och har aldrig haft problem att hitta jobb :)

• Förälskad

Då är det kanske bara jag då som tänker ta mammaledigt Skrattande Har inte pluggat alls ännu men tänkte ge mig på studierna snart!

• Förälskad
    vita stenen skrev 2011-01-06 23:25:20 följande:
    Jag har läst sommarkurs, dock bara med bidragsdelen från csn. Sen så brukar jag ta ut FP oxå.
    Här var en till. Det är väl inte så dumt (om man kan).
  • Anonym (Anonym)

Jag kommer förmodligen få hoppa av studierna, har bara en termin kvar till kandidat men inte fått sommarjobb och bara kommit in på en sommarkurs på 50% (trots att jag söka maximalt antal kurser) vilket inte räcker för att klara mig. Jobbat i flera år innan men har bara rätt till a-kassa om jag avslutar studierna.. så finns inget alternativ. Sjukt system. 

snorkråka skrev 2011-01-05 23:03:01 följande:
    Studenter! Hur försörjer ni er under sommaren?

Ja, som rubriken lyder. Studenter med studielån, hur gör ni under sommarlovet? Får man stämpla då? Eller är det bara att jobba som gäller

Svar på tråden Studenter! Hur försörjer ni er under sommaren?