Inlägg från: Red Velvet |Visa alla inlägg
  • Red Velvet

Studenter! Hur försörjer ni er under sommaren?

Jobbar.
    Man får inte stämpla under somrarna längre som student (tidigare har man fått det).

• Red Velvet
    idiblon yes skrev 2011-01-06 23:28:43 följande:
    Sökt sommarkurser (på distans) tidigt som fan, vad som helst för att kunna få pengar från CSN. MEN även sökt och hoppats på jobb. Så att man är garderad.

Första sommaren fick jag dock söka försörjningsstöd (socialbidrag), men det har jag lyckats undvika sedan dess. (Studerat 5,5 år i sträck nu.)

Det är ett jädra gissel, absolut. Hade föredragit att inte ha sommarlov alls som student, utan lite mer flexibilitet men ändå studier över sommaren. Eller någon annan lösning. Att man fick ta lån ändå, om det behövdes, eller whatever.
    Eller att man skulle få stämpla över sommaren. Det tycker jag är sjukt att dom tagit bort.
    Vad pluggar du om man får vara nyfiken? (Tänkte när du läst så länge!)
  • Red Velvet
    idiblon yes skrev 2011-01-07 03:47:33 följande:
    Behöver kanske inte säga exakt vad, men jag började nu på "äldre" dagar läsa in till högskolebehörighet (hoppade av gymnasiet tre gånger som ung), kom in på högskola och har nu enbart två terminer kvar till en högskoleexamen... Vilket känns helt galet sjukt underligt.

Har alltså aldrig jobbat, för jag har stått helt utanför samhället. Det har varit omöjligt att stämpla eller nyttja någon som helst annan försäkring man kan få genom förvärvsarbete, alltså.
    Jag hoppade också av gymnasiet, läste in det senare. Skönt att snart bli färdig, jag är inne på min andra termin av ett program (läst kurser tidigare för att "känna mig för") och jag önskar jag skulle vara färdig snart. Vad gör du vaken förresten?
Svar på tråden Studenter! Hur försörjer ni er under sommaren?