• Anonym (Vill vara med)

bra för nyfödd med tidig kontakt med bonusförälder??

Hej! min kille väntar barn med exxet som bor på annan ort.
    När barnet kommer, är det bäst att min kille åker o har umgänge ensam med barnet(o mamman) o skapar en relation, eller mår barnet bättre av att "alla" vuxna är med och aktiva i relationen redan från början?
    Båda föräldrarna har träffat nya, men mamman ä fortfarande särbo, o barnet har inte kommit ännu.
    Självklart skulle jag känna mig mindre hotad av situationen om jag blev insläppt från början.
    men vet inte om mamman kommer tillåta det.
    Vore skönt att veta om det finns några hinder ur barnets bästa's perspektiv, eller om det blir
    tryggare och stabilare för barnet att få chans att knyta an till de som kommer att vara en del av dess liv.

• Svar på tråden bra för nyfödd med tidig kontakt med bonusförälder??
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är en knepig situation du har hamnat i och det är lätt att förstå dina funderingar.
    Vad är bäst för barnet, vad är bäst för föräldrarna och vad är bäst för bonusföräldrarna?
    Alla dessa har känslor och reaktioner som inte alltid går i linje med varandra.
    För att göra det så tydligt som möjligt tycker jag att man allra först ser till barnets behov. Ett litet barn behöver i första hand mycket och nära kontakt med mamma (den som ger mat och omvårdnad och kärlek). Därefter kommer pappa( som till att börja med inte ger mat men omvårdnad och kärlek). Mamma och pappa startar sina livsvariga relationer till det lilla barnet och för att det ska fungera krävs det kontinuitet och täta besök.
    Att det lilla barnet blir större och ska börja bo kortare perioder hos pappa så småningom innebär inte att det behöver träffa pappas nya sambo på ett så här tidigt stadium. Så svaret på din fråga är att det inte tillför barnet något, men det skadar heller inte barnet att träffa flera vuxna.
    Däremot behöver ni nog tänka igenom vad det innebär för er egen relation. Om du redan nu känner stark konkurrens av detta nya lilla barn (och barnets mamma) så är det nog bra om du och din sambo pratar igenom det ordentligt. Det här är ju ingen vuxen rättighetsfråga. Och det gäller ju också att den biologiska mamman känner sig tillfreds i situationen så att hon på det sättet bygger upp en så god relation som möjligt till sitt lilla barn.
    Så jag tycker att du ska prata med din sambo om hur han så småningom ska kunna bjuda in dig till relationen med barnet, men ha inte för bråttom! Man ska inte tävla om barn, även som bonusförälder ska man i första hand se till barnets behov, i andra hand till sina egna.
    MVH
    Margit 

Svar på tråden bra för nyfödd med tidig kontakt med bonusförälder??