• virrex2000

Självmordstankar

Hej!
    Jag har ett bonusbarn på 12 år. Hon vill gärna verka äldre än hon är. Hon har både äldre och yngre syskon. Hon har börjat träffa killar och ha längre förhållanden. Men hon verkar inte lycklig. I december tog det slut med pojkvännen och hon blev helt knäckt. Är detta normalt för en 12-åring? Hon skriver ofta på olika sajter om att hon inte orkar mer och att ingen förstår henne. Det är ingen som bryr sig, hon har lagt ut en bild på en järnväg och under står texten jag funderar fan på´t. Hon har även frågat om någon skulle rädda henne om skulle ta sitt liv.
    Det här är inget som hon börjat med efter att det tog slut utan sådana här texter går att hitta flera månader bak i tiden.Hon bor hemma hos sin mamma och kommer till sin pappa och mig när hon själv vill.
    Är detta normalt eller finns det något som jag kan göra? Hon pratar inte med mig om känslor. Men jag är orolig hur det ska bli när hon blir äldre om hon redan nu funderar på att ta sitt liv. Vad kan jag och hennes pappa göra?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Självmordstankar
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Vad bra att du reagerar. Det är precis vad vi vuxna ska göra när barn, blivande tonåringar visar sådana här reaktioner. Du undrar om det är vanligt och jag skulle vilja svara att det är det inte. Att flickor i den här åldern har gått in i puberteten, börjat vara med pojkar och ha längre relationer har blivit vanligare, men att de reagerar med att vilja ta sitt liv är definitivt inte vanligt.
    Din bonusdotter visar tydliga tecken på att hon mår dåligt, och det bör ni skyndsamt hjälpa henne att ta tag i. Vad hennes tillstånd beror på är inte så viktigt skulle jag vilja säga, det är hennes reaktioner som ni ska ta på största allvar.
    I ditt läge skulle jag om du inte redan har gjort det, prata med hennes pappa om hur ni ska gå vidare. Därefter bör ni båda prata med hennes mamma utan att dottern är med och tillsammans skapa en plan om hur ni ska hjälpa henne. Därefter behöver ni alla tala med henne om vad ni beslutat.  Beroende på var ni bor så finns det olika möjligheter, men närmaste BUP är det jag rekommenderar att ni vänder er till och att ni bereder er att aktivt deltaga i behandlingen som föräldrar och anhöriga.
    Visa henne att hon är en viktig person, att ni bryr er mycket om henne och vill hjälpa henne på alla sätt. Prata om hur hon mår, vad hon skrivit på nätet och hur rädda hon gör er.
    En 12-åring är i stora delar ett barn med deras behov men också på väg att bli vuxen och göra vuxensaker. För 12-åringar kan livet svaja rätt mycket mellan dessa lägen och de behöver trygga, intresserade föräldrar som bryr sig även om 12-åringen inte visar det. 
    Lycka till
    Margit 

Svar på tråden Självmordstankar