vill inte släppa mamma
Mitt barnbarn en flicka på 7 år, som sovit hos oss många nätter under sin uppväxt vill nu inte stanna hos oss när mamma som är ensamstående skall arbeta eller göra annat. Allt är bestämt hon vet om vilka roliga saker vi skall göra tillsammans , simma och bada osv.
Hon tycker om oss mig och min sambo. Maten hon får är äter hon alltid. Egentligen är det inga problem förrän när mamma skall åka. Då sätter hon sig i bilen och skriker att hon inte vill. Själv kan hon inte säga varför. Vi lockar med allt roligt och hon säger att hon vill göra dom sakerna med oss men nu vill hon åka med mamma hem. Vi låter dom naturligtvis åka. Hennes mamma är då väldigt besviken och stressad över allt hon skulle ordna i lugn och ro.
Ett av problemen är att vi bor ca 10 mil ifrån varandra. Det är en restid på 1½ timma som skiljer oss åt. Vi var tillsammans alla 4 i en vecka nu och hon frågade varje dag när mamma skulle och åka och när hon hämtar henne igen. Dom skulle varit åtskilda i ett drygt dygn. Första gången hon vägrade var när hennes mamma skulle på en kurs. Vi fick då sätta henne i bilen mot hennes vilja utanför kurslokalen och sedan åkte vi
h em till henne. Skrikandet upphörde efter ca 10 minuter. Vi åkte så abrupt eftersom vi skulle hinna med en färja. Kan detta vara roten till det onda? Eller är det avståndet? Hon är mycket sammansvetsad vid sin mamma. Det är dom två. I skolan går det jättebra och hon är aktiv i gymnastik osv på fritiden. Hennes mamma ställer verkligen upp på henne.Hon är ofta hos grannbarn eller klasskamrater och leker. En väldigt utåtriktad ung dam. Hon sover dock ej över hos kompisar ännu.
Vad kan vi säga till henne och vad kan hennes mamma motivera henne med.?
Hennes mamma måste få egen tid också
Igår innan mamman skulle åka oroade hon sig hela tiden. Hon var sig inte lik. Vi aktiverade henne gjorde snögubbe osv. Men när mamma sa hej då började det.
Vad säger man till henne så att hon förstår. Hon vet inte själv vad det beror på.