• Socker på det

Våtservetter till blöjbyte dåligt?

Jag väntar barn för första gången men har en hel del erfarenhet av bebisar i min omgivning. För några år sedan hade jag en vän som hela tiden använde såna här färdiga våtservetter som man köper på förpackning till att göra rent stjärten vid blöjbyte. Jag såg dem aldrig använda vatten och gjorde inte heller det själv när jag passade deras flicka. Sen dess har jag tänkt att jädrans vad smidigt, så ska jag göra när jag själv får barn. 

Men så läste jag häromdagen att man inte ska använda sådana servetter utan att man ska tvätta barnet med vatten. Hur gör ni? Och finns det något rätt eller fel egentligen? 

• Svar på tråden Våtservetter till blöjbyte dåligt?
  • älskarlivet81
    skånetös78 skrev 2011-01-07 17:49:26 följande:
    Vi har skötbordet i sovrummet och från dag ett har vi bara använt våtservetter. Dottern har aldrig varit röd eller irriterad i rumpan så för henne fungerar det jättebra. På nästa barn tänker vi göra på samma sätt om det fungerar lika bra,annars får vi försöka omorganisera och få in ett skötbord i badrummet.
    Fast vi har skötbordet i dotterns rum och vi klarar av att inte använda våtservetter. Man behöver inte ha skötbordet i badrummet för att klara det.
  • Tow2Mater
    hjärtat75 skrev 2011-01-07 18:22:22 följande:
    Vänner till oss målade om sin husvagn och fick då färg på sig och på kläderna. Hon undrade då hur hon skulle få bort färgen som då var intorkad.. Jag skojade och sa att hon gärna fick testa våra våtservetter. (mest som ett skämt) Döm om min förvåning när färgen gick bort både från händerna OCH kläderna.
    Dagens "miljövänliga" färger är vattenbaserade.
  • hjärtat75
    Tow2Mater skrev 2011-01-07 18:56:47 följande:
    Dagens "miljövänliga" färger är vattenbaserade.
    Vet inte vad det var för färg. Det var plåtfärg köpt på ÖB.
    Tokern skrev 2011-01-07 18:27:42 följande:
    Jag gör rent ugn och spis med de vi fått gratisFörvånad
    De ska jag testa.. hihi. Fast då får jag nog köpa.. ;)
  • Skogsflickan

Jag hade såna i början..Använde pampers sensitive och liberos "oparfymerade" men dom luktade ändå parfym. Efter ett tag blev min lille nästan skinnflådd :(

Använder nu x-tras egna torra tvättlappar, det är dom bästa jag använt hittills. De blir lena som silke när man väter ner dom och så använder jag tvättcreme (Dax från apoteket) nu har sonen ingen röd rumpa längre och jag behöver inte ens använda salva. När jag är ute blöter jag ner tvättlappar, har tvättcreme i en liten flaska,lägger i en liten påse och har med, lika smidigt o tar mindre plats!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Skogsflickan
    Skogsflickan skrev 2011-01-10 00:58:43 följande:

Jag hade såna i början..Använde pampers sensitive och liberos "oparfymerade" men dom luktade ändå parfym. Efter ett tag blev min lille nästan skinnflådd :(

Använder nu x-tras egna torra tvättlappar, det är dom bästa jag använt hittills. De blir lena som silke när man väter ner dom och så använder jag tvättcreme (Dax från apoteket) nu har sonen ingen röd rumpa längre och jag behöver inte ens använda salva. När jag är ute blöter jag ner tvättlappar, har tvättcreme i en liten flaska,lägger i en liten påse och har med, lika smidigt o tar mindre plats!

Använde: pampers sensitive,libero o natusan mild care...samma sak
    Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Lindreas

Vi har våtservetter i skötväskan, och vi använde dem hemma i början också. Men vad sjutton, det gick åt hur många som helst vid varje bajsblöja, det var inte ekonomiskt försvarbart i slutänden. Dessutom tyckte maken att de var så tunna att det kändes som om man torkade grabben med bara händerna, så de vanliga torra tvättlapparna av papper och skumgummi fick göra entré. Med lite olja på är de superbra!

• Ruggugglan

Vi använder våtservetter. Men väljer dem som innehåller minst kemikalier.
    Hemma försöker jag använda vanliga tvättlappar som jag lägger i blöt och droppar ett par droppar rapsolja/olivolja på.

En gång råkade min dotters pappa köpa ICA's parfymerade våtservetter. Han tvättade henne EN gång med dem och sedan var hon skinnflådd och skrek av smärta! Så jag är väldigt noga med att inte köpa parfymerade (har fått hem oparfymerade som luktar parfym ändå. Dom använder jag på mig själv ist.)

• Mabaja

Vi använder icas torra tvättlappar som vi blöter med vatten när vi är hemma. efteråt emellanåt smörjer jag in den stackars rumpan med olja.. När vi är ute har jag våtservetter i skötväskan så man kan göra rent var man än är nånstans! :)

Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • Lindreas
    Mamma till W skrev 2011-01-10 01:08:13 följande:
    Vi använder icas torra tvättlappar som vi blöter med vatten när vi är hemma. efteråt emellanåt smörjer jag in den stackars rumpan med olja.. När vi är ute har jag våtservetter i skötväskan så man kan göra rent var man än är nånstans! :)
    Vad gör du vaken såhär dags?
  • Mabaja
    Lindreas skrev 2011-01-10 01:12:28 följande:
    Vad gör du vaken såhär dags?
    haha ja vad gjorde jag vaken vid den tiden! :) Dotter som sov, mannen i sovrummet och jag hade det alldeles jättelugnt i soffan- första gången på länge. Men det får man ju äta upp senare när lilltjejen vaknar! :)
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • Jossofräs

Till min dotter använder jag våtservetter och har gjort sen hon var liten spädis, var noga med att välja milda och vårdande våtservetter när hon var riktigt liten.

Till min son började jag använda våtservetter men han har visat sig ha väldigt känslig hud så nu är det torra skum-tvättlappar jag torkar honom med.

• Tola

Självklart endast vatten.. 

dock är dom bra att ha med.

Svar på tråden Våtservetter till blöjbyte dåligt?