• Maries012

Hur sträng får man vara som "svärmor"?

Min son och hans flickvän har varit ihop i drygt två år. Idag är de båda 16 år.
    Emma, som flickvännen heter, kommer bra överens och vi kan umgås själva och tycka
    är roligt.

Nu till mitt problem. Emma är mycket hemma hos oss, ofta upp till fem dagar i veckan.
    Det är inget problem i sig, för vi tycker alla om när hon är här och hon är som en del av familjen.
    Men frågan är hur behandlar jag henne? Alltså, får jag skälla på henne som jag skäller på mina barn?
    Kan jag begära att hon hjälper till med disk och liknande? Hur sträng och "uppfostrande"
    får jag vara?

Exempelvis kan jag, när mina barn inte sköter sig eller är uppnosiga, skicka in dem på
    sina rum. Inte som med små barn, och absolut inte tvinga dem, men säga att "nu räcker det,
     kan du gå till ditt rum ett tag". Det låter hemskt när man skriver ner det, men det känns
    ok ändå. Kan jag behandla Emma likadant? Alltså, i detta fallet be henne gå in på min sons
    rum, då hon inte har något eget här. Eller är det för mycket skäll? Jag tänker att hon är
    ändå här så mycket och ibland kan jag känna att hon skulle behöva "en uppfostrande hand"...
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur sträng får man vara som "svärmor"?
  • enmamma

Jag tycker helt klart du kan behandla sonens flickvän som en i barnaskaran.
    Kanske bra att snacka med henne och hennes föräldrar först.

• Bibbidi

Nja...... det tycker jag inte att du kan göra - behandla henne som dina egna barn alltså.

MEN du kan lugnt be henne att lugna ner sig eller säga "nu räcker det" om hon gör någonting.

Vad är det hon gör som gör att du vill skicka henne till rummet?

Sen ang. disken så tycker jag hon kan hjälpa till. Jag har gjort det massor av gånger hos min svärmor (fast hon har i och för sig inte bett om det heller). Men om ni sitter och äter tillsammans så kan du väl säga "son (vet inte namnet) och svärdotter - ni kan väl ta diskmaskinen?" Om de säger nej så säg "Jo det får ni göra. Jag har lagat mat och ni har ätit av den, ni får också hjälpa till":

Men säg allting med ett leende på läpparna och glad röst. Flört Om du låter sur och tvär så kanske risken finns att du inte blir lika populär som svärmor längre. Trots allt, 16 år är en trotsålder det med. Tungan ute

Jag är 21 förresten om det gör någon skillnad - varit tillsammans med min kille sen jag var 15.

• Maries012
    Bibbidi skrev 2011-01-08 02:09:13 följande:
    Nja...... det tycker jag inte att du kan göra - behandla henne som dina egna barn alltså.

MEN du kan lugnt be henne att lugna ner sig eller säga "nu räcker det" om hon gör någonting.

Vad är det hon gör som gör att du vill skicka henne till rummet?

Sen ang. disken så tycker jag hon kan hjälpa till. Jag har gjort det massor av gånger hos min svärmor (fast hon har i och för sig inte bett om det heller). Men om ni sitter och äter tillsammans så kan du väl säga "son (vet inte namnet) och svärdotter - ni kan väl ta diskmaskinen?" Om de säger nej så säg "Jo det får ni göra. Jag har lagat mat och ni har ätit av den, ni får också hjälpa till":

Men säg allting med ett leende på läpparna och glad röst. Flört Om du låter sur och tvär så kanske risken finns att du inte blir lika populär som svärmor längre. Trots allt, 16 år är en trotsålder det med. Tungan ute

Jag är 21 förresten om det gör någon skillnad - varit tillsammans med min kille sen jag var 15.
    Låter bra, det du säger!
    Det är inget speciellt hon gör som får mig att vilja skicka in henne på rummet, men som du säger, det är en trotsålder. Och trotsar, det gör hon! Som alla tonåringar.
    Men tex. kan hon och sonen min "gadda ihop sig" mot mig och vara rätt odrägliga. Skitungar! Då vill jag bara skicka in dem på rummet. Försöker väl intala mig själv att det inte är ett straff, utan att jag bara behöver egentid i vardagsrummet, men egentligen vill jag nog straffa dem lite med.

Men jag vill ju inte vara för sträng. Jag är inte hennes riktiga mamma. Men på något sätt måste man ju känna in vad som är ok med henne. Alltså, hon låter mig utan vidare vara mammig på andra sätt. Och hon ber mig ofta om hjälp med problem hon har och med skoluppgifter. Alltså, det jag menar är att vår relation klarar nog egentligen lite skäll. Men jag blir så tveksam.
  • Bibbidi
    Maries012 skrev 2011-01-08 02:32:07 följande:
    Låter bra, det du säger!
    Det är inget speciellt hon gör som får mig att vilja skicka in henne på rummet, men som du säger, det är en trotsålder. Och trotsar, det gör hon! Som alla tonåringar.
    Men tex. kan hon och sonen min "gadda ihop sig" mot mig och vara rätt odrägliga. Skitungar! Då vill jag bara skicka in dem på rummet. Försöker väl intala mig själv att det inte är ett straff, utan att jag bara behöver egentid i vardagsrummet, men egentligen vill jag nog straffa dem lite med.

Men jag vill ju inte vara för sträng. Jag är inte hennes riktiga mamma. Men på något sätt måste man ju känna in vad som är ok med henne. Alltså, hon låter mig utan vidare vara mammig på andra sätt. Och hon ber mig ofta om hjälp med problem hon har och med skoluppgifter. Alltså, det jag menar är att vår relation klarar nog egentligen lite skäll. Men jag blir så tveksam.
    Jo men det är ju också därför du inte ska behandla henne exakt som dina egna barn, utan mer... be snällt om man så säger. Flört

Men det borde man ju med sina egna också men... bah! Jag tror du förstår vad jag menar.

Lycka till med dina barns trotsålder! Glad
  • Vissla

Jag som flickvän skulle inte komma tillaka efter att ha blivit behandlad så

• ica

Du tänker så vettigt. Och i ditt hem gäller ju dina regler.

• Maries012
    Bibbidi skrev 2011-01-08 02:37:35 följande:
    Jo men det är ju också därför du inte ska behandla henne exakt som dina egna barn, utan mer... be snällt om man så säger. Flört

Men det borde man ju med sina egna också men... bah! Jag tror du förstår vad jag menar.

Lycka till med dina barns trotsålder! Glad
    Tack!
  • Maries012
    Vissla skrev 2011-01-08 02:49:21 följande:
    Jag som flickvän skulle inte komma tillaka efter att ha blivit behandlad så
    Hur skulle du vilja bli behanadlad? Eller vad tycker du är fel?
  • Vissla
    Maries012 skrev 2011-01-08 23:56:37 följande:
    Hur skulle du vilja bli behanadlad? Eller vad tycker du är fel?
    Tex skicka upp på rummet grejen känns lite att ta i "straffa" känns inte rätt alls.
    Istället för att säga" Emma idag diskar du!" så är ett "Emma kan du vara gullig o hjälpa till med disken idag?" Så mycket lättare att acceptera.
    Går hon över gränsen på nåt sätt med nån regel som hon vet att ni har tex inte hoppa i soffan med leriga skor istället för att skrika "ner med dig unge du förstör ju soffan" som du kanske skulle till ditt eget barn så kan du säga nåt i stil med "Du vet ju att jag inte gillar skor i soffan"
    Förstår du hur jag menar?
  • Toppen9

Jag tycker att om de beter sig väldigt dåligt och inte skärper sig så kan du faktiskt skicka hem henne och din som in på sitt rum ensam.
    Fast det kanske inte är så illa?

• hymafr

Om hon och sonen gaddar ihop sig mot dig kan du väl skicka båda till hans rum?

• Maries012
    Vissla skrev 2011-01-09 00:04:51 följande:
    Tex skicka upp på rummet grejen känns lite att ta i "straffa" känns inte rätt alls.
    Istället för att säga" Emma idag diskar du!" så är ett "Emma kan du vara gullig o hjälpa till med disken idag?" Så mycket lättare att acceptera.
    Går hon över gränsen på nåt sätt med nån regel som hon vet att ni har tex inte hoppa i soffan med leriga skor istället för att skrika "ner med dig unge du förstör ju soffan" som du kanske skulle till ditt eget barn så kan du säga nåt i stil med "Du vet ju att jag inte gillar skor i soffan"
    Förstår du hur jag menar?
    Jo, förstår precis vad du menar. Det är lite så jag försöker behandla henne. Men ibland så... jag vet inte hur jag skall förklara. Ibland måste jag ryta till lite, liksom. När hon inte uppför sig. Men jag skulle aldrig skälla bara på henne själv, utan alltid "ihop med" Adam då. När de är oförskämda tillsammans.
  • Maries012
    Toppen9 skrev 2011-01-09 00:08:42 följande:
    Jag tycker att om de beter sig väldigt dåligt och inte skärper sig så kan du faktiskt skicka hem henne och din som in på sitt rum ensam.
    Fast det kanske inte är så illa?
    Nej, så illa är det inte. Har henne gärna här, och hon är absolut inte värre än något av våra barn! Skillnaden är ju att jag inte vågar säga till henne på samma sätt. Men vill att hon alltid skall känna sig välkommen!
  • Maries012
    hymafr skrev 2011-01-11 11:17:18 följande:
    Jo, det är det jag tänker. Hade väldigt gärna gjort det ibland! Det kan väl inte vara så hemskt? Samtidigt är det tydligt att många tycker att det är fel så kanske man kan se det på olika sätt. Vill inte att hon skall bli ledsen.

Hur skulle alla ni andra gjort i min situation? Hm.
  • Alexi
    hymafr skrev 2011-01-11 11:17:18 följande:
    Men man skickar väl inte en 16-åring till rummet, de är ju nästan vuxna. lite mer respektfullt tycker jag man kan säga ifrån och prata om saker istället för att skicka iväg dem, inte behandla dem som fem år. Men så klart att man får säga ifrån.
  • canmamma

Se till att du bara håller på dina personliga gränser så tror jag inte att det kan bli särskilt fel. Gaddar de ihop sig och är odrägliga så säg att du behöver en paus och lite lugn och ro. Tar de inte den fina vinken så skickar du upp sonen på hans rum. Tjejen följer säkert med eller taggar i alla fall ner när hon blir själv med dig. Vad gäller sysslor och sådant så skulle jag behandla sonen och flickvännen som ett team. De får hjälpas åt med sonens sysslor liksom. När det är hans tur att laga mat eller diska så får de göra det gemensamt. Eller så kan han göra det själv, men det får vara dem emellan. Står de och dräller i köket när du far runt så tycker jag bara att det är en uppmaning till dig att sysselsätta dem. Hacka löken eller duka bordet. Det behöver inte var en big deal.

• Försök inte
    Maries012 skrev 2011-01-08 02:02:42 följande:

Min son och hans flickvän har varit ihop i drygt två år. Idag är de båda 16 år.
    Emma, som flickvännen heter, kommer bra överens och vi kan umgås själva och tycka
    är roligt.

Nu till mitt problem. Emma är mycket hemma hos oss, ofta upp till fem dagar i veckan.
    Det är inget problem i sig, för vi tycker alla om när hon är här och hon är som en del av familjen.
    Men frågan är hur behandlar jag henne? Alltså, får jag skälla på henne som jag skäller på mina barn?
    Kan jag begära att hon hjälper till med disk och liknande? Hur sträng och "uppfostrande"
    får jag vara?

Exempelvis kan jag, när mina barn inte sköter sig eller är uppnosiga, skicka in dem på
    sina rum. Inte som med små barn, och absolut inte tvinga dem, men säga att "nu räcker det,
     kan du gå till ditt rum ett tag". Det låter hemskt när man skriver ner det, men det känns
    ok ändå. Kan jag behandla Emma likadant? Alltså, i detta fallet be henne gå in på min sons
    rum, då hon inte har något eget här. Eller är det för mycket skäll? Jag tänker att hon är
    ändå här så mycket och ibland kan jag känna att hon skulle behöva "en uppfostrande hand"...
    Vad tycker ni?

Nej du kan inte lägga dig i hennes sätt. Däremot så är min undran vad hon gör där jämt. Hon är 16 år och borde vara hemma hos sina föräldrar. Klart att hon ska vara hos sin pojkvän och kanske sova över ngn gång men det är lite för mkt med 5 dgr i veckan. Då förstår jag varför du också ställer denna fråga om uppfostring för det blir som om hon bor där på heltid nästan. Om jag vore du så skulle jag inte lägga mig i för mycket i hennes sätt att vara. Föräldrar och andra kan bli förbannade och då blir det så j mkt snack. Lycka till!
  • Maries012
    mylife skrev 2011-01-15 20:02:02 följande:
    Nej du kan inte lägga dig i hennes sätt. Däremot så är min undran vad hon gör där jämt. Hon är 16 år och borde vara hemma hos sina föräldrar. Klart att hon ska vara hos sin pojkvän och kanske sova över ngn gång men det är lite för mkt med 5 dgr i veckan. Då förstår jag varför du också ställer denna fråga om uppfostring för det blir som om hon bor där på heltid nästan. Om jag vore du så skulle jag inte lägga mig i för mycket i hennes sätt att vara. Föräldrar och andra kan bli förbannade och då blir det så j mkt snack. Lycka till!
    Det är lite komplicerat. Hennes föräldrar skiljdes när Emma var liten. Mamman är sjukskriven med 5 barn, och hon har det inte lätt. Vi har pratat om att Emma är så mycket hos oss och hon har erbjudit pengar för mat och dylikt, vilket jag har avfärdat. Vi har råd, och det är inga stora summor. Som hastigast har vi nämnt det här med uppfostran (då om ett specifikt fall) , då hon sade att jag får skälla om det behövs. Men vi har inte pratat igenom och kommit fram till något gemensamt.
    Som sagt har vi inga problem med att ha henne här. Sedan sover hon hos sin pappa varannan helg.
Svar på tråden Hur sträng får man vara som "svärmor"?