pigglet skrev 2011-01-17 21:26:31 följande:
Nej, enda hjälpen har varit att vi fått åka till akuten ett par gånger för att droppa. Annars säger de inget alls....
Annat var det i Turkiet, där blev äldsta dottern inlag redan efter ett dygn, då tyckte vi inte ens att hon var speciellt dålig... Där hade de också flera mediciner för att stoppa kräkningarna, samt antibiotika (vad nu vitsen var med det?).
Nej, njursten hos barn är ingen hit! Inte så lätt att få hjälp heller - vi blev bara hemskickade från akuten eftersom hon kräktes, då behövde ingen läkare titta på henne ens! Hjälpte inte alls att jag förklarade att vi är experter på magsjuka och det här är inte det...
Näst gång fick hon ligga i 4 timmar med anfall, utan smärtlindring. Då visst vi ju att det var njursten, men ingen hjälp ändå, det hade ju varit så enkelt att ge henne en voltaren eller så...
Jaja, det här blev ju helt ot... gnäller bara lite....
Värdelöst att inte få någon hjälp! Visst, dropp hjälper väl för att vätska upp men inte mer än så... Kan du inte ta kontakt med med barnläkarmottagningen om ni har någon sådan?
Tänk att det är så annorlunda utomlands. Vi var i thailand när sonen kräktes, in till sjukhus och fick ena sprutan efter den andre (för illamående och kräkningar), tyvärr hjälpte de inte. Vi valde att åka hem, men höll på att inte komma ut ur landet för att han var så himla dålig. Fick muta läkarna med pengar, haha. Nu fick han ju visserligen rota och låg sen på isoler i några veckor hemma, men hemma hade man ju inte fått någon som helst hjälp i tidigt skede.
Anledningen är ju att njursten är ytterst ovanligt på barn. Vid mitt första anfall var jag 8 år, jag gick runt med detta i 1,5 vecka innan vi fick hjälp. Då hade vårdcentralen kollat mig tre gånger och även min fars privata läkare men ingen hade ens tanken på njursten. Men det är ju heller inte lätt för ett barn att förmedla känslan och smärtan.