• MassiiMotoo

    Får man köra bil om man dricker..

    ...en alkoholfri öl eller några st på 0,5% ochman är i sin prövotid i sitt körkort?

    Jag har fått för mig att man ska visa 0,0 i promille när man går på sin prövotid, man får alltså inte dricka ens en lättöl, om man skulle bli stoppad. frågan är  om man dricker några stycken alkoholfri öl och det skulle visa något minimalt vad som händer??

    Ja ja ja jag vet jag är sjukt nojig hahaha=)


  • Svar på tråden Får man köra bil om man dricker..
  • hon mot strömmen
    Lotusblomma skrev 2011-01-08 21:00:01 följande:
    En alkofri öl är inte märbart...du kan dricka en lättöl utan problem o köra.
    Det tyckte en kille i min hemstad, men han åkte dit för rattfylla för många år sedan.
  • Lotusblomma
    hon mot strömmen skrev 2011-01-08 21:01:19 följande:
    Det tyckte en kille i min hemstad, men han åkte dit för rattfylla för många år sedan.
    Otur kanske eller så har jag en förbannat hög förbränning...
    Har blåst en timme efter drucken lättöl, visa noll...
  • wiicky
    Lotusblomma skrev 2011-01-08 21:00:01 följande:
    En alkofri öl är inte märbart...du kan dricka en lättöl utan problem o köra.
    Det är ju faktiskt lika mycket alkohol i en lättöl som det är i 2 cl 40 % alkohol.
  • Leija

    Jag skulle inte ha druckit en lättöl ens, men sen är jag säkert överdrivet rädd om mitt körkort oxå.

  • Lotusblomma

    Självklart ska man inte dricka NÅGOT med alkohol i om man vet med sig att man ska köra. När jag hade tagit min lättöl till middagen en fredagkväll trodde jag inte att jag skulle köra...blev dock tvingad o ta mig till akuten o 112 vägra skicka ambulans eller ens sjuktaxi utan sa till mig att köra själv...
    Dumt? Ja men hade inget val.
    Jag hade kanske tur. Dock kör jag inte på något med alkohol i, vare sig samma dag eller dagen efter.

  • vcent

    Lite efter

    Det beror väldigt på hur dina flrutsättningar är.

    Häller du i dig 6 liter 0,5% ?alkoholfri? öl på en halvtimme, ja då kanske du blir lite påverkad till och med men i alla fall kan du åka dit för rattfylla. Är du känslig för alkohol ja då är risken större medan om du inte är känslig så är risken inte stor.

    Men jag tror att man kan kalla 0,5% för alkoholfri å det är för att det ska vara väldigt speciella omständigheter för att bli påverkad eller åka dit för rattfylla för det.

    Likaså med lättöl, tror lätt du klarar dig på det.

    Risken är snarare större att tandkräm eller munnskölj, etc... innehållande alkohol ger utslag som till och med kan vara så starkt som rattfylla å då har du inte ens alkoholen i blodet utan bara i utandingsluften.

    Men man kan ju alltid ha som regel att inte köra efter man förtärat något som har alkohol i sig om man vill vara helt säker

  • OlleKonrad

    Varför skulle man över huvud taget dricka alkoholfri öl? Jag fattar inte.

    Om jag jobbade på transportsyrelsen så skulle jag avslå din körkortsansökan direkt om det framkom att du dricker alkoholfri öl. Ingen i sitt rätta sinnes bruk dricker sånt skit, och dom som gör det ska defenitivt inte ha körkort.

  • Rabarbapuppa
    wiicky skrev 2011-01-08 21:05:19 följande:
    Det är ju faktiskt lika mycket alkohol i en lättöl som det är i 2 cl 40 % alkohol.
    Nej, 1,86 cl 40-procentig alkohol.
  • Rabarbapuppa
    OlleKonrad skrev 2018-05-11 00:24:54 följande:

    Varför skulle man över huvud taget dricka alkoholfri öl? Jag fattar inte.

    Om jag jobbade på transportsyrelsen så skulle jag avslå din körkortsansökan direkt om det framkom att du dricker alkoholfri öl. Ingen i sitt rätta sinnes bruk dricker sånt skit, och dom som gör det ska defenitivt inte ha körkort.


    *sitt sinnes fulla bruk

    Så om man dricker Chai-té eller något annat som inte faller dig på läppen så har man inte heller rätt att ta körkort eller?

    Har du druckit alkoholfri öl någon gång det senaste årtiondet? Tillverkarna av dessa har kommit rejält långt vad gäller smak. Om man har bilen med sig och sitter och äter en god rätt på en restaurang t.ex, så är en alkoholfri öl till maten ett utmärkt val. Bara en idiot tar in en Fanta till en halstrad röding. 
  • vcent
    Rabarbapuppa skrev 2018-05-11 09:28:02 följande:

    *sitt sinnes fulla bruk

    Så om man dricker Chai-té eller något annat som inte faller dig på läppen så har man inte heller rätt att ta körkort eller?

    Har du druckit alkoholfri öl någon gång det senaste årtiondet? Tillverkarna av dessa har kommit rejält långt vad gäller smak. Om man har bilen med sig och sitter och äter en god rätt på en restaurang t.ex, så är en alkoholfri öl till maten ett utmärkt val. Bara en idiot tar in en Fanta till en halstrad röding. 


    Det stämmer att alkoholfria ?alkoholdrycker? är mycket bättre nu än förr. Sräskilt öl och mouserrande vin!

    Känner en somelier och hon tyckte vårt mousserande vin var väldigt gott men blev skitförvånad när vi tog fram flaskan och det stod alkoholfri. Likaså med öl, okej kanske inte känns lika ?fyllig? som en vanlig 5% + men den känns inte ett dugg blaskigare än en 3,5% snarare mindre blaskig.

    Vanliga rödviner och sånt är fortfarande inte riktigt lika bra som dom med alkohol men dom är bättre än förr men vissa känns som saft.

    Å alkoholfri cider är helt ok... folk som klagar brukar ofta inte ha druckit avalkoholiserad cider utan de har druckit någon jävla coops egna märke läsk med ?ciderkarraktär?

    Fast det kan ju va gått med en fanta ibland;)
  • Egon den stora
    hon mot strömmen skrev 2011-01-08 21:01:19 följande:

    Det tyckte en kille i min hemstad, men han åkte dit för rattfylla för många år sedan.


    Alla som åker dit för rattfylleri har ju bara druckit lättöl. Tror inte på det där.

    Man får ju lämna blodprov på stationen och det är säkrare än blåset.
Svar på tråden Får man köra bil om man dricker..