• Anonym

Analfissur och hemorrojder

Jag bokstavligen avlider snart.

Har efter graviditet och förlossning fått jobbiga problem med magen.
    Blir väldigt lätt förstoppad.
    Känns som en ond cirkel nu.

Att bajsa känns nästan uteslutet, hård i magen trots mycket vatten och laktulos.
    När jag väl lyckas bajsa känner jag av en spricka i ändtarmsöppningen och
    musklerna däromkring krampar som sjutton.

Har vad jag tror ytliga hemorrojder om det inte bara är svullnad.
    De i sig lider jag inte av men sprickan i öppningen dödar mig snart känns det som.

Har varit i kontakt med sjukvården, testat xyloproct men det verkar inte hjälpa.

Någon som vet om man kan få något annat utskrivet?
    Helst utan undersökning

Smärtan brukar avta efter någon dag men då är det dax att tömma tarmen igen och då är det igång igen..

• Svar på tråden Analfissur och hemorrojder
  • Anonym

Hur går det för er?
    För mig känns det aningens bättre.
    Lactulos varje morgon och promenader dagligen.
    Kan gå på toa utan att det gör jätteont. Ibland är det jobbigt men oftast går det bra.
    Har märkt att det kan underlätta genom att sitta på olika sätt,
    typ luta ner överkroppen mot golvet osv. Antar att tarmen ändar läge på något sätt.

• Anonym (öken)

Jag har också fått en fissur efter förlossningen. Och framfall Jobbigt läge. Kan snart varken gå eller sitta.

• Anonym (samma)

Jag har fått tid för operation. Är lite nervös/rädd, oroar mig nog mest för analinkontinens som visst var en komplikation (inte jättevanlig tror jag). Hoppas verkligen att det blir bra.
    Annars går det lite bättre nu, har fått xylocain utskrivet att använda innan toalettbesök och det har blivit min räddning för att klara av det där onda.
    Hur är det med dig ts?

• Anonym

Upp och ned.
    Idag var det en nära döden upplevelse, igen.
    Att jag inte tömt tarmen på fem dagar gjorde inte saken bättre.

Hur gick du tillväga?
    Vad kommer att göras under operation?

• Anonym (Haft samma probl)

Jag hade samma problem efter förlossning och graviditet. Hu så hemsk, ofattbart vilken smärta. Problemet är ju att när svingtern krampar och skiten ska ut så töjs ju inte ringmuskeln och då spricker man, det blir liksom ingen chans till läkning för man spriker upp hela tiden.

Vad jag förstår så finns det som två svingtrar i rumpan, om man känner med fingret så var det så för mig att den inre krampade rejält.

Det som funkade för mig var att alltid gå på toa direkt när jag kände att det tröck på, använd lösande /laxerande så att ni inte blir hårda i magen. Jag upptäckte även att en orsak till att avföringen var svår att få ut var att väggen mellan tarmen och slidan blivit uttöjd och då hjälpte det inte att jag krystade för skiten kom inte ut i alla fall, och krysta ska man ju försöka undvika till varje pris!

Det jag fick göra var att liksom hålla emot slidväggen, typ trycka den mot tarmen med tummen (låter hur illa som helst) men då var det lättar att skita.  Efter att varit supernoga med lösande typ movicol + att alltid gå på toa direkt och hålla emot så läkte sprickan och kramperna upphörde. Och jag använde xyloprokt eller alcosanal.

Den svaga slidväggen kan man operera men jag har inte så mycket bekymmer av det längre, nu när rumpan är hel.

• Anonym

Nu ska jag verkligen;
    - tänka på vad jag äter
    - gå på toa så fort jag känner att jag behöver
    - inte slarva med laktulosen
    - motionera mycket

Finns det hopp för mig?
    Anonym (haft samma probl), hur lång tid tog det innan du fick ordning på dina problem?
    Tack för att du svarade!

Jag minns inte exakt och det var några bakslag, men allt blev bättre när jag verkligen bestämde mig för att aldrig undertrycka en "bajs-signal" och bajsa är det sista man vill göra så man måste verkligen härda ut och ta sig tid, även om man är borta hos andra eller ute och shoppar. Om jag bara lät bli en gång så var karusellen igång igen. Nu har jag i alla fall varit problemfri i flera år, trodde aldrig att jag skulle kunna gå på toa utan smärta igen..och nu när det gått så lång tid och allt är läkt och bra så är jag som tidigare, men lite försiktig fortfarande.

Smörj ordenligt med salvan också, det är viktigt, använd supparna också, för det hjälper mot krampadet och gör att det läker fortare.

och en sak till drick ordentligt! jag skulle prova movikol, lactulos kan man bli väldigt gasig av och kroppen brukan vänja sig efter ett tag.

• Anonym (samma)
    Anonym skrev 2011-03-04 21:33:53 följande:
    Upp och ned.

Hur gick du tillväga?
    Jag hade ju fått remiss till sjukhuset och på besöket där kunde läkaren nästan inte utföra undesökningen, han fick avbryta pga smärta och jag blev uppsatt på en tid för operation. Det var ju kramp i ringmuskeln (därför gör det så hemskt ont) så dom lade ett snitt genom muskeln på ena sidan av den för att krampen ska kunna släppa och så får det läka ihop. De även skar bort hud från sprickan. 

Det har blivit så mycket bättre efteråt. Det gör inte ont längre och gör det det är det obetydligt i jämförelse med förut (gör väl lite ont för att man har ett sår som läker).
  • Anonym (undrar)

Lider ni fortfarande av fissur eller har ni läkt? Hur många år hade ni problem?

• Anonym (C)

Är det någon kvar här? Min upplevelse är att det har spruckit upp flera gånger men efter senaste gången känns det som en ?ficka? mot ryggen. Som att det är uttöjt bakåt. Någon som varit med om samma? :(

• Anonym (Hemorrojden)
    Anonym (samma) skrev 2011-02-26 00:49:22 följande:

Jag har fått tid för operation. Är lite nervös/rädd, oroar mig nog mest för analinkontinens som visst var en komplikation (inte jättevanlig tror jag). Hoppas verkligen att det blir bra.
    Annars går det lite bättre nu, har fått xylocain utskrivet att använda innan toalettbesök och det har blivit min räddning för att klara av det där onda.
    Hur är det med dig ts?

När är det tid? Jag opererades för 6 dagar sen
  • Anonym (Hemorrojden)
    Anonym skrev 2011-03-04 21:33:53 följande:

Upp och ned.

Hur gick du tillväga?

Vad som görs under operation går inte riktigt att svara på för det är lite olika från fall till fall och klinik till klinik. Jag blev sövd och fick väldigt mycket smärtstillande. Sen skar de bort 3 inre hemorrojder och 3 yttre hudflikar. Såret lämnas öppet efter operationen.
  • Anonym (Hemorrojden)
    Anonym (C) skrev 2024-02-28 12:27:40 följande:

Är det någon kvar här? Min upplevelse är att det har spruckit upp flera gånger men efter senaste gången känns det som en ?ficka? mot ryggen. Som att det är uttöjt bakåt. Någon som varit med om samma? :(

Sök till din vc. Jag vet det är superpinsamt men tro mig, dom har kollat så många rumpor så för dom är det som att kolla någon i örat
  • Anonym (Irri)

Jag vet hur det är men har värre.. har framfall så måste trycka på främre väggen för att kunna kissa och trycka emot bakre slidväggen för att kunna bajsa. Ibland hjälper inget annat är klyx och ibland hjälper inte ens klyx?. Jag har både hemorrojder yttre Samt inre. Och anal Flikar som aldrig går tillbaka?. Jag läcker bajs ibland och när jag hostar nyser så kissar jag på mig?..
    Allas problem känns som lyxproblem? 

• Anonym (C)
    Anonym (Irri) skrev 2024-03-05 14:11:33 följande:

Jag vet hur det är men har värre.. har framfall så måste trycka på främre väggen för att kunna kissa och trycka emot bakre slidväggen för att kunna bajsa. Ibland hjälper inget annat är klyx och ibland hjälper inte ens klyx?. Jag har både hemorrojder yttre Samt inre. Och anal Flikar som aldrig går tillbaka?. Jag läcker bajs ibland och när jag hostar nyser så kissar jag på mig?..
    Allas problem känns som lyxproblem? 

Beklagar alla dina skador❤️????? Finns det något vården kan stödja dig med?
  • Anonym (C)
    Anonym (Hemorrojden) skrev 2024-03-05 14:08:18 följande:
    Sök till din vc. Jag vet det är superpinsamt men tro mig, dom har kollat så många rumpor så för dom är det som att kolla någon i örat
    Har fått en tid nu.. några veckor kvar och har ångest redan. Men har koll på vem läkaren är och hon känns bra. 
  • Anonym (Hemorrojden)
    Anonym (C) skrev 2024-03-05 20:38:03 följande:
    Har fått en tid nu.. några veckor kvar och har ångest redan. Men har koll på vem läkaren är och hon känns bra. 
    Skönt att det känns bra. Själv fick jag en manlig läkare men kommit till punkten att jag inte orkade bry mig så det gick fint ändå
  • Anonym (C)
    Anonym (Hemorrojden) skrev 2024-03-06 06:03:24 följande:
    Skönt att det känns bra. Själv fick jag en manlig läkare men kommit till punkten att jag inte orkade bry mig så det gick fint ändå
    Fattar! Jag Har iaf en tjej. Nu är jag gravid också och mår SÅ illa. Så är orolig att det inte kommer hinna lägga sig till läkarbesöket :/
Svar på tråden Analfissur och hemorrojder