• NovemberMami

När blev ditt barn blöjfri? Potta/toaletträning?

HejHej!
    När började ni med pott/toaletträning och hur går det?
    När blev ditt/dina barn blöjfria om dagarna till att börja med? Och blöjfria helt?

Min dotter är två år och går utan blöja här hemma och hos mormor och morfar. En så länge har vi blöjan på när vi är hos vänner, dagis och hos hennes farmor och farfar. Hon kissar oftast på toaletten (vi har en liten toalettsitts vi sätter på toan som passar hennes lilla rumpa), ibland händer en olycka. Hon säger oftast till när hon behöver kissa eller bajsa. Även när hon är mitt uppe i något så kommer hon och säger att hon behöver gå på toaletten. Jag tycker min dotter är jätte duktig.

• Svar på tråden När blev ditt barn blöjfri? Potta/toaletträning?
  • Minli

Allt kom inte med...

Tycker absolut att du ska ta bort blöjan helt dagtid om det går så bra Dagis har inte rätt att bestämma om blöjan ska va på eller inte. Det valet gör du som förälder. I.o.m. att hon kan säga till då hon är mitt i en lek hemma så tror jag hon kommer att klara det jättebra! Klart det kan/kommer att ske olyckor, men om dagispersonalen tycker det är för besvärligt så borde de söka andra jobb som passar dem bättre

• Göteborgsbruden

Vi började med potträning förra veckan och lät dottern(2 år) gå utan blöja, första dagen blev det några olyckor, andra en och 3:e inga och nu är hon helt utan hela dagarna. Säger till varje gång

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Leoella

Vid 2,5 år satte vi igång på allvar. Då hade pottan funnits på toan länge och provats lite ibland. Vi bestämde för att träna under semesterperioden och när den var över var han i stort sett torr, i all fall till 85% (glömde ibland).

Nu är han 3 år fyllda och har fortfarande nattblöja, men dagtid är det torrt. Nattblöjan är mer som en "säkerhetsåtgärd" och oftast torr den också.

• NovemberMami
    Minli skrev 2011-01-13 14:04:48 följande:
    Allt kom inte med...

Tycker absolut att du ska ta bort blöjan helt dagtid om det går så bra Dagis har inte rätt att bestämma om blöjan ska va på eller inte. Det valet gör du som förälder. I.o.m. att hon kan säga till då hon är mitt i en lek hemma så tror jag hon kommer att klara det jättebra! Klart det kan/kommer att ske olyckor, men om dagispersonalen tycker det är för besvärligt så borde de söka andra jobb som passar dem bättre
    Håller helt med här angående dagis!!
  • NovemberMami
    Woodgrove skrev 2011-01-10 17:50:22 följande:
    Om du vil att hon ska vara utan blöja på dagis också så måste personalen hjälpa henne med det. Det vet du väl? Det är bara att hänvisa till förskoleplanen. 

Vi började kissa vår dotter över handfatet när hon var 12 timmar. Aldrig haft blöja hemma, från dess att hon var 11 månader var hon även utan blöja utomhus.  
    Har pratat med dom och det lät osäkert... Dåligt tycker jag, men det var det jag förstod.
  • NovemberMami

Min dotter är nog inte helt riktigt mogen för det här för det händer i stort sätt olyckor varje dag. Jag vet inte, men jag kör på utan blöja hemma och hos mina föräldrar.

• Annica71

Vår första dotter skulle precis fylla 3 när vi tog bort blöjan och vår andra 2 år och 3 månader. De blev torra på natten direkt när de blev torra på dagen. Träningen gjorde vi på toaletten, vi hade potta men ingen av dom ville använda den. Det gick oerhört lätt måste jag säga att få dom blöjfria. Jag tror mycket berodde på att det var sommar och de kunde springa "nakenfisar"

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • NovemberMami

Imorse gjorde hon både nummer ett och nummer två när hon sa, "mamma, kissa" och vi gick på toaletten.

• Minli
    NovemberMami skrev 2011-01-13 21:32:11 följande:
    Min dotter är nog inte helt riktigt mogen för det här för det händer i stort sätt olyckor varje dag. Jag vet inte, men jag kör på utan blöja hemma och hos mina föräldrar.
    Du tror inte att det kan bli förvirrande att ibland kissa på toa och ibland i blöjan? Och att det därför händer olyckor, för att hon glömmer att hon inte har blöja på sig. För om hon kan säga till som hon gjorde i morse låter det ju som om hon har ganska bra koll i alla fall... Bara en tanke...
  • NovemberMami
    Minli skrev 2011-01-14 11:33:04 följande:
    Du tror inte att det kan bli förvirrande att ibland kissa på toa och ibland i blöjan? Och att det därför händer olyckor, för att hon glömmer att hon inte har blöja på sig. För om hon kan säga till som hon gjorde i morse låter det ju som om hon har ganska bra koll i alla fall... Bara en tanke...
    Det kan jag absolut tänka mig att det är. Men jag har även nu lagt märke till att när hon är helt bar om rumpan, så är hon jätte duktig på att säga till när hon behöver göra ifrån sig, men när trosan åker på så händer det oftare olyckor. Det är nog för att jag drar på henne trosorna som en up&go blöja och hon känner att något är där. Det blir liksom lite lureri för henne där. Jag berättar att det är trosor och att hon ska säga till när hon behöver kissa eller bajsa osv osv. Men det lurar henne lite med trosor på.
  • alvaereva

Min dotter var precis tre år. Vi förklarade bara för henne vad som gällde i fortsättningen och det har sen den dagen aldrig hänt en enda olycka.

• Älskarlivet

Vår son var exakt 2 år när han slutade med blöja dagtid och 2 år och 3 månader när han slutade med blöja på natten.

VI övade ingenting alls....Dagispersonalen gjorde allt (såna träningskalsonger).
    Han går på Montessori och där är dom ju av den åsikten att barn kan vara torra tidigt.... Ja jag vet inte. Är barnet redo så funkar det ju och är barnet inte redo..ja då funkar ju inte den åsikten. Hur som så gick det ju bra i vårt fall och faktiskt alla andra också som jag vet på hans Förskola.

Svar på tråden När blev ditt barn blöjfri? Potta/toaletträning?