• Xay1de

Anställning som tar slut innan BF. Hur påverkas FP?

Ja, trots att jag väntar mitt andra barn har jag fortfarande dålig koll på det här med föräldrapenning. Jag har jobbat de senaste två åren, haft samma arbetsgivare, men växlat mellan fast lön och timlön. Under vårterminen hade jag fast lön 1/4-22/6, under hösten har jag haft fast lön fram tills på fredag då min anställning tar slut.

Hur påverkas min FP av att min anställning tar slut innan BF. Får jag automatiskt lägsta FP eftersom jag inte har någon förväntad inkomst? (Jag skulle mycket väl kunnat få annat vik om jag inte varit gravid, jag är omtyckt och alla rektorer frågar ofta efter mig). Eller tittar FK på vilken inkomst jag har HAFT och inte den förväntade?

Jag hade lägsta FP med första barnet och det skulle vara en mardröm att ha det så igen.

• Svar på tråden Anställning som tar slut innan BF. Hur påverkas FP?
  • Dixie
    DizNick skrev 2011-01-12 14:12:44 följande:
    Precis, det kommer jag göra.

Följd fråga på det. Får jag ha min son kvar på dagis fast jag är hemma? Menar då om jag tar ut FP för väntade barnet. 
    tror det beror på din kommuns regler - i Malmö får du ha kvar barnet på heltid de två första månaderna du tar fp, sedan 15/v
  • DizNick

Kan meddela att jag precis pratat med FK. Och antingen täcker man upp med första barnets dagar eller så tar man ut dagar i förskott för "nya" barnet (Max 60 dagar innan BF). Eller blandar dagarna!

eller så skriver man in sig på arbetsförmedlingen. Men då är det ju för det första inte säkert att du får några pengar på ett bra tag. Jag gjorde som sagt detta med nr 1 och det tog 3 månader innan jag fick pengar:/ Vilket kan vara drygt! 

• Xay1de

Ja, jag skulle ha jobbat till på fredag men jag blev sjukskriven igår och två veckor framåt pga av yrsel och låg tblodtryck, och därefter anmält mig som arbetslös. Ska jag gå och anmäla mig redan imorgon då?

Jag hade också tankar på att ta ut FP innan lillasyster kommer, men mitt beslut från FK är inte klart så jag kommer nog inte kunna göra det. BF är 12 mars

• DizNick

Och ang dagis tiden så får han vara där 15/h veckan. Här i Ljungby kommun.

• Xay1de
    DizNick skrev 2011-01-12 14:44:38 följande:
    Kan meddela att jag precis pratat med FK. Och antingen täcker man upp med första barnets dagar eller så tar man ut dagar i förskott för "nya" barnet (Max 60 dagar innan BF). Eller blandar dagarna!

eller så skriver man in sig på arbetsförmedlingen. Men då är det ju för det första inte säkert att du får några pengar på ett bra tag. Jag gjorde som sagt detta med nr 1 och det tog 3 månader innan jag fick pengar:/ Vilket kan vara drygt! 
    Ja, jag får ju lön i slutet av januari och skulle det krisa kan vi gott leva på min mans inkomst 1-2 månader.

Men det lät ju intressant med att ta ut FP från första barnet. Dock blir det kanske bökigt det med. Jag har inte tagit ut några dagar från honom sen augusti 2008 och då var min SGI mycket lägre. Sen har jag skrivit över resten av dagarna på min man som varit hemma längre.

Men jag kan väl inte ta ut i förskott om mitt beslut om FP inte ens är klart än?
  • DizNick
    Xay1de skrev 2011-01-12 14:48:07 följande:
    Ja, jag skulle ha jobbat till på fredag men jag blev sjukskriven igår och två veckor framåt pga av yrsel och låg tblodtryck, och därefter anmält mig som arbetslös. Ska jag gå och anmäla mig redan imorgon då?

Jag hade också tankar på att ta ut FP innan lillasyster kommer, men mitt beslut från FK är inte klart så jag kommer nog inte kunna göra det. BF är 12 mars
    Vad jag vet så kan du inte vara sjukskriven och få pengar om du inte har jobb eller är inskriven på AF. Du får ju sjukpenning baserat på din inkomst, och är du inskriven på AF så får du ju inte lika mycket som du jobbar. MEn jag kan som sagt ha fel. Men jag skulle anmäla mig på AF och meddela dem att du är sjukskriven fram tils det datum som är sagt.
  • DizNick
    Xay1de skrev 2011-01-12 14:51:17 följande:
    Ja, jag får ju lön i slutet av januari och skulle det krisa kan vi gott leva på min mans inkomst 1-2 månader.

Men det lät ju intressant med att ta ut FP från första barnet. Dock blir det kanske bökigt det med. Jag har inte tagit ut några dagar från honom sen augusti 2008 och då var min SGI mycket lägre. Sen har jag skrivit över resten av dagarna på min man som varit hemma längre.

Men jag kan väl inte ta ut i förskott om mitt beslut om FP inte ens är klart än?
    Har du ny  inkomst ska du ALLTID skicka in det till FK! Så får du förnyad SGI. 

De måste fått intyg om din grav sen kan du ta ut dina dagar, alternativt begära dem i efterhand! Prata med FK. Det blir lättast! 
  • Hyperduttan
    Xay1de skrev 2011-01-12 14:48:07 följande:

Du kan inte stå skriven på AF och vara sjukskriven samtidigt. Är du sjukskriven är du icke arbetsför. Gå dagen efter sjukskrivningen gått ut.
  • Xay1de
    DizNick skrev 2011-01-12 14:54:42 följande:
    Har du ny  inkomst ska du ALLTID skicka in det till FK! Så får du förnyad SGI. 

De måste fått intyg om din grav sen kan du ta ut dina dagar, alternativt begära dem i efterhand! Prata med FK. Det blir lättast! 
    Ja, jag får nog ta mig en sväng dit imorrn och säga att jag vill ta ut FP i förväg.
  • Xay1de

Men om jag nu tar ut FP i förväg, påverkar storleken på min kommande FP eller utgår man då från min gamla SGI (jag inser naturligtvis att jag inte kommer få pengarna på en gång eftersom beslutet inte är klart)

• DizNick
    Xay1de skrev 2011-01-12 15:07:13 följande:
    Men om jag nu tar ut FP i förväg, påverkar storleken på min kommande FP eller utgår man då från min gamla SGI (jag inser naturligtvis att jag inte kommer få pengarna på en gång eftersom beslutet inte är klart)
    De räknar din SGI på den inkomst du hade 6 mån innan barnet kommer.

Hur det blir med ditt tidigare barn vågar jag inte svara på. 
  • Xay1de
    DizNick skrev 2011-01-12 15:17:34 följande:
    De räknar din SGI på den inkomst du hade 6 mån innan barnet kommer.

Hur det blir med ditt tidigare barn vågar jag inte svara på. 
    Nej, det är ett annat bekymmer. Jag funderade just nu på tvåan.

Men alternativen är alltså AF eller att ta ut FP i förväg? (Ursäkta, jag är faktiskt inte så här korkad alltid. Jag är graviddement med extremt lågt blodtryck och yr i huvudet... ))
  • She is Me
    Xay1de skrev 2011-01-12 15:21:42 följande:

Men alternativen är alltså AF eller att ta ut FP i förväg? (Ursäkta, jag är faktiskt inte så här korkad alltid. Jag är graviddement med extremt lågt blodtryck och yr i huvudet... ))

du får inga pengar förrän det fastställt FP för detta barnet.  så du måste ansöka, och skicka in att du har ändrad inkomst, innan du får några pengar.

Google is my friend ♥
  • Xay1de
    She is Me skrev 2011-01-12 15:31:11 följande:

du får inga pengar förrän det fastställt FP för detta barnet.  så du måste ansöka, och skicka in att du har ändrad inkomst, innan du får några pengar.

Nej, det visste jag redan. Som sagt, beslutet för FP den här gången är inte klart, men det är ju på G.
  • DizNick
    Xay1de skrev 2011-01-12 15:21:42 följande:

Japp antingen Af eller Ta ut FP. Men som sagt du får bara ta ut FP för kommande barn max 60 dagar innan BF. Så du måste fixa tiden tills du kan ta ut FP för kommande barn.
Svar på tråden Anställning som tar slut innan BF. Hur påverkas FP?