• Carisma

Är det ok att basta + kallbad??

Hallojsan på er!

I morgon skall vi ha avslutning med jobbet. Alla ska basta + bada kallpool. Är det nån som vet om detta är ok för bebben?

// Carisma

• Svar på tråden Är det ok att basta + kallbad??
  • anna25

Absolut! Har bastat och kallbadat under hela min graviditet (sen december) och det har gått jättebra. Nu är det ju heller inte lika kallt i vattnet som i vintras (då var det 2 grader i vattnet och det gick också bra). Badade i havet för två veckor sen och då var det 14 grader (bor i Skåne).

Vad du ska tänka på är: Drick ordentligt och gå ut ur bastun om du känner dig yr eller får hjärtklappning (händer lättare när man är gravid). Doppa inte huvudet i vattnet, för då kan du bli yr eller svimma (gäller alltid vid kallbad). Var uppmärksam på om du får sammandragningar när du går ner i det kalla vattnet (gäller främst i slutet av graviditeten). Får du det så är det bäst att inte bada mer.

Kort sagt: lyssna på din kropp och använd lite sunt förnut så ska det nog gå bra.

• Cathrine84

Vad jag har hört är det inte bra att gå från varmt till kallt så fort. Tydligen ska det vara så att när man blir varm blir blodkärlen större och då ökar syretillförseln till barnet, när man då går direkt därifrån till kallt "stryps" blodkärlen och barnet får inget syre alls knappt....
    Men det är som sagt vad jag har hört, det är ju så olika och det finns hur många myter som helst....

• snutti

När jag ringde min bm om min förkylning, så sa hon som ett exempel på hur tåliga bebisarna är att förr i tiden då man ville ha missfall badade kallt, men inte "lyckades" de med det för det...

Men med kallt och varmt har jag ingen aning om, det bästa är vä att ringa din bm så får du veta det du behöver... inga frågor är ju dumma...

• ljungfruljung

Vad jag har hört ska man inte basta! Kanske inte är så bra att slänga sig i ett kallbad efter det. Risken att få urinvägsinfeltion är ju större när man är gravid....

Kolla upp det noga!

Ha de skoj :)

• Druttan

*skrattar*
    då skulle hela Finland vara obefolkat antar jag eftersom så gott som ALLA badar bastu minst 1/ggr i veckan! Att bada kallt skulle jag aldrig göra, jag som badar knappt ens om sommaren i havet....
    Så bada bastu du bara om det känns bra, du kan ju alltid sätta dej längre ner eller gå ut!

Svar på tråden Är det ok att basta + kallbad??