• Kramnalle

Hur mycket olja drar din bil?

Skriv vilken bil du har, med vilken motor den är utrustad och hur mycket olja den drar. Vore intressant att jämföra olika bilar och motorer.

Jag har:
    Bil 1: Audi A4 från 2001
    Motor: 2,0 130hk (bensin)
    Oljeförbrukning: ca en liter per hundra mil

Bil 2: Mazda 626 från 1989
    Motor: 2,0 90hk (bensin)
    Oljeförbrukning: Drar ingen olja

• Svar på tråden Hur mycket olja drar din bil?
  • Ulf Harrys Farsa
    Mentat skrev 2011-08-25 10:28:08 följande:
    Har en Skoda Octavia 2004.
    Motor: 90 hk, bensin
    Drar litet olja men jag har inte riktigt koll på hur mycket det är eftersom det är så pass sällan jag behöver fylla på. Kanske en liter per 1500 mil vid normal körning. Det kan påverkas om man kört fort och länge. I fjol gick det nog åt en liter på ca 200 mils motorvägskörning i ca 150.

Jag har haft en bil som drog ca 1 l olja per 100 mil men det var en VW Polo -75:a. Den hade mycket riktigt blå avgaser!
    Blåa - olja
    Vita - vatten
    Toksvart - ny motor
  • Grodanboll80

Min bil
    mercedes 200c 1998
    2,0    136 hk
    har gått 25,000 mil  den drar ingen olja alls

• Ulf Harrys Farsa
    Grodanboll80 skrev 2011-08-25 22:33:47 följande:
    Min bil
    mercedes 200c 1998
    2,0    136 hk
    har gått 25,000 mil  den drar ingen olja alls
    Alla bilar tar lite olja, det går inte att komma ifrån, så jo din bil tar lite olja, och det ska den göra.

Dels brinner det upp en liten liten mängd i Förbrännings/kompressionskammaren varje varv på motorn, dels "ångar" lite olja upp i vevhusventilationen så fort motorn är varm, denna oljedimma brinner också upp i kförbrännings/kompressionskammaren
  • Veronica 223

Toyota avensis 1,8  motor jag fyller på en liter olja om året ca.

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Veronica 223

Bör väl tillägga att jag kör ca 17000 mil/år...

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Grodanboll80
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-25 22:53:26 följande:
    Alla bilar tar lite olja, det går inte att komma ifrån, så jo din bil tar lite olja, och det ska den göra.

Dels brinner det upp en liten liten mängd i Förbrännings/kompressionskammaren varje varv på motorn, dels "ångar" lite olja upp i vevhusventilationen så fort motorn är varm, denna oljedimma brinner också upp i kförbrännings/kompressionskammaren
    Ja du har nog rätt ja vet inte om hur mycket olja en bil ska dra

har inte fyllt på någon olja på 2år nu men den ser helt ok ut o är full på stickan
  • Ulf Harrys Farsa
    Grodanboll80 skrev 2011-08-25 23:02:35 följande:
    Ja du har nog rätt ja vet inte om hur mycket olja en bil ska dra

har inte fyllt på någon olja på 2år nu men den ser helt ok ut o är full på stickan
    skitigt oljesticksrör, det kan vara nästan tomt, man ska byta olja minst 1 gång om året oavsett körsträcka, inte använder du ett år gammal olja i matlagningen? ;)
  • Grodanboll80
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-25 23:09:13 följande:
    skitigt oljesticksrör, det kan vara nästan tomt, man ska byta olja minst 1 gång om året oavsett körsträcka, inte använder du ett år gammal olja i matlagningen? ;)
    Haha nä men mat är lite annat än en bil
    ja ska byta olja snart men har man för lite olja i bilen så borde lampan lysa i bilen ? :)
  • Habanero85
    Grodanboll80 skrev 2011-08-25 23:14:12 följande:
    ja ska byta olja snart men har man för lite olja i bilen så borde lampan lysa i bilen ? :)
    Har du lampa för oljenivån eller tänker du på oljetryckslampan?
    För lyser oljetryckslampan, ja då har du alldeles för lite Flört
  • Ulf Harrys Farsa
    Grodanboll80 skrev 2011-08-25 23:14:12 följande:
    jo när det är så lite så motorn inte får upp oljetrycket, sen måste lampan och givaren vara hela också ;)
    Öppna oljepåfyllningen nästa gång du kört den varm och kolla så det är oljigt och fint på kamaxeln, så länge oljan kommer upp dit så kan du vara lugn, är det torrt hade den nog stannat för ett tag sen.
    ...sen så är det ju så att kvalitetsvagnar som Mercedes klarar lite mer än nån sur koreans riskokare.
  • Grodanboll80
    Habanero85 skrev 2011-08-25 23:23:26 följande:
    Har du lampa för oljenivån eller tänker du på oljetryckslampan?
    För lyser oljetryckslampan, ja då har du alldeles för lite Flört
    oljetryckslampan var det ja mena ;)
  • Habanero85
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-01-19 11:02:31 följande:
    Kolla bensin och tanka olja är endast något Fordägare gör.
    japp.. i min galaxy -99a 2.3 l går det på tok för mycket olja.. Skrikandes
  • Grodanboll80
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-25 23:26:36 följande:
    jo när det är så lite så motorn inte får upp oljetrycket, sen måste lampan och givaren vara hela också ;)
    Öppna oljepåfyllningen nästa gång du kört den varm och kolla så det är oljigt och fint på kamaxeln, så länge oljan kommer upp dit så kan du vara lugn, är det torrt hade den nog stannat för ett tag sen.
    ...sen så är det ju så att kvalitetsvagnar som Mercedes klarar lite mer än nån sur koreans riskokare.
    Jag gjorde en genomgång för ca 4veckor sen o allt såg ok ut
    ja kvaliteten är jag nöjd med :) riskokare hahaha
  • PH56

Jag har en Skoda Fabia RS 2011 av års modell som har gått knappt 900 mil. På den körsträckan har jag fått fylla på 1,5 liter olja. Den motortypen är känd för att dra olja.

• ledarsuggan

Jag har en audi a4 avant TDI -97a.
    Den har gått 52000mil. Och den drar ca 2dl i kvartalet.
    Kör straxt under 4000mil per år med den :)

• ottor

V70-1998,2.5L drar i liter olja på 140 mil--den läcker inte  och topplockspackning är hel--vad kan felet vara  mvh otto

• Mikael696

Nissan Almera 2.0D
    Årsmodell 1999
    Medkörd 428.000km

Drar ingen olja, otrolig motor.

• Rataxes

GMC Yukon Denali, Vortec 6000, 330 hk.
    23000 mil Ca en halvliter mellan oljebytena, kör ca 3000 mil/år, byter olja när bilen säger till, ca 1000 mil.

För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
Svar på tråden Hur mycket olja drar din bil?