Usch vad tråkigt att det har blivit så. Verkligen jobbig situation.
Några saker som jag skulle funderat på om jag var du är ju som många föreslår att tillfälligt åtminstone träffa dem i en annan miljö istället för hemma hos dem. MIna tankar går så här.
Problematiken blir ju att man gärna vill se "vem som har/gör fel" i en situation, och jag tycker lite grann att svaren som hittils har kommit till dig i den här tråden ligger lite i den andan. Alltså morföräldrarna har ju faktiskt all rätt att vara som de känner för när de träffar sina barn och barnbarn. Sedan att många av oss inte har gjort så är ju en annan sak, men det betyder ju inte att de "gör fel".
Vad jag menar med det är att dina föräldrar måste få lov att vara "ointresserade" av att leka med sitt barnbarn och det ändå är ok. Alla måste få lov att vara sig själva. Det föranleder nästa del och det är hur du då blir hemma hos dem, du känner dig förmodligen stressad (det gör jag med) och springer runt och försöker rädda att inget allvarligt ska hända. Detta gör att du blir osäkrare än du generellt annars alltid är med din son.
Vi som föräldrar hamnar ju i en extremt lustig situation just när man är med sina föräldrar, morföräldrar i det här fallet, och det är att man (utan att märka det) faller in i roller som man hade som barn och förälder tidigare. Dvs, att morföräldrarna är mer "bestämmande" än föräldern i en viss miljö och vissa situationer, därför att de bestämmer förhållningsreglerna i sitt eget hus. Och den stressen och osäkerheten som vi som föräldrar då kan få, tror jag att barn läser av hur enkelt som helst och reagerar därefter. Din son märker av att du blir annorlunda (delvis irriterad på dina föräldrar) men också stressad, och osäker, och då blir han det också. Han vet inte vad han ska förhålla sig till, vem som sätter reglerna (om det är mamma och pappa oftast, men att det verkar som att mormor och morfar får lov att ibland bestämma över mamma och pappa...) så blir det olika sändare att förhålla sig till.
Man tar ju alltid seden dit man kommer, och hälsar man på ett par vänner som är rädda om allt, så anpassar man ju sig därefter och springer och vaktar hela tiden. Men är man då dessutom hos sina föräldrar, så blir det än jobbigare, därför att vissa saker behöver inte ens uttalas (eftersom man känner varandra så väl) utan att veta vad de tänker. Så försöker man som förälder att kompensera ännu mer och den onda spiralen är igång. Därför tror jag att det kan vara en bra idé att byta miljö där "makt-strukturen" förändras. Antingen till en neutral miljö, lekplatser, nöjesparker, badhus, utemiljöer, parker etc, eller till miljöer där du och er familj sätter scenen. På så sätt slipper du att hamna i underläge, och därmed kan du vara "som vanligt" gentemot din son, och därmed kan han förhoppningsvis vara "som vanligt" gentemot dig.
Men sedan tycker jag att mitt råd ovan bara är ett steg på lösningen. Jag tycker att det är något ni kan prova för att få en chans att bryta mönstret, men ni måste också få det att funka hemma hos dem. För det skulle jag helt enkelt prata med dem (när inte barnen är med, och gärna om det finns en konkret start då de börjar "klanka ner" på er son). Då skulle jag säga att: "Jag vet att ni tycker att han är bortskämd och busig, och det har ni all rätt att tycka. Jag och min man tar gärna emot tips och trix som fungerade för er. Det finns lika många åsikter som det finns människor kring detta och vi tar gärna emot dem. MEN, det är vi som är hans föräldrar. Hur vi är gentemot vår son måste vara upp till oss, och jag skulle önska inte ni inte kommenterar det i negativa ordalag när han hör på. Jag har en massa åsikter om hur ni beter er mot honom, men det är inte heller min sak att kommentera. Ni får vara som ni vill och känner för gentemot honom, och det enda jag önskar är att vi får vara som vi vill gentemot honom, utan negativa kommentarer. Jag tycker det är jättejobbigt att komma hit när jag vet att ni blir irriterade, jag blir stressad och min pojk blir ledsen. Vad är ert förslag att vi som vuxna kan göra för att det inte ska bli så, för vi vill väldigt gärna komma hit och träffas?
Men det är ju lättare sagt än gjort.... :)
Lycka till och hör gärna av dig med hur du tänker.