• Milagrosa

Vaginal förlossning eller kejsarsnitt: vad skulle du välja?

Jag är ganska nygravid men har redan börjat fundera på det här med förlossningen, alltså vaginalt eller kejsarsnitt. Jag har själv gjort halvakut kejsarsnitt för sju år sedan med mina tvillingar, och har alltså bara erfarenhet av det. Därför skulle jag gärna vilja höra med er erfarna kvinnor hur ni upplevt era förlossningar och vad ni skulle välja idag (om valmöjlighet fanns). Det finns ju för- och nackdelar med båda alternativen. Enligt min erfarenhet var det ganska svårt (svårare?) att få igång mjölkproduktionen efter kejsarsnittet, jag var mindre förberedd rent fysiskt, dvs större chock för kroppen, medan fördelen onekligen var att underlivet hölls intakt.

Om man bortser från att det kan vara svårt att få ett kejsarsnitt pga sjukhuspolicy etc, vad skulle du välja idag: vaginalt eller kejsarsnitt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaginal förlossning eller kejsarsnitt: vad skulle du välja?
  • Maxbox

Nu har jag testat båda, och jag kan säga att jag väljer vaginalt helt klart! Men det under förutsättning att få den smärtlindring jag fick nu. Helt perfekt.
    Latensfasen använde jag TENS + värmedyna (hemma). På förlossningen sa jag på en gång att jag nog ville ha en epidural för att orka hela vägen. Efter att hinnorna tagits hål på, tog de kontakt med narkosläkare och under tiden använde jag lustgas (4-7 cm). Epiduralen fick maximal effekt och jag kunde tom. sova en stund medan värkarna jobbade vidare. De kom dock inte så tätt så värkstimulerande sattes in men det var helt ok - kände bara ett tryck nedåt.

Helt plötsligt är jag övertygad om att jag behöver bajsa. BM konstaterar att hon hört den frasen MÅNGA gånger förut, men att det var dags att krysta. En halvtimma senare var bebisen ute. Och trots att epiduralen inte bedövar just i utdrivningsskedet så gjorde det inte ont alls. Efter några mindre bristningar som behövde sys så mår jag trots allt SÅ mycket bättre efter denna förlossning jämfört med kejsarsnittet.

• Mamma Lotta

Har fött 4 vaginalt och gjorde snitt med minstingen då han låg i säte väntar nr 6 och det blir vaginalt snittet var ingen höjdare och hela upplevelsen med att föda gick om intet så vaginalt blir det om allt är som det ska

• Beckah82

Har aldrig varit med om något snitt och hoppas verkligen inte jag någonsin behöver.

Jag ÄLSKAR att FÖDA barn! Det är det häftigaste, bästa, coolaste, underbaraste man kan uppleva, näst efter att få själva barnet då förstås det är ju häftigare och bättre osv och den känslan är nog samma oavsett om man föder, snittar eller adopterar eller hur man nu får sitt barn.

Men i vart fall... jag har varit LIVRÄDD för att behöva snitta för jag ser alltid fram emot sjkälva förlossningen, skulle inte vilja missa att få föda barn för allt i världen!

Jag hoppas och önskar att jag får uppleva fler förlossningar själv men annars får jag väl nöja mig med att jag ska bli barnmorska helt enkelt

Själv skulle jag kunna föda barn bara för nöjet, den häftiga upplevelsen - åtminstone en gång per år eller så

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • mammamia72

Emi: jag undrar lite hur du tänker när du skriver att du jobbar som barnmorska och att du skulle vara livrädd för ett kejsarsnitt? Jag tycker det är oerhört oproffessionellt av dig att posta en sådan kommentar. Tänk på alla dem som är tvungna att snittas pga myom och andra skäl, den kommentaren du gav ger ju inte någon tröst, precis.
    Kan tillägga att jag själv fick snittas akut och det var en jättefin förlossning, inte alls så dramatiskt som det låter, väldigt proffsigt läkarteam. Till syvende og sist är det ju inte säkert att man har ett val att välja mellan vaginal eller snitt.

• Toddes mamma

Jag har fött vaginalt och med planerat KS. Tyvärr upplevde jag vaginalt som fruktansvärt. MEN jag hade otur, det gick riktigt dåligt, av många anledningar.

Det planerade KS gick sådär, jag förlorade mycket blod, och spydde som en kalv efteråt, däremot kom amningen igång mycket mycket lättare, men det tror jag mer har att göra med att jag kunde det sen innan, man visste lite hur man skulle få bebisen till att få rätt grepp.
    Hade jag varit gravid idag, och varit tvungen att välja hade jag tyvärr valt KS, enbart för att jag upplevde den vaginala som fruktansvärt traumatisk..

• Lonicera

Absolut planerat kejsarsnitt, och då har jag provat både vaginalförlossning och planerat kejsarsnitt.

En oplanerad förlossningsrelaterad operation av något slag (kejsarsnitt, ändtarmsreparation, moderkaksurtagning, etc)  skulle jag absolut inte vilja ha.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Lonicera
    emi skrev 2011-01-14 20:03:54 följande:
    Jag har fött 2 barn vaginalt och skulle helt klart välja det igen. Nu har jag iofs haft (i mitt tycke) lätta förlossningar men jag jobbar som bm och kan säga att jag skulle vara livrädd iför ett planerat snitt.
    Om kvinnor kunde lita på att de kommer att få professionell vård i förlossningsrummet med en barnmorska som hjälp, så skulle inte förlossningsvården ha så stora problem med förlossningsrädda omföderskor.
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • justixy

hejsan, jag undrar om kan man välja kejsasnitt eller vaginal förlossning? 

• oldy

Har bara fött vaginalt & visst gjorde det ont, men det är sån kort stund! Skulle absolut göra om det.

• Trefinapojkarjsl

Jag hade en hemsk första vaginal förlossning då jag sprack ända upp i tarmen och inte kunde sitta utan smärta på 14 veckor. Den andra var planerat snitt (p.g.a förlossningsrädsla och skador från första förlossningen) och gick ännu sämre. Ryggbedövningen tog inte och fats jag sa att jag kunde röra ena benet och kände kylan från tussarna de drog på magen så skar de upp min mage utan bedövning så jag skrek av oerhörd smärta. De skickade ut min man och började oförberett trycka en svart mask över min mun så jag inte fick luft och full panik. Tillslut blev det svart och jag vaknade i panik och andades hysteriskt och grät. Hade fruktansvärt ont. Jag hade valt kejsarsnitt ändå (om jag skulle ha barn igen, men det skulle jag aldrig våga efter mina förlossningar), för läkningen gick bra och det var bättre att ha sår på magen än i hela underlivet och tarmen. Fungerar bedövningen tror jag kejsarsnitt är ett fint sätt att få barn på. Mer kontrollerat. Lycka till! 

• Busarew

Vaginal förlossning. Det är inte lika farligt som man tror och föreställer sig

• Nandez
    oldy skrev 2013-11-01 12:44:08 följande:

Har bara fött vaginalt & visst gjorde det ont, men det är sån kort stund! Skulle absolut göra om det.

Samma här, skulle göra om det om det var aktuellt.
  • Frankie Bean

Planerat snitt alla gånger!

Men det säger jag för att det passar mig och mina förutsättningar bäst, andra ska lyssna på sig själva och försöka undvika att påverkas av människor som inte känner dem.

• Anonym (Anonym)
    Trefinapojkarjsl skrev 2018-11-22 11:02:34 följande:

Jag hade en hemsk första vaginal förlossning då jag sprack ända upp i tarmen och inte kunde sitta utan smärta på 14 veckor. Den andra var planerat snitt (p.g.a förlossningsrädsla och skador från första förlossningen) och gick ännu sämre. Ryggbedövningen tog inte och fats jag sa att jag kunde röra ena benet och kände kylan från tussarna de drog på magen så skar de upp min mage utan bedövning så jag skrek av oerhörd smärta. De skickade ut min man och började oförberett trycka en svart mask över min mun så jag inte fick luft och full panik. Tillslut blev det svart och jag vaknade i panik och andades hysteriskt och grät. Hade fruktansvärt ont. Jag hade valt kejsarsnitt ändå (om jag skulle ha barn igen, men det skulle jag aldrig våga efter mina förlossningar), för läkningen gick bra och det var bättre att ha sår på magen än i hela underlivet och tarmen. Fungerar bedövningen tror jag kejsarsnitt är ett fint sätt att få barn på. Mer kontrollerat. Lycka till! 

Jag förstår inte detta, menar du att dr skar upp din mage fast du sa att du kände kylan och därmed inte var bedövad? Det låter ju helt sjukt??? Och vadå en mask över din mun, detta låter helt sinnes som en skräckfilm?? Kan väl ändå inte va på riktigt?? Jag är gravid nu och blev jätterädd av att läsa detta.
Svar på tråden Vaginal förlossning eller kejsarsnitt: vad skulle du välja?